2020. jan 19.

7 dolog, amit a közösségi média tehet a vállalkozásodért

írta: petrapenovac
7 dolog, amit a közösségi média tehet a vállalkozásodért

twitter-facebook-together-exchange-of-information-147413.jpegVállalkozásod sikeressége érdekében elengedhetetlen, hogy célokat tűzz ki. Éppen ezért még az olyan egyszerű dolgokról sem érdemes megfeledkezni, mint létrehozni egy közösségi média platformot céged számára, hiszen ez is csodákat tehet. Összeszedtünk 7 területet, amelyeken a közösségi média segíthet vállalkozásod számára a meghatározott célok elérésében.

Ez a 7 témakör lényegében mindent lefed, amit a közösségi média marketing célú használatával javítani lehet egy cég, termék, márka esetében. Arról nem is beszélve, hogy a három üzleti alapelv – az eladások növelése, a költségek csökkentése és a vásárlói elégedettség fokozása - is szorosan kapcsolódik ezekhez. A közösségi média marketing stratégiai megközelítésének lényege, hogy tanulmányozd ezt a 7 területet, felmérd, melyek relevánsak vállalkozásod számára, felvázold céljaidat, s végül értékeld azokat a sikeresség szempontjából. 

1. A márkádról alkotott kép javítása és tudatosítás

A termékedről, márkádról, szolgáltatásodról alkotott képet a vásárlók észlelik igazán, nem Te. Éppen ezért fontos, hogy igyekezz a termékedre a vásárlók, ügyfelek szemén keresztül tekinteni, ne a saját nézőpontodból. Mivel Te magad rengeteget foglalkozol vele, napi szinten, így előfordulhat, hogy nagyon egyoldalú képed alakul ki róla. Értékelés szempontjából is lehet eltolódás akár pozitív, akár negatív irányba. A piac benyomása termékedről sokkal helyénvalóbb és kifejezőbb képet alkot a vállalkozásodról. A közösségi média marketing ezért pozitív hatással lehet márkádra, és növelheti közönséged tudatosságát cégeddel kapcsolatban, felhívhatja rá a figyelmet.

A közösségi média marketing tudatosíthatja márkád jelenlétét figyelemfelhívással, segíthet pontosabban célba writing-notes-idea-conference.jpgjuttatni a márkád által közvetített üzenetet, által többet beszélhetnek termékedről az online térben és segíthet a javadra dönteni a versenytársakkal szemben.

2. Márkád hírnevének védelme

Mondani sem kell, mennyire fontos a pozitív vélemény kialakítása és megtartása egy termékkel, céggel kapcsolatban. Előfordulhat, hogy egy problémát (elégedetlenséget, negatív véleményt) kell megoldanod, s itt már nem elegendő csupán egy marketing-fogás. Nagyon fontos, hogy egy online is jelen lévő vállalat odafigyeljen a különböző csatornákon folyó beszélgetésekre, véleménynyilvánításokra, minél hamarabb megfelelően kezelve a negatív, és felerősítve a pozitív értékeléseket. Ha erre odafigyelsz, ez nagyban hozzájárulhat márkád hírnevének védelméhez.

Megfelelő marketinggel és tudatos konfliktuskezeléssel növelheted a cégeddel kapcsolatos pozitív említések számát és ugyanígy csökkentheted a negatívokat. De ne feledd, egy rossz vélemény is hordozhat pozitívumot magában: ha gyorsan és segítőkészen az ügyfél rendelkezésére állsz, mielőbb megoldást találva a problémára, ez sokakban jó érzést válthat ki cégeddel kapcsolatban.

3. Kapcsolatok javítása

Kiemelten fontos, hogy folytonos kapcsolatot ápolj a közönségeddel, érdeklődőiddel, hiszen ez is jó fényt vet cégedre. A közösségi média pedig még az elnevezésével is utal rá, hogy erre ez a legmegfelelőbb platform. Így az itt folyatott marketing révén a kapcsolatépítés meglehetősen kényelmes, egyszerű és gyors. Alkalmas kapcsolatfelvételre és kapcsolattartásra a vásárlókkal és a partnerekkel is, szélesítheti közönséged influencer vagy blogger/vlogger együttműködés által, fejlesztheti céged külső és belső kommunikációját és könnyen közelebb is hozhatja vásárlóidat cégedhez.

4. Közösségépítés

pexels-photo-461049.jpegA listából természetesen nem maradhat ki a vásárlóid, közönséged közösséggé formálása. A márka kapcsán szerveződő közösség nagyban megkönnyíti a közösségi média marketinges szakemberek munkáját. A közösség hűséges vásárlókat, a termék iránt elkötelezetteket, esetleg még rajongókat is jelent. Egy ilyen közösség céged védelmére kelhet egy esetleges támadás esetén, segíthet új ötleteidet és termékeid, szolgáltatásaid üzenetét felerősíteni a piacon. Ennél a pontnál talán a legszemléletesebb példa az Apple iPhone felhasználók közössége. Megfelelő közösségi média marketinggel növelheted rajongóid, a terméked iránt elkötelezettek táborát, akik aztán pozitív véleményüknek hangod adva reklámot generálhatnak céged számára.

5. Az ügyfélszolgálat javítása

Már korábbi posztunkban is írtunk róla, hogy az ügyfélszolgálat feladatait is egyre inkább kezdi átvenni a közösségi média (ezt itt tekintheted meg: https://kozossegi-media-mindenkinek.blog.hu/9999/12/31/s_v_a_kozossegi_media_az_uj_ugyfelszolgalat), így ez sokak számára már ismerős lehet. Valójában ez a legnépszerűbb kihasználása a közösségi médiának a cégek, márkák részéről, és ez nem meglepő, hiszen a hét terület közül ez a legkönnyebben teljesíthető. Ami mégis a nehézségét adhatja, az az, hogy minden vásárlóra és kérdésre oda kell figyelni, külön választ megfogalmazva mindegyikre és kerülni a sablonokat. Ez a pont sok közös tulajdonságot tartalmaz a hírnév védelméről szóló területtel, hiszen megfelelő ügyfélszolgálati tevékenységgel is növelheted vevőid elégedettségét, több pozitív véleményt zsebelhetsz be és csökkentheted a negatív hozzászólások számát.

6. A kutatás és fejlesztés megkönnyítése

Sok vállalat profitál abból, hogy ötleteket, dicséreteket és javaslatokat gyűjtenek vásárlóiktól. Ez az együttműködés újpexels-photo-669621.jpeg ötletekhez segítheti a termékfejlesztőket, a marketingeseknek pedig megmutatja, mire is vágynak ügyfeleik. A Dell IdeaStorm nevű felülete kiváló példa volt ezen a téren, ahol termékekre és funkciókra lehetett javaslatokat tenni és voksolni, egybe kötve a közösségi média marketinget és a kutatás-fejlesztést. Ha ezt a területet is kihasználod, könnyebben szerezhetsz új ötleteket termékeidhez, szolgáltatásaidhoz, javíthatod termékeid funkcióit és vonásait, könnyebben végezhetsz piackutatást és eladásaidat is növelheted.

7. Eladás

Ezzel el is érkeztünk az utolsó ponthoz, az eladáshoz. Ez talán a leginkább magától értetődő alkalmazási terület, a közösségi média használata az eladás növeléséhez. A megfelelő marketing új érdeklődőket és potenciális vásárlókat vonzhat oldaladra, akik nem mellesleg jó értékeléseket is hagyhatnak.

Te melyik területeken értél már el sikert?

Forrás: Jason Falls, Erik Deckers: No Bullshit Social Media, Pearson Education, 2012

Szólj hozzá

marketing vállalkozásfejlesztés