2020. sze 05.

Függők vagyunk és nem is tudjuk? 5 indok, hogy Te is detoxot tarts!

írta: Sáringer Viktória
Függők vagyunk és nem is tudjuk? 5 indok, hogy Te is detoxot tarts!

pexels-grzegorz-4336587.jpgSokszor hallunk róla, hogy napjaink embere túl sok időt tölt a képernyők előtt, hogy mennyire ártalmas, milyen negatív hatásai lehetnek életünkre, hogy valóban okozhat függőséget. És mégis a legtöbben csak vállat rándítanak, hogy hát ez velünk nem történhet meg. Mi nem vagyunk függők. Mi simán kibírnánk akármennyi időt közösségi média nélkül, nekünk ez nem létfontosságú. De persze csak feltételes módban, mert nekünk nincs szükségünk digitális detoxra, mert ugyebár nem lógunk túl sokat a közösségi platformokon. Az ember könnyen kihúzza magát az általánosítás alól és észre sem veszi, hogy igenis gond van.

Próbáltad már, hogy pár napig tudatosan nem használod a közösségi oldalakat? Hogy szándékosan kevesebb időt töltesz telefonod, számítógéped képernyője előtt? Ha már próbáltad, akkor tudod, hogy nagyon nehéz. És ne aggódj, nem csak Neked, hanem mindenkinek, aki napi szinten használja a közösségi oldalakat, mert ez már mindennapjaink szerves részévé vált és megszokássá, hogy itt kommunikálunk másokkal és hogy napközben többször ránézünk. Ez ugyanolyan, mintha már megszoktuk volna, hogy munkánk miatt minden egyes hétköznap 6 órakor kelünk és 7-kor reggelizünk indulás előtt. Amikor hétvége van, akkor is könnyen előfordulhat, hogy már korán kivet az ágy és korog a hasad, hiszen már megszoktad, hogy korán kelsz és korán reggelizel, így belső órád már kéri a reggeli betevőt. Ugyanígy, ha azzal kezded a reggeleidet, hogy végiggörgetsz a Facebook Hírfolyamán telefonodon, akkor ébredés után már szinte reflexből fogsz telefonod után nyúlni és reggeli rutinod részévé válik, hogy ébredezés közben szemed máris a képernyőn van.

pexels-roman-odintsov-4555321.jpgTény, hogy a közösségi média felhasználók száma egyre csak nő, egyre többen csöppennek bele a digitális világba. Egy átlagos ember minimum 1 óra 40 percet tölt el kedvenc közösségi platformjain. És ha belegondolunk, ezt az időt annyi hasznosabb dologra fordíthatnánk. Számold csak ki, mennyi idő ez egy héten, egy hónapban, egy évben? Mennyi idő ez, amit csak azzal töltünk, hogy a képernyő előtt vagyunk, ahelyett, hogy szeretteinkkel lennénk, kimennénk a friss levegőre, programokat szerveznénk, hobbijainknak élnénk, sportolnánk, pihennénk és így tovább. Persze, a közösségi média hasznos is, de túlzó használata már inkább ártalmas lehet.

Gyűjtöttünk Neked 5 indokot, hogy miért tartsál Te is digitális detoxot:

1. Törd meg az összehasonlítgatás körét!

A tudósok szerint a legtöbb ember, aki használ közösségi médiát, összehasonlítja magát és saját életét másokkal és a mások által mutatott életvitellel. Ez egy olyan probléma, ami komoly károkat okozhat önértékelésedben.

Mondunk egy példát! Ha azt látod a közösségi platformokon, hogy minden ismerősödet eljegyzik, házasodik, gyermeket vár, rettentően kiegyensúlyozott és boldog az élete, miközben Te még mindig szingli vagy, akkor nagyon izoláltnak, magányosnak érezheted magad. De ha párkapcsolatban élsz és esküvők sora köszön vissza minden oldalról, akkor hatalmas nyomás nehezedhet Rád, mert úgy érzed, hogy Neked is sietned kell, hiszen mindenki más is ezt csinálja.

A magányosság, elszigeteltség érzete súlyos depresszióhoz is vezethet, így ezt nem szabad félvállról venni. Törd meg ezt az egészségtelen körforgást és tarts egy kis szünetet a közösségi médiától eltávolodva, koncentrálj inkább a való életedben megvalósuló nagyszerű dolgokra, lehetőségekre!

2. Ne árulj el mindent!

A közösségi média egy olyan hely, ahol számtalan fotót, videót, mindenféle információt megosztunk magunkról többé-kevésbé privát módon, hiszen van, akinek a profilja bárki számára látható, míg másoké csak valódi ismerősi körének.

Azonban attól függetlenül, hogy hányan látják tartalmaidat, sokat feladsz a privát szférádból. Sőt, sokszor magunknak generáljuk a helyzetet, hogy akárhová megyünk, az a legfontosabb, hogy legyen pár jó képünk közösségi profilunkra, akármibe is kerül. Ne engedj életed minden apró részletébe betekintést az embereknek, legyenek olyan pillanataid is, amikor a közösségi médiát és azt, másoknak mit mutatsz meg életedből háttérbe szorítod annak érdekében, hogy valóban élvezni és megélni tudd a pillanatokat!

3. Ez nem egy verseny!

pexels-ketut-subiyanto-4545968.jpgLehet, hogy már Te is észrevetted, hogy a közösségi média elő tudja hívni a versenyszellemünket. Ez pedig azért van, mert a közösségi platformok egyik legfontosabb része, hogy megragadjuk az emberek figyelmét. Minden egyes reakció, komment, ami bejegyzésünkre érkezik arról tanúskodik, hogy mennyire népszerű a poszt. Ezzel pedig lekörözheted a többieket.

Többen kedvelték a profilképedet, mint annak a személynek, akit nem kedvelsz? Száz komment érkezett a fotódhoz, amin Téged dicsérnek? Végre feltehettél pár fotót új lakásodról egy Facebook-csoportba és egy csomóan irigykednek Rád, hogy milyen szép otthonod van? Az igazság az, hogy ez nem verseny. És habár jóleshet nekünk a törődés és a pozitív megerősítés másoktól, nem szabad, hogy önbecsülésünk csak ezen múljon és erre alapozzunk.

Mentális egészségednek is jót fog tenni, ha egy kis ideig nem azzal foglalkozol, hogy másokkal versengj a közösségi oldalakon – sőt, már egy pár napos detox is hozzásegít, hogy minél könnyebben legyőzd ezt az egészségtelen versengő viselkedést.

4. Javítsd az általános kedvedet!

Tanulmányok megállapították, hogy minél több időt töltesz a közösségi oldalakon, annál nagyobb az esély rá, hogy depresszió alakul ki. Természetesen ez szorosan összefügg azzal, hogy milyen érzéseket kelt benned, mit vált ki belőled a közösségi média használata. Ha már túl sokszor érzed magad stresszesnek, szorongással küzdesz, kedvetlen vagy, akkor itt az ideje egy kis digitális detoxnak. Eleinte furcsa lesz és lehet, hogy még jobban elromlik a kedved, de hidd el, hogy összességében a hangulatod javulni fog, ha egy ideig távolságot tartasz a közösségi platformoktól.

5. Ne érezd úgy, hogy kimaradsz!

A digitális világban rengeteg a lehetőség, és bizony a közösségi média addiktívan hathat ránk. Úgy érezzük, hogyha nem megyünk fel minden nap többször a közösségi oldalakra, akkor kimaradunk valamiből. Azt gondolhatod, hogy máris lemaradsz valamiről, ha egy kicsit leteszed a telefont vagy ma be sem kapcsolod a számítógépet. Amikor folyamatosan érkeznek az értesítések telefonodra, akkor van igazán nehéz dolgod megállni, hogy ne nézd meg ki és mit kedvelt, hová kommentelt, ki ért egyet a hozzászólásoddal, ki üzent Rád és így tovább. Azonban a közösségi média rombolhatja valós kapcsolataidat – tehát pont, amikor úgy érzed, hogy nem akarsz kimaradni semmiből, ezért a közösségi médián lógsz, elmaradsz a való életben való kapcsolatoktól, valós beszélgetésektől, élményektől.

127237491_2323315271147114_2093772830942328558_o.jpg

Minimalizáld, hogy egy nap hányszor látogatsz el a közösségi oldalakra és azon kívül ne engedd meg magadnak, hogy megnézd, mi történt!

Ha egy kis segítségre van szükséged a digitális detox-szal kapcsolatban, több módon is segítünk: http://digitalisdetox.com/

 

Forrás: https://www.lifehack.org/483829/9-positive-benefits-of-a-social-media-detox

Szólj hozzá

tipp függőség egészség ötletek tippek függés