2019. nov 25.

Közösségi média függőség? Beszéljünk róla!

írta: K.Klarissza
Közösségi média függőség? Beszéljünk róla!

phone.jpgA közösségi médiának sok előnye van: egy olyan hely, ahol tudjuk tartani a kapcsolatot a barátainkkal, terveket készíthetünk és különböző eseményekről hallhatunk. Ugyanakkor stressz és szorongás forrásává is válhat.

Íme néhány tipp, amivel elkerülhetjük a közösségi média árnyoldalát:

Ellenőrizd a fiókjaidat

Tudod, hogy összesen hány online fiókod van? Miután elkezded áttekinteni, biztosan rájössz: több, mint gondolnád. A közösségi média számos kedvenc alkalmazásunkba be van építve: Instagram, Facebook, Twitter, Snapchat, Reddit, TikTok - a lista pedig rohamosan növekszik. Vess számot, milyen típusú közösségi média fiókjaid vannak, és gondolkozz el, hogyan használod őket. Kérdezd meg magadtól: Mire használom ezt az alkalmazást? Hoz nekem örömöt, nevetést, stresszt, haragot? Értéket teremt az életemben? Hogyan? Jelentős kapcsolatokra teszek szert vele?

A közösségi média fiókjainknak azt a célt kell szolgálniuk, hogy kapcsolatokat létesítsünk, megkönnyebbültnek és felemelkedettnek érezzük magunkat a használatuk közben. Ha úgy látod, hogy bizonyos közösségi platformokon inaktív vagy, célszerű megfontolni, hogy megválj tőlük. Nem vagy biztos abban, hogy törölj-e egy fiókot? Az eltávolítás helyett nézd meg, hogy ki tudod-e kapcsolni. Ez ideiglenesen eltávolítja a profilodat a webhelyről, anélkül, hogy teljes mértékben elvesztenéd. Ha úgy érzed, hiányzik, később bármikor újra aktiválhatod.

Kit követsz a közösségi médiában?

Függetlenül attól, hogy közeli barátokat, családtagokat, hírességeket, vagy mém-fiókokat követsz, fontos tudni, hogy kit követsz és miért. Vess egy pillantást a követett fiókokra, és kérdezd meg magadtól: Olyan üzeneteket látok, amelyek boldogtalanná tesznek, vagy rossz hangulatba hoznak? Ez a profil azt az érzést kelti bennem, hogy olyannak kell lennem, amilyen nem vagyok? Összehasonlítom az életemet, külsőmet vagy sikereimet másokkal?

Ha a fenti kérdések bármelyikére igennel válaszoltál, akkor ideje lehet kikövetned az adott profilt. Ha aggódsz egy fiók követésének megszüntetése miatt, próbáld inkább elrejteni őket a hírcsatornádból. Az ilyen típusú tartalom elrejtése segítheti a megkönnyebbülés érzetét, és helyet szabadíthatsz fel azoknak a fiókoknak, amelyektől jól érzed magad.

Tarts szünetet a posztolás előtt

Posztok a partikról és az aktuális vicces helyzetekről eredményezhetnek boldog perceket, ugyanakkor ezeknek nagyszámú negatív hatása is lehet. Sok munkaadó ellenőrzi a jelentkezők közösségi média profiljait a munkaerő-felvétel során, és valószínűleg még jobban visszatekintenek a múltbeli posztjaidra is, mint gondolnád. Szóval mielőtt rányomnál a küldés gombra, kérdezd meg magadtól: Ez a poszt pozitív vagy negatív hatással lesz az életemre? Hogyan befolyásolhat ez más embereket (például a fotón/videón szereplőket)?

Ha ezekre a kérdésekre a válasz nagyrészt negatív, hagyd ki a megosztás gombot! Az élmény a Tiéd, amire bármikor visszatekinthetsz! 

Telefonmentes időszakok

Az egyik legjobb módja annak, hogy csökkentsd azt az időt, amit a közösségi platformokon töltesz, ha például kijelölsz egyes telefonmentes helyeket, időszakokot. Megbeszéléseken, előadásokon, vagy a barátokkal való társalgás során iktasd ki a telefonodat, laptopodat, és összpontosíts az adott témára!

Ha további segítségre van szükséged, próbáld ki ezeket a tippeket:

  • Kapcsold ki az egyes alkalmazások által kapott értesíti lehetőségeket, így kevésbé fogsz rögtön a telefonod után kapni, ha nem hallod percenként azt a bizonyos hangot!
  • Miközben tanulsz vagy egy projekten dolgozol, állíts be egy időzítőt 20-30 percenkénti időszakokra! Ez alatt az idő alatt kerüld a telefon használatát!
  • Ha munkádhoz nincs szükség a telefon használatára, a némítás funkció is hasznodra válhat abban, hogy napközbeni teendőidről ne vonja el a figyelmet a telefon.
  • Próbáld meg a közösségi médiát a személyes találkozók lebeszéléséhez használni! Hajlamosabbak vagyunk személyesen sokkal minőségibb időt együtt tölteni barátainkkal, mint ezeken a platformokon, még ha ritkábban is hozható össze egy-egy ilyen találka.

Te mennyi időt töltesz naponta a közösségi média használatával? Neked melyik tipp a leghasznosabb?

Ha szeretnéd egy kicsit csökkenteni az online térben töltött időt, Neked ajánljuk a Digitális detox kihívásunkat!

 

 

Forrás: https://www.colorado.edu/health/2019/10/25/stop-scrolling-4-ways-improve-your-relationship-social-media

Szólj hozzá

függőség tippek