2019. dec 07.

TikTok: a leggyorsabb közösségi média

írta: R Judit
TikTok: a leggyorsabb közösségi média

bruce-mars-dbgwy7s3qy0-unsplash.jpgA fiatalok körében legnépszerűbb közösségi média oldalnak legalább 625 millió aktív felhasználója van. De mégis hogyan lehetséges, hogy a TikTok ennyire népszerű a fiatalabb korosztály számára, akiknél ez a platform szinte teljesen felváltott más csatornákat (Facebook, Twitter, Snapchat)?

Ha ezt a cikket olvasod, akkor valószínűleg Te már túl idős vagy a TikTokhoz. Vagy legalábbis mások ezt gondolják rólad. Na nem kell elkeseredned, ez természetes, hiszen el tudod képzelni magadat pop dalokra táncolva/tátogva és versenyezni a tizenévesek videóival?

Mi is a TikTok?

A közösségi média oldal, amelyet a Bytedance kínai cég birtokol és a Musical.ly app utódja, egy videómegosztó platform, amelyen az emberek videós tartalmakat hoznak létre - általában zenére és 15 másodpercig. Növekedése erőteljes: meghaladta a milliárd letöltést, és a GlobalWebIndex szerint 500 millió aktív felhasználóval rendelkezik, míg az AppAnnie alkalmazásanalitikai webhely alapján a TikToknak több mint 625 millió havi aktív felhasználója van világszerte (elérve a 85% -os növekedést évről évre). Úgy gondolják, hogy a felhasználók többsége Kínában van, ahol az app Douyin néven ismert, a legnagyobb tengertúli piacai pedig India és az Egyesült Államok. Azért találgathatunk csak, mert a Bytedance nem adja ki a felhasználóinak a számát. Az oldal használatában nemcsak a kor jelent akadályt. Az új felhasználók gyakran panaszkodnak arról, hogy úgy érzik mintha ki lennének hagyva a közös viccekből és nem igazán tudnak becsatlakozni az elején. Ez egyértelműen a rövid videóhossznak köszönhető, ami előzetes tudást igényel a néző részéről, hogy miről tesz említést.

Hogyan működik?

Már maga az alkalmazás is különbözik a többi közösségi médiától. Amikor megnyitod, nem a barátaid hírcsatornáját látod, hanem egy "Neked" elnevezésű oldal, amely a korábban megnézett videók alapján mutat tartalmakat. A TikTok algoritmusa megismer téged, és ezt teszi a középpontba, a hangsúly a trendről trendre ugrálás és azok bemutatása. A felhasználókat, akik posztolni szeretnének, arra ösztönzik, hogy vegyenek részt különböző kihívásokban (például csoportos vagy hashtag kihívások).

Az oldalon naponta akár több ezer kihívás (challenge) is megjelenhet, a felhasználók nagyon kreatív ötleteket képesek kitalálni. A keresés mező alapján könnyű megmondani, hogy melyik kihívások a legnépszerűbbek, hiszen annak a hashtagére kerestek rá a legtöbben. Az alábbiakban mutatunk párat a népszerű kihívások közül, hogy könnyebb el lehessen képzelni az egészet:

  • Random Dance Challenge: különböző stílusban kell táncolni
  • Cover girl Challenge: törölközővel le kell takarni valamit, majd a videóban felfedni
  • Trust Fall Challenge: bízol abban, hogy elkapnak? Dőlj hátra és vedd fel!
  • Screaming Challenge: kiabáló verseny.

Nem minden arany, ami….

A TikTok háza tája sem mentes a botrányoktól és az adatvédelmi problémáktól, ráadásul mivel a felhasználói és általánosan a közönsége ilyen fiatal, ezért a zéró tolerancia jellemző a hibák kiderülésekor. Mindeközben a Facebook és a Snapchat is próbálja lelökni a trónról; a Facebook 2018-ban létrehozott egy nagyon hasonló funkciójú appot, míg a Snapchat bevezette a challengek/kihívások használatát. Nem tudjuk mit hoz a jövő a TikTok számára, az az egy biztos, hogy egy nagyon érdekes és kreatív közösségi média platformról van szó, ahol nemcsak nevetős és táncolós videókat találhatunk, hanem művészeti alkotásokat és performance-okat is. Úgy, ahogy társadalmunkban jelen van a fast food és a fast fashion, úgy tűnik a TikTok elhozta a fast culture-t is a közösségi média kultúrájába.

Források:

https://www.campaignlive.co.uk/article/tiktok-social-media-fast-lane/1664567

https://www.malavida.com/en/soft/musical-ly/android/q/which-are-the-best-challenges-on-tiktok.html

Szólj hozzá