2020. már 03.

Lehetőségek a közösségi médiában: piackutatás

írta: petrapenovac
Lehetőségek a közösségi médiában: piackutatás

photo-1458040937381-49c067dfd49a.jpegTudtad, hogy a közösségi média jelentősen csökkentheti a piackutatás költségét, sőt, akár teljesen meg is szabadíthat tőle? Bizony, a közösségi médiát erre is lehet használni. A kulcs az ügyfélszolgálatban, az ügyfelekkel való kapcsolattartásban és a vásárlók véleményének bevonásában rejlik. A hangsúly azon van, hogy céged képes-e együttműködni az ügyfeleivel az online térben. Ezt megfelelően kihasználva a legnagyobb fókuszcsoport áll rendelkezésre: az internet felhasználói.

A tény, hogy manapság már a technológia is használható nagy számú közösségekkel való kapcsolattartásra, sok cég működését megváltoztatta, hiszen alapvetően megkönnyítette a mindennapi munkát. Hogy egy pár példát említsünk, sokkal egyszerűbbé vált a megbeszélések, meetingek szervezése, a különböző jelentések, elemzések készítése és a dokumentáció. Nem is kérdés, hogy a technológia és az online felületek mennyiben megkönnyítették a munkamegosztást és a munkavégzést, időt spórolva a dolgozóknak. És ez mind túlmegy a vállalati szinten. A közösségi oldalak adta lehetőségek kihasználásával ez a belső működésen túlra is kiterjeszthető. 

Együttműködés a vásárlókkalhandshake-2009195_960_720.png

Mi történik akkor, ha ebbe az együttműködésbe a cég bevonja az ügyfeleit, vásárlóit is? Eláruljuk: egészen lenyűgöző dolgok születhetnek belőle! A technológia, és különösen a közösségi média fejlődésével a vásárlókkal való kapcsolattartás és a visszajelzések folyamatos monitorozása mára alapvető tevékenységgé vált a cégek körében. De hogyan is működik ez az egész? Hogyan lehetséges összegyűjteni az ügyfelek ötleteit? Magát a lehetőséget úgy lehet megteremteni, ha arra ösztönözzük közönségünket, hogy fejezzék ki a véleményüket az adott termékkel, szolgáltatással kapcsolatban. De nem elég kérdezni, figyelni is kell a válaszra és reagálni kell rá!

Minél erőteljesebben érzékeli a vásárló, hogy a cég számít a véleményére, annál elkötelezettebb és motiváltabb lesz, hogy ki is fejezze azt, s ezáltal hozzájáruljon a vállalat sikereihez. Arról nem is beszélve, hogy ez közelebb viszi a céget a körülötte kialakult közösséghez, s ezáltal annak tagjai a jó érzésektől vezényelve a vállalat jó hírét is terjeszthetik ismerőseik körében. Az együttműködés a vásárlók ösztönzésén és buzdításán is túlmehet. Azt a szintet is elérheti, hogy a közösség tagjai új ötleteket adjanak a termékekkel kapcsolatban, legyen szó azok javításáról, vagy akár egy teljesen új termék piacra dobásáról.

A vásárlók jobban ismerik a cég termékeit, mint a cég maga. Miért is? Azért, mert ők használják az adott termékeket. Ők tudják, hogy hogyan működnek, valóban jól működnek-e, mik az esetleges problémák velük. Szintén ők lesznek az elsők, akik jelzik, ha valami nem megfelelően működik. A közösségi média a nyitottságról és az átláthatóságról szól, s ez az új ötletekre való nyitottságot is jelenti. 

vintage-2862708_960_720.jpgA piackutatás eredményessége

Hogyan is mérhető mindez? Előfordulhat, hogy a vásárlókkal való együttműködés nem vezet magasabb eladási számokhoz. Előfordulhat, hogy azt eredményezi, hogy egy adott termék biztonságosabbá válik. Hogyan lehetséges ezt számszerűsíteni?

Való igaz, hogy a pénzügyektől legtöbbször nem igazán lehet elvonatkoztatni, de a megtérülés igen sok esetben nem ebben van mérve. Ahogyan azt korábban kifejtettük, vezethet például új ötletek felfedezéséhez, a terméktulajdonságok és a szolgáltatások javításához és hozzájárulhat a piackutatáshoz. Ezeknek a mérése többnyire egyszerű: számszerűsíteni lehet például, hogy hány új ötlet érkezett, hány termék került átalakításra és javításra. (Ha többet szeretnél megtudni a pénzügyileg is mérhető befektetések megtérüléséről a marketingben, olvasd el erről szóló cikkünket is!)

Azonban az, hogy valóban mit ad a közösségi média és a piackutatás minőségben és mennyiségben, összetettebb elemzésekkel térképezhető fel. Annak érdekében, hogy a piackutatás eredményeit mérni lehessen, mindenképpen figyelembe kell venni:

  • az új termékötleteket,
  • az eladás változását az új ötletek hatására,
  • a megnövekedett közönséget,
  • az új terméktulajdonságokat,
  • a vásárlók elégedettségének mértékét egy-egy új ötlet megvalósítása után,
  • és a költséghatékonyság növekedését.

Ha a vásárlók számára adott a lehetőség, hogy együttműködjenek a céggel, akkor a kommunikáció is javulhat és az elégedettség is nőhet. Továbbá ezáltal a cég számára és a vásárlók számára is több információ áll rendelkezésre. Több adat érkezik arról, hogy hogyan használják a termékeket, mire használják őket és milyen körülmények között. 

Hogyan is érdemes csinálni?

A piackutatás egyik lehetséges módja a közösségi média használata monitorozásra, információk gyűjtésére a cégről, a termékekről és szolgáltatásokról, a versenytársakról és a piacról. Figyelni kell az online térben folyó beszélgetésekre, hogy milyen témákat vitatnak meg a felhasználók. Egy másik lehetséges út a kapcsolatépítés. Ez már túlmegy a puszta megfigyelésen. Kapcsolatba kell kerülni a vásárlókkal, figyelni a visszajelzéseket és bekapcsolódni a beszélgetésekbe. Ezáltal a fókuszcsoport folyamatosan növekedhet.

Fontos, hogy egyik sem igényel különösen nagy pénzügyi ráfordítást, így a kisebb vállalkozások is bátran használhatják a közösségi médiát piackutatás céljából! Az egésznek a kulcsa a tervezésben rejlik, a megfelelő célok felállításában és az eszközök kiválasztásában.

Te használod már a közösségi médiát piackutatásra?

Forrás: Jason Falls, Erik Deckers: No Bullshit Social Media, Pearson Education, 2012

Szólj hozzá

piackutatás lehetőség