2020. aug 08.

Egyházi alakok a közösségi médiában?

írta: Sáringer Viktória
Egyházi alakok a közösségi médiában?

pexels-georgia-maciel-2194355.jpgA közösségi média egy olyan felület, ahol bármilyen jellegű oldalakat követhetünk a sporttól a zenén keresztül minden témában – igen, vallási témában is. És bizony számtalan olyan profil létezik például az Instagramon, ahová mindennap egy idézet kerül ki a mondjuk Bibliából, vagy ahol rendszeresen spirituális üzeneteket, szövegeket osztanak meg.

Egyházi, vallási témákban azonban megoszlanak a vélemények, ám fontos tisztázni, hogy napjainkban a közösségi média kiemelt kommunikációs eszközzé nőtte ki magát minden szegmensben, ezt figyelembe véve pedig kihasználatlan lehetőség lenne a vallások képviselőinek, ha kihagynák, hogy ezeken kersztül kommunikáljanak az emberekkel. 

A pápa is online van?

valla_s.pngSokszor mondjuk, hogy ma már mindenki része a digitális világnak, s bár sokan nem is gondolnák, hogy egyházi személyek is aktívak a felületeken. XVI. Benedek pápa sokkolta a világot 2011-ben, amikor a történelem első olyan pápájává vált, aki használta a Twittert

Miért kezdenek el nyitni az online világ felé a vallási vezetők?

A korábbi pápáktól megkülönbözteti Ferenc pápát, hogy mennyire átlátta, hogy ahhoz, hogy üzenete eljusson a fiatalabb generációhoz is, meg kell értenie a fiatalok kultúráját. Nyilvánvaló, hogy a leginkább olyan felületeken juthat el az üzenet egy adott célcsoporthoz, ahol az adott célcsoport aktív – ezt már tudjuk marketing szempontból is. És ez így van akkor is, ha nem egy márka akarja elérni mondjuk a Z generációt, hanem maga a pápa.

Habár erről kevés szó esik, de a pápai kommunikáció történelmi pillanatokon ment át, amikor a közösségi médiát is beépítette kommunikációs eszközei közé. Ismerjük a mondást, hogy haladni kell a korral és Ferenc pápát nem kell félteni ilyen szempontból. És ez egy jó dolog. Több Tweet is származik a pápától, ami fiatalokhoz szól és arra biztatja őket, hogy kövessék az álmaikat. Ferenc pápának nem csak Twittere, de Instagram és persze Facebook oldala is van, ahol már egy 2013-as cikk is meghökkenve ír arról, hogy még katolikus témájú mémek is vannak.

Hogyan áll a pápa a közösségi médiához?

Ferenc pápa a kommunikációs világnap alkalmával így nyilatkozott a közösségi médiáról: "A közösségi média antiszociális, emberellenes és keresztény ellenes, amikor arra használják, hogy felnagyítsa a különbségeket, hazugságokat terjesszen és előítéleteket erősítsen meg. A katolikus vallás látja a pozitív potenciált is a közösségi médiában, amikor az közelebb hozza az embereket egymáshoz, segít többek számára hasznos információk megosztásában, széles körben elterjesztésében, segít edukálni egymást. A közösségi média identitás sokszor alapul az ellentéteken és azon, hogy egyeseket kirekesszünk. Úgy határozzuk meg magunkat, hogy mi különböztet meg a másiktól, azonban inkább arra kell koncentrálnunk, hogy mi egyesít minket, mi szünteti meg az ellentéteket és mi gátolja meg az előítéleteket, legyen szó etnikai, szexuális, vallási vagy bármilyen más előítéletről."

A pápa támogatta a közösségi média olyan célú használatát, ami közösséget hoz létre, hogy elősegítse a kommunikációt, interakciót, támogatást és összetartást.

Sőt, a pápa 2019 elején elérhetővé tett egy saját mobilos alkalmazást is, amit már rögtön az első három napban 167 ezren töltöttek le. Egy online felületet is van, ami hivatalosan is az egyház fejéhez tartozik.

clicktopray.png

clicktopra.png

XVI. Benedek pápa idején indult el a @Pontifex Twitter fiók, ami angolul, spanyolul, olaszul, portugálul, franciául, lengyelül, latinul, németül és arab nyelven is követhető. Minden felsorolt nyelvterülethez készült egy külön fiók. Jelenleg az angol nyelvű Twitter profilt 18,7 millióan követik és szinte minden nap kikerül egy újabb Tweet. Ha az összes nyelven megnézzük a pápa Twitter felhasználói profiljait, összesen 51,2 millió követőt számolhatunk.

ke_pernyo_foto_2020-07-31_17_57_38.png

Ferenc pápa Instagram profilját 2016 márciusában hozták létre és ma már 7,1 millió követőt tudhat magáénak. 2018 decemberében egy, a Twiplomacy oldalán megjelent cikk szerint Ferenc pápa a 4. helyen áll a világon a legtöbbek által követett vezetők között.

pope3.png

Őt csupán az indiai miniszter, Narendra Modi, az indonéziai elnök Joko Widodo és az amerikai elnök, Donald Trump előzte meg. Azóta már feljebb került egyel ezen a listán.

twiplomac.png

Magyarországi helyzet

Persze nem csak a nagyvilágban fordul ez elő és nem csak a pápa az, aki vallási vezetőként vagy egy vallás képviselőjeként aktív a közösségi oldalakon. Többen is próbáltak platformot építeni maguknak, hiszen a social media nyújtotta előnyöket sokan szeretnék kihasználni, de nem mindenki jár sikerrel.

Magyarországon van olyan pap, aki egészen új módon szólította meg a fiatal generációt. Biztos nem kell senkinek bemutatni Lendvai Zoltánt, a gördeszkás papot, akinek híre már 2010-ben bejárta a világsajtót és a BBC is foglalkozott a témával, Kínában is olvashattak róla.

Világszerte láthatták az emberek, amint reverendában gördeszkázik elhíresült videójában:

 

Zoltán atya már 2011-ben létrehozta YouTube-csatornáját, szóval mondhatjuk, hogy a közösségi média viszonylag korai napjaiban már jelen volt, amikor még nem volt ennyire mindennapos, népszerű és széles körben elterjedt az, hogy magunkról tartalmakat töltsünk fel a netre. Az atya különböző ügyes, meghökkentő videókkal örvendeztette meg a fiatalokat. Elmondhatjuk, hogy eltörölte az emberek fejében a papokról élő, általánosított képet és a helyére egy vagány, vidám pap képmását helyezte el. A közösségi média és a hagyományos média mind nagyban hozzájárult a pap sikereihez, azonban ő úgy gondolja, hogy a siker, ahogyan megtalálja a fiatalokkal a közös hangot azon múlik, ahogyan a játékot, mint kapcsolatépítő pedagógiai eszközt használja. Zoltán atya a Facebook-oldalán már 2014 óta nem aktív, pedig 1845 ember kedveli oldalát.

A Facebook felületén aktív például Laci atya, a kaposvári egyházmegye püspöke, akinek oldala 11 790  követőt tudhat magáénak és naponta inspiráló szavakkal jelentkezik követői számára. Joel atyának pedig saját weboldala is van 1250 Facebook-követője mellett és videókat is készít.

joel.png

Ti mit gondoltok arról, hogy egyházi alakok is platformot építenek a közösségi felületeken?

Írjátok meg nekünk a véleményeteket a kommenteknél!

 

Források: https://www.americamagazine.org/faith/2019/01/24/pope-reflects-using-social-media-good

https://www.vice.com/gr/article/kwn49e/pope-francis-is-shockingly-good-at-social-media

https://www.vaticannews.va/en/pope/news/2019-01/pope-highlights-pros-and-cons-of-internet-and-social-media-use.html

https://twiplomacy.com/info/europe/vatican/pontifex/

https://www.blikk.hu/aktualis/vilaghiru-lett-a-magyar-gordeszkas-pap/xese0mt

https://www.blikk.hu/aktualis/belfold/gordeszkas-pap-redics-zala-lendvai-zoltan-janos/ldljvyc

https://www.youtube.com/user/LendvaiZoltanJanos/videos

Szólj hozzá

youtube vallás egyház facebook pápa pap twitter instagram Facebook Instagram