2020. júl 12.

Ami egyszer felkerül a netre, örökre ott marad – Ne legyél Te a következő Shane Dawson!

írta: Sáringer Viktória
Ami egyszer felkerül a netre, örökre ott marad – Ne legyél Te a következő Shane Dawson!

ke_p1_8.pngKöztudott és sokszor halljuk magunk körül is, hogy ami egyszer felkerül az internetre, az örökre ott is marad. Digitális lábnyomunk visszakövethető és hiába törlünk valamit a netről pár másodperc után, annak nyoma marad.

Ez hatványozottan igaz ismert emberek tekintetében, hiszen akiket sokan követnek, nagyobb az esély, hogy már rengetegen látták a bejegyzést, fotót vagy videót, mielőtt tulajdonosa letörölte volna – legyen szó akár arról, hogy 5 másodpercig volt elérhető. Az okostelefonok világában már mi sem egyszerűbb, mint készíteni egy screenshot-ot, vagyis képernyőfotót, így pedig hiába törli az adott tartalmat a közzétevője, már van róla másolat valakinél. Akár többeknél is. A közösségi oldalakon kiválaszthatjuk, kik kedvenc influencereink vagy közeli ismerőseink és beállíthatjuk, hogy telefonunkra értesítés érkezzen, amikor valamilyen új tartalmat osztanak meg. Így azonnal érkezik az értesítés és ha már nem is tudjuk elcsípni, mi került megosztásra, akkor is tudjuk, hogy valami közzétételre került, majd a felhasználó törölte is azt egyből. (Kép forrása: YouTube)

Azt gondolnánk, hogy az egyszeri tartalmak nagyobb biztonságot adnak olyan szempontból, hogy nem visszanézhetők, nem ismétlődők. Legyen szó Instagram privát üzenetben küldött, egyszer megtekinthető képről, videóról vagy élő adásról. Azonban ma már számtalan app létezik, amik képesek videófelvételt készíteni a kijelzőnkön végbemenő tevékenységünkről és egyszerűen, gyorsan indíthatók. Így ha épp megy egy élő adás, akkor könnyedén felvehetjük – ez sem marad egyszeri, eltűnő tartalom. Ugyanígy az egyszer megjelenő fotókról is nyomhatunk egy képernyőfotót, ha gyorsak vagyunk, vagy videót készítünk a képernyőről, majd könnyedén kivágjuk belőle az adott fotót.

Hogy ez miért fontos?

Mert tisztában kell lennünk vele, hogy az internetre feltöltött tartalmaink örökéletűek! Ezért nagyon alaposan meg kell fontolni, mielőtt bármit is közzéteszünk. Az online megosztott tartalmakért ugyanolyan felelősséggel tartozunk, mint az élőszóban, írásban elhangzottakért. Az pedig többszörös is lehet, hogy hány emberhez jut el digitális tevékenységünk, mint a való életben létrejövő.

Úgy érezhetjük, hogy napjainkban kevés a tudatos felhasználó. Azonban évekkel ezelőtt a helyzet még rosszabb volt, hiszen az online világ újdonságnak számított, az általánosan elterjedt felfogások, nézetek teljesen eltérőek voltak a maitól. Ezt jól mutatja az a példa is, hogy az utóbbi hetekben hány külföldi, hatalmas követőbázissal rendelkező influencert és Youtubert vont felelősségre a felhasználók nagy hányada a múltban közzétett tartalmaiért. Mondhatjuk, hogy manapság már túl érzékenyek vagyunk és mindent sértőnek találunk, azonban a más rasszok ellen irányuló viccek 2010-ben sem voltak ízlésesek, csak akkor kisebb felháborodást keltettek. De most, pont a Black Lives Matter idején rendkívül kellemetlen, amikor előkerülnek nagy véleményvezérekről olyan Twitteren megosztott tartalmak, amik kettétörhetik karrierjüket 10 évvel később.

Már a média is felkapta a témát, így már hallhattunk a botrányról, ami Shane Dawson nevéhez fűződik. A 31 éves Youtuber már sok éve aktív a platformon, tekintélyes követőbázissal rendelkezik, több YouTube-csatornája van, több száz videója készült el és került feltöltésre az évek alatt és napjainkban a megítélése igen kedvező – vagyis csak volt. Shane az utóbbi időben dokumentumfilmekhez hasonló tartalmakat készített, melyekben problémás influencereket vizsgált és mutatott be közelebbről szakértők bevonásával, így sokuk karrierjét megmentve, az emberekben empátiát ébresztve irántuk.

Azonban bomba robbant, amikor az egy évvel ezelőtti beauty guru dráma újabb fordulatot vett (erről korábban itt írtunk) és Shane neve is belekeveredett a balhéba. Ezzel megindult a kutakodás is a múltjában, ami nem igazán ízléses tartalmak felfedezéséhez vezetett. Követőinek nagy része nem emlékezett vagy még nem követte akkor, amikor megkérdőjelezhető tartalmakat tett közzé profiljain. Találunk itt mindent, amire a rasszista jelzőt nem nehéz ráaggatni – egyes videóiban feketének sminkeli magát és a sötét bőrszínűekre aggatott sztereotípiákkal próbál humoros tartalmakat létrehozni, illetve a feketékre rendkívül bántó jelzőket, szavakat mond. Ezenfelül vannak olyan megjegyzések is a különböző videókban, humorosnak szánt részletekben, amiben gyermekre tesz szexuális töltetű megjegyzéseket vagy éppen ennek megfelelő cselekedetet imitál "poénból". Felszínre került egy vagy 10 éves videó is, amin illetlen dolgot imitál Will Smith  akkor 11 éves lányának, Willow Smith-nek posztere előtt állva. Ez a videó bejárta az internetet és már a lány családja is reagált rá nyilvánosan, a Twitteren: édesanyja Jada Smith és bátyja, Jaden Smith is megosztotta véleményét.

shane_1.PNG

(Forrás: https://twitter.com/jaden)

Mint látható, Jaden felháborodott kiírását már 1,1 millió Twitter-felhasználó kedvelte, 183,6 ezren osztották meg és 9,7 ezer komment érkezett hozzá. Ezelőtt több dühödt emojikat tartalmazó Tweet is megjelent tőle, melyek nyilván ehhez kapcsolódnak és Shane cselekedete váltott ki belőle indulatokat.

A rajongók teljesen elképedtek, az emberek folyamatosan követik ki a Youtubert, aki közzétett egy bocsánatkérő videót, azonban itt elsősorban a YouTube-drámában kivett szerepét magyarázza meg és a viccesnek szánt rasszista megjegyzéseiért kér elnézést. A Smith család megrökönyödésére és a gyerekekhez kapcsolódó félreérthető megjegyzéseire, viselkedésére nem reagált még eddig.

A SocialBlade felületén láthatjuk a feliratkozások mozgását, a nézettséget is. Így egyértelművé vált, hogy egyik csatornájáról a Youtuber számtalan videót távolított el (amik valószínűleg problémásak lehettek) illetve mivel a becsült összeg, amit a videókkal kereshet nullára változott, az is kiderült, hogy a YouTube már nem fizet neki. Ez a rendszer bonyolult, de a lényege az, hogy a megtekintések, az elhelyezett reklámok száma és a reklámok megtekintési ideje mind hozzátesznek ahhoz az összeghez, amelyet a YouTube fizet a tartalom készítőjének. Azonban ez nem úgy működik, hogy feltöltök pár videót és már kerestem is. A YouTube bizonyos feliratkozószám, megtekintési szám után teszi lehetővé, hogy pénzt keressen a tartalomgyártó a videókon. Ezt a jogot bármikor el is veheti, ha úgy ítéli meg a platform – ez történt nagy valószínűséggel Shane Dawson esetében is, a YouTube igyekszik távolságot tartani ettől a viselkedéstől. Már a botrány kirobbanása óta, az utóbbi körülbelül 2 hétben 1,2 millió feliratkozót vesztett az influencer.

shane_2.PNG

(Forrás: https://socialblade.com/youtube/user/shane)

Itt is jól láthatjuk, hogy a havi, éves keresett összeg nullára ugrott, vagyis már nem keres pénzt a videómegtekintésekkel, a reklámokból, hogyha most megyünk fel a csatornájára és nézzük a tartalmakat. Persze ettől még eddig keresett és milliós nézettségű videóiból valószínűleg nem lesz már problémája élete során.

Itt láthatjuk legutóbbi videóinak nézettségeit, melyek közül csak az utolsó, egy hete feltöltött tartalom nem hozott pénzt számára:

ke_p2_3.png

(Forrás: https://www.youtube.com/user/shane)

Ezen felül ne felejtsük el, hogy még így is 22,1 millió feliratkozója van és ennél rosszabb helyzetből is tért már vissza a platformra Youtuber, akinek a videói már újra hoznak pénzt. Ha emlékszünk Logan Paul botrányára, amikor is Japánban ellátogatott az „öngyilkos erdőnek” nevezett területre, ott talált társaival egy halottat, amivel kapcsolatban még vicceket is megengedett magának, majd feltöltötte a YouTube-ra a videót.

shane_5.PNG

(Forrás: https://www.bbc.com/news/world-asia-42644321)

Természetesen a YouTube azonnal elhatárolódott és a fiú karrierjének megmentése is nagy eséllyel nem kevés munkájába került a mögötte álló csapatnak, de ma már mégis újra aktív a platformon, sokan megbocsájtottak neki és ugyanúgy ebből él. Ennek kapcsán felmerül az a kérdés, hogy mi az, ami még megbocsájtható? A tiszteletlenség, a privát szféra megsértése bőven jelen vannak Logan Paul esetében, az emberek nagyrésze azonban mégis megbocsájtott neki, ha nem is azonnal. Miután visszatért a YouTube felületére, egy a korábbiaktól eltérő stílusban folytatta a videózást. Kevésbé sokkoló viselkedésével pedig sokak szemet hunytak cselekedete felett, hiszen az azóta mutatott személyiségéből úgy látszik, hogy tanult az esetből. Sok Youtuber van, aki több évvel ezelőtti rasszista kommentjei miatt szenvedett, az ő esetükben változatos a mérleg, van, aki mellől nem pártoltak el rajongói, míg más azóta sem tud visszatérni ahhoz a hírnévhez és szinthez, amelyet a botrány előtt magáénak tudhatott. De vajon mi a helyzet Shane-nel? Valakivel, aki nem csupán erőteljesen kirekesztő, rasszista poénokat és videókat osztott meg, de kiskorú gyermekre is szexuális megjegyzéseket tett? Több videójában hangzanak el kétségbeejtő kijelentések, melyeknek a megbocsájthatósága kérdéses.

shane_3.PNG

(Forrás: https://socialblade.com/youtube/user/shane)

Itt az látható, hogy Shane Dawson csatornájáról június 27-én eltűnt 1.194.593.422 megtekintés. Azt, hogy ez mennyi kitörölt videót jelent, azt nem tudjuk, de nyilván nem csak néhányat.

shane_4.PNG

(Forrás: https://socialblade.com/youtube/user/shane)

Persze nem Shane az egyetlen, akinek ki kellett állnia a követők elé és bocsánatot kérnie, hiszen sok influencer múltja is előtérbe került és több karrier is romba dőlt már emiatt. Nem mindenki mögött van egy elég jó PR-csapat, aki meg tudja menteni a véleményvezért attól, hogy végleg elveszítse pozícióját a platformon vagy csak úgy általában az internet világában.

Mit tehetünk, hogy elkerüljük az ilyen helyzeteket?

Őszintén szólva a válaszadás rettentően nehéz, ugyanis például Shane Dawson is akkoriban vált népszerűvé a platformon, amikor a fent felsorolt, problémás megjegyzéseket tette, ízléstelen videókat készítette. Vagyis mondhatjuk, hogy sikerének alapja ez volt és anno egyáltalán nem volt akkora népharag ezügyben, mint manapság. Akkoriban is biztosan volt, aki ezt bántónak ítélte meg, de nem volt ekkora összefogás a közösségi oldalakon és nem vonták felelősségre az influencereket a megkérdőjelezhető viselkedésükért.

A legjobb taktika, ha mindig alaposan átgondoljuk, hogy milyen tartalmakat osztunk meg közösségi oldalainkon és amit mi magunk vagy közeli környezetünk problémásnak ítél meg, nem osztjuk meg követőtáborunkkal. Van olyan influencer, aki most ennek a drámának a hatására inaktívvá tette összes közösségi média profilját, ami egyesek szerint azért történt, hogy legyen ideje átnézni régen megosztott tartalmait és kitörölni mindent, ami bajba keverheti. Ez csupán egy feltételezés, de lenne értelme a jelenleg zajló eseményeket figyelembe véve. Ami most zajlik Shane ellen, azt úgy is hívjuk, hogy „cancel culture”, vagyis a problémás emberek karrierjének teljes kitörlésére, megszűntetésére törekszik a felhasználók egy rétege. Ez elég radikális és megkérdőjelezhető, hogy minden esetben feltétlen szükséges-e, hiszen az emberek változnak az idő múlásával és tanulhatnak, fejlődhetnek, hogy jobbá váljanak. De a gyerekekre tett ízléstelen megjegyzések semmilyen időben, helyen és kontextusban nem helyesek és nem válhatnak példává a fiatal generáció számára. Az influencerek pedig befolyásolják első sorban a most felnővő generációt, így kiemelten fontos, hogy a véleményvezérek felelősek legyenek.

Források:

https://www.insider.com/how-shane-dawson-went-from-king-of-youtube-to-canceled-2020-7

https://twitter.com/jaden

https://www.youtube.com/user/shane

https://socialblade.com/youtube/user/shane

Szólj hozzá

tartalom youtube gyerek videó botrány gyerekek twitter influencer digitális lábnyom digitális hagyaték