2020. júl 07.

A legfontosabb teljesítménymutatók a közösségi médiában

írta: petrapenovac
A legfontosabb teljesítménymutatók a közösségi médiában

pexels-photo-185576.jpegHa céged közösségi média teljesítményét inkább számokkal szereted leírni, nem pedig jelzőkkel, akkor bizonyos mutatókkal muszáj tisztában lenned. Ezeket fő teljesítménymutatóknak szokás nevezni (Key Performance Indicator, KPI) és attól függően, hogy mit is szeretnénk mérni, egészen sokfélét használhatunk belőlük. És itt most nem olyan számokra kell gondolni, mint hogy hány új követőt szereztünk, vagy mennyi kedvelést kaptunk a bejegyzésünkre. Itt olyan mérőszámokról van szó, amik ennél távolabbra mutatnak. Legtöbbször arányszámokat jelentenek, viszonyításra alapulnak. A KPI-kkel a vállalkozásod teljesítményét mérheted, azt, hogy mennyire sikeres a tevékenysége, mennyire teljesülnek a kitűzött célok. Ebben a cikkünkben néhány képletet, mutatót fogunk ismertetni.

Elérés és követőtábor

  • A közönség növekedésének aránya: új követők / teljes követőszám X 100. Itt érdemes havonta mérni az értéket, így könnyebb összehasonlítást végezni, hogy az egyes időszakok hogyan alakulnak.
  • Posztok elérése: posztmegtekintések / követők száma X 100. A teljes követőbázisodra vetítve tudod megnézni, hogy bejegyzéseid milyen arányban is érnek el a követőkhöz.
  • Említések aránya: céged említéseinek száma / az összes említés száma X 100. Szeretnéd tudni, hogy versenytársaidhoz képest hogyan állsz az említések terén? Ezzel az egyszerű számolással nyomon követheted. Itt persze a többiek említésein is rajta kell tartanod a szemed.

Aktivitás

  • Kedvelések aránya: kedvelések száma / teljes követőbázis X 100. A kedvelések számát az összes követő számához tudod mérni hogy lásd, közönséged mekkora részéből vált ki kedvelést egy-egy bejegyzésed.
  • Átlagos aktivitási arány: [kedvelések + kommentek + megosztások] / teljes követőbázis X 100. Itt már minden aktivitást egyben tudsz számolni, tehát magasabb arányra lehet számítani, mint az előző képletnél.
  • Viralitási arány: megosztások száma / megjelenések száma X 100. A megosztások számát így ahhoz tudod mérni, hogy hányszor is jelent meg az adott bejegyzés az embereknek. Nem csak egyszerűen egy megosztási számot láthatsz, hanem egy arányt, ami sokkal beszédesebb adat.
  • Konverziós arány: konverzió / kattintások száma X 100. Ezzel mérheted, hogy hányan is teljesítették azt a felhívást, amit a link előtt elhelyezett call-to-action-ben (CTA) említettél. Tehát azok közül, akik rákattintottak a linkre, hányan is vitték végig a teljes folyamatot a landing page-en (ahova érkeztek a klikkelés után). Egy egyszerű példa: hányan vásároltak a webshop-ból, miután rákattintottak annak linkjére egy hirdetésben.
  • Átkattintási arány: átkattintások száma / megjelenések száma X 100. Hányszor is kattintottak a posztban szereplő linkre ahhoz viszonyítva, hogy hányszor jelent meg az adott bejegyzés? Ez a szám pontosan ezt mutatja meg. Ez is a CTA-hoz kapcsolódik, hiszen ha a linkre kattintásra ösztönözted a követőket, akkor a számítás után láthatod, hányszor is tették ezt meg.
  • Egy kattintás költsége (cost-per-click, CPC): a hirdetésre fordított összeg / a kattintások száma X 100. Ezzel tulajdonképpen a hirdetés „árát” mérheted. Mennyibe is került neked az, hogy egyetlen kattintást elérj a hirdetésben? Ezzel megtudhatod!

Ügyfélkommunikáció

pexels-photo-3815585.jpegAz ügyfelekkel, vásárlókkal való kapcsolat esetében az egyik legmeghatározóbb adat, ami visszajelzésként szolgál nekünk, a vásárlók elégedettsége (customer satisfaction, CSat). Ennek meghatározására készíthetsz például egy kérdőívet, amiben a vásárlók 1-től 10-ig terjedő skála segítségével fejezhetik ki elégedettségüket a márkával kapcsolatban. Ezt átlagolva pedig egy pontszámot kapsz. Kérdőívvel a vásárlói hűséget is mérheted. Ha arra kérdezel rá, milyen valószínűséggel ajánlanák termékedet vagy szolgáltatásodat barátaiknak, és ismét egy 10-es skálát adsz meg, könnyebben kiértékelheted az eredményt.

A különböző teljesítménymutatók segítenek neked abban, hogy nyomon tudd követni, hol is tartasz a céljaid elérésében. Ha valamelyik mutató nem éppen úgy alakul, ahogy szeretnéd, egyből láthatod, hogy melyik területen kell erősítened: aktivitás, elérés, esetleg konverzió vagy vásárlói elégedettség terén? Elemezd a számokat és vondd le a szükséges következtetéseket! Nem is biztos, hogy minden felsorolt mutatóra szükséged lesz (és persze ezek csak töredékét képzik a teljes tárháznak), de kiindulási pontként nem árt először ezekkel kezdeni.

Te használsz már teljesítménymutatókat a közösségi média marketingben?

 

Forrás: https://blog.hootsuite.com/social-media-kpis-key-performance-indicators/

Szólj hozzá

marketing adat mérés elemzés aktivitás közösségi média elérés követő teljesítménymutató KPI