2020. feb 17.

Trendek, kihívások mindenütt - de vajon milyen veszélyeket rejtenek magukban?

írta: Sáringer Viktória
Trendek, kihívások mindenütt - de vajon milyen veszélyeket rejtenek magukban?

plank.jpgAz utóbbi pár évben rengeteg virálisan terjedő trenddel ajándékozott meg minket az internet, a viccestől az őrülteken át a legkreatívabb kreálmányokig. Nemrég írtunk a Broom Challenge nevű kihívásról, ami hamis tudományos alapokra támaszkodva futótűzként terjedt anélkül, hogy a legtöbben utánajártak volna a valóságalapjának. Ide kattintva elolvashatod el cikkünket a témában.

Most azt szeretnénk egy példa segítségével bemutatni Nektek, mennyire fontos, hogy legyetek óvatosak és ne vágjatok bele minden trendbe azonnal, gondolkodás nélkül! Ehhez szemléltetésként messzire utazunk vissza a közösségi média történetében.

A Planking Challenge

Hogy micsoda? Ilyet eddig még csak edzéstervben láttál? Pedig bizony létezett egy ilyen kihívás is, habár már nem ma volt, hanem 2010-11 között örvendett rendkívüli popularitásnak. A plank nem jelent mást, mint a fekvőtámasz pozícióját az edzések során, itt azonban a kihívás lényege az volt, hogy az ember minél őrültebb és extrémebb helyen feküdjön arccal lefelé. Fontos, hogy nyilvános helyen valósítsák meg a résztvevők a feladatot, például egy parkban a padon, de egyesek az üzletben a fagyasztott termékek közé feküdtek be a polcra, míg mások egy közlekedési táblára felkapaszkodva tartották meg magukat „fekvő” pozícióban. Ez a „fekvő” pozíció álljon teljesen egyenes testből, a kezek pedig legyenek az oldalhoz szorítva – ennyi az elvárás.

Egy évvel ezelőtt páran visszahozták rövid időre ezt a trendet, amiről egy videót itt nézhetsz meg: 

Honnan származik a trend?

Két csoport is magáénak tulajdonítja a trend elindítását: először 2000-ben „lying down game” néven jelent meg ez a kihívás Angliában, majd ettől függetlenül pár évvel később Ausztáliában. Ez utóbbi volt, ami igazán bevonta a közösségi médiát: Facebookon egy Sam Weckert nevű férfi készített egy oldalt, ahová barátaival ilyen fotókat töltöttek fel és hamar követőkre találtak, akik részt akartak venni a mókában és sorra osztották meg saját képeiket.

A közösségi médiáról a hagyományos médiába

A kontinensen a média is felkapta a népszerű játékot és sztárok is beszálltak a kihívásba. Egy ausztrál rugby játékos, David „Wolfman” Williams például plankkel ünnepelte a szerzett pontokat, a nemzet egyik legnépszerűbb showműsorának házigazdája, Kerri-Anne Kennerley pedig úgy nyitotta az egyik adást, hogy a kanapén plank pozícióban helyezkedett el. Az őrület még inkább terjedni kezdett, miután a legnagyobb médiaszolgáltatók is népszerűsítették a kihívást. Rendőri szervek beszámoltak arról is, hogy elkaptak egy férfit, aki egy járőr autón szerette volna megvalósítani a kihívást.

Elbocsátás is lehet belőle...

2012. júniusában hét ausztrál bányászt, egy gáz- és olajipari cégtől pedig két további munkást bocsátottak el munkahelyükről, mert engedély nélkül, munkahelyükön plankingeltek, ráadásul a munkavédelmi szabályokat figyelmen kívül hagyva saját testi épségüket is veszélyeztették. Ez utóbbi két jómadár például hatvan méter magas kéményen hasalt…

Mindezek ellenére 2013. év legnagyobb őrületét jelentő Harlem Shake miatt egy 15 tagú bányászcsapatot és a helyszínen lévő összes kollégájukat elbocsátottak, miután a bányában elkészítették a táncvideó saját verzióját. Az indoklásban szintén a munkahelyi veszélyeztetés szerepelt, nem mellékesen pedig a munka helyett foglalkoztak a videó forgatásával…

Amikor rosszra fordul a helyzet…

Nem sokkal később a hírek már nem a Plank Challenge szórakoztató oldaláról szóltak, hanem egy halálesetről, ami a trend hatására következett be. Brisbane-ben meghalt egy huszonéves férfi, aki a Plank kihívást igyekezett megvalósítani: lezuhant az erkélyről, miközben barátai fényképeket készítettek róla. A szomorú hír után megváltozott a média hozzáállása: a Quensland-i rendőrség óva intette a fiatalokat a felügyelet nélküli, rizikós és veszélyes mutatványok végrehajtásától és a kormányfő is fokozott óvatosságra kérte az embereket.

Eközben Angliában

A trend itt is hamar utat tört magának a hagyományos médiaszolgáltatókhoz, aminek köszönhetően a Facebookon a játék 8 ezres követőszáma rövid időn belül 35 ezerre ugrott, majd elérte a 100 ezret is. Szerencsére itt komoly balesetet nem eredményezett a kihívás, de például voltak kórházi dolgozók, akiket elbocsájtottak, mert munkaidőben valósították meg a feladatot…

A lefekvésnél nem állunk meg

A trend szerelmesei nem álltak meg a plank vagy laying down kihívásnál, hanem hasonló kaptafára kitalálták az úgynevezett „Tebowing”-et, ahol féltérdre ereszkedve, fejüket a kezükre támasztva pózoltak a lehető legrandomabb helyeken a játékosok.

Ő például ebből a pozicíóból próbálta bedobni a kosárlabdát: 

Ezt követte az „Owling”, amikor a játékos egy meglepő helyre guggol, magát bagolynak tettetve. Erről itt nézhetsz meg egy részletet, amikor bekerült a hírekbe: https://www.youtube.com/watch?v=NlE-K_FY2Wo

És végül a trendhullám utolsó eleme, a „Gallon Smashing”, ahol a résztvevő elesést színlel egy üzletben, eldob két gallon tejet és tovább nem is részletezzük, nézzétek meg itt: 

Ez utóbbi a legrosszabb a kihívások közül, hiszen sok esetben másokat is veszélyeztet, bárkit megdobhatnak, leönthetnek illetve azt sem szép videóra venni, majd közzétenni az interneten, ahogy mások aggódva rohannak hozzánk, hogy jól vagyunk-e az esés után, miközben az egészet direkt csináltuk egy vicces videó kedvéért. Sok esetben tovább játsszák, hogy nem tudnak felkelni, újra és újra szándékosan elcsúsznak a kiöntött folyadékon. Arról nem is beszélve, hogy a kihívásban résztvevők megkárosítják a bolt termékeit, pazarolnak és plusz munkát is adnak az alkalmazottaknak ezzel az őrülettel.

Összegzés

Nehéz tanulságot levonni az esetekből, mert balesetek mindig bekövetkezhetnek – az internetes trendektől függetlenül is. De azt is kár lenne tagadnunk, hogy a kihívásnak semmi köze nem volt az erkélyről lezuhant fiatalhoz, hiszen miután egyre többen rákaptak a trendre, egyre vadabb, őrültebb, kiszámíthatatlanabb helyen igyekezték megvalósítani, hogy kitűnjenek társaik közül és újat mutathassanak. Így kerültek bajba például akik egy rendőrségi autót használtak eszköznek, a kórházba munkaidőben kísérleteztek és még rengetegen sérülhettek meg valamilyen módon a kihívás miatt, amiről nem tudunk. Belegondolni is ijesztő, milyen veszélyes helyzeteket képes előidézni egy ártalmatlan játék, aminek a lényege a fekvésen alapul.

Felmerül mind a kitalálók, mind a résztvevők felelőssége. A trend megalkotói nyilván nem látták előre a következményeket és nem egy testi épséget, életminőséget veszélyeztető játékot találtak ki – ezt a médiafelhajtásnak, kitűnési vágynak vagy egyéb faktornak köszönhetően a résztvevők vitték tovább. Fontos, hogy médiafogyasztóként kritikusan álljunk a tartalmakhoz és akkor is maradjunk megfontoltak, ha körülöttünk mindenki egy adott trenddel van elfoglalva. Ne ugorjunk fejest a közösségi médiában és hagyományos médiában látott őrületekbe, mindig helyezzük első helyre biztonságunkat!

Források:

https://www.bbc.com/news/magazine-13414527

https://coiski.com/7-best-social-media-challenges-time/

Szólj hozzá

veszély trend kihívás challenge