TikTok vs Instagram: Melyik a nyerő a közösségi médiában?
A TikTok kirobbanó jelenléte a közösségi médiában vitathatatlan. Idén az előrejelzések szerint eléri a 2,1 milliárd felhasználót és sikere nem maradt észrevétlen a többi kulcsfontosságú platform, leginkább az Instagram számára sem. Legalább minden második héten van hír arról, hogy az Instagram TikTok-stílusú funkciókat ad hozzá a platformjához. Mivel ezek az alkalmazások egyre jobban hasonlítanak egymásra, felvetődhet a gondolat, hogy valójában mi különbözteti meg őket egymástól.
Vess egy pillantást a közösségi média két legnépszerűbb platformjára, és arra, hogyan viszonyulnak egymáshoz.
Mi az Instagram?
Az Instagram egy közösségi média platform, amely 2010. október 6-án indult. A Facebook tulajdonában van, és havonta több mint 1 milliárd aktív felhasználóval rendelkezik. Ez a mobilbarát alkalmazás a fotó- és videómegosztási lehetőségeiről ismert. Általa a felhasználók könnyedén rögzíthetnek, szerkeszthetnek és közzétehetnek vizuális tartalmakat, amelyekkel a követőik aztán megosztások, kedvelések és kommentek révén interakcióba léphetnek egymással.
Az elmúlt években az Instagram egyre inkább a videómegosztási lehetőségeire koncentrált, mely részben a TikTok népszerűségének köszönhető. Jelenleg három videómegosztó funkció áll az Instagram-felhasználók rendelkezésére: a Stories, az IGTV és a Reels (ez Magyarországon még nem elérhető funkció). A Stories segítségével Snapchat-szerű, rövid formátumú videókat, képeket hozhatsz létre, amelyek 24 óra elteltével eltűnnek, az IGTV-t úgy tervezték, hogy inkább YouTube-szerű legyen, hosszú formátumú tartalmakkal, a Reels pedig rövid formátumú videós tartalmakra épül, amelyekhez zene is hozzáadható, mondhatnánk: az Instagram válasza a TikTok-nak.
Az influencer marketing térnyerése nagyrészt az Instagram sikerének tulajdonítható. Számos felhasználó nagy követőkre tett szert ezen a platformon az életmód, ínycsiklandó ételek és a divat területén is. Most azonban, hogy a TikTok egyre nagyobb hírnévre tesz szert a közösségi médiatérben sok influencer is átköltözik erre a platformra.
Mi az a TikTok?
A korábban Musical.ly néven ismert TikTok egy 2014-ben alapított videó streaming és megosztó alkalmazás. 2017-ben felvásárolta a Bytedance és 2019-re átnevezték TikTok-ra. Ma a TikTok rövid, 60 másodperces videóiról ismert, amelyekben a felhasználók zenére táncolnak, komikus jeleneteket adnak elő, kommentáló videókat készítenek a társadalom egészéről és különféle Covid-kihívásokban vesznek részt. Különösen népszerű platform a Z generáció körében és mára az internetes kultúra egyik alapelemévé vált.
A TikTokot 2021. januárjáig több mint 2,6 milliárdszor töltötték le világszerte. 2020-ban meteorikus növekedést tapasztaltak, amikor a globális pandémia eluralkodott a világon és a korlátozások miatt sokan kényszerültek otthon maradni. 2020 első negyedévében az Apple és az Android telefonokon összesen 315 milliószor töltötték le, ezzel a világ legtöbbet letöltött alkalmazásává vált.
TikTok VS Instagram: Különbségek, amelyekre érdemes figyelni
Zenei beállítások és videószerkesztési funkciók
A TikTok széles zenei választékkal rendelkezik, amelyet minden felhasználó könnyen elérhet a TikTok hangtárán keresztül. Az Instagram Reels ezzel szemben nem teszi lehetővé, hogy az üzleti profilok hozzáférjenek a zenei funkcióhoz. Azoknak az üzleti fiókoknak, amelyek zenét szeretnének a Reeljeikbe illeszteni, saját hangfelvételhez, valaki más eredeti hanganyagának felhasználásához, jogdíjmentes zene használatához vagy az alkalmazáson kívüli, előre elkészített Reeljeikhez kell folyamodniuk. A TikTok több effekttel, sablonnal és szűrővel is rendelkezik, mint az Instagram Reels. Az Instagram Effects könyvtárában található videóeffektek korlátozottabbak és a felhasználók csak az egyes videoklipek felvétele előtt választhatják ki őket.
Az algoritmus
A TikTok "Neked"- „For You” funkciója az Instagram "Felfedezés" funkció megfelelője, azzal a különbséggel, hogy fejlettebb algoritmusa van. Sokkal inkább a felhasználó érdeklődési köréhez igazodik, és a teljes függőleges képernyő élménye miatt a felhasználók tovább görgetnek. Az Instagram "Felfedezés" oldala ezzel szemben a tartalmak olvasztótégelye.
Fizetett reklám
Mivel az Instagram sokkal régebb óta létezik, mint a TikTok, a fizetett hirdetések terén is jobban megalapozott. Azonban a TikTok is kínál fizetett hirdetési lehetőségeket.
2020 végén az Instagram bevezette a márkázott tartalomcímkéket a gördülékenyebb értékesítés céljából. A platform már régóta megkönnyíti a márkázott tartalmak létrehozását statikus posztokhoz is.
Bár úgy tűnik, hogy az Instagram a TikTok valamilyen alternatív változatává alakul át, még mindig hatalmas különbségek vannak az alkalmazások között. A TikTok egyedi videós tartalma versenyelőnyt biztosít a folyamatosan fejlődő közösségi médiatérben, de az Instagram előnye, hogy a világ egyik legnagyobb technológiai konglomerátumának tulajdonában van.
Te melyik platformon vagy jelen?
Forrás: https://digitalagencynetwork.com/tiktok-vs-instagram-who-is-winning-at-social-media/