2021. júl 14.

Találd meg célközönséged!

írta: Sáringer Viktória
Találd meg célközönséged!

pexels-ludvig-hedenborg-7181277.jpgA célközönség pontos meghatározása a marketing egyik legnehezebb része, ám mégis elengedhetetlen. Ha már tudod, hogy kiket szeretnél elérni, akkor releváns, célcsoportra szabott tartalmakkal, kampányokkal kommunikálhatsz a felhasználókkal. Ezek pedig gondoskodnak róla, hogy konverzió is keletkezzen közösségi média jelenlétedből.

Mit is takar a célközönség?

A legegyszerűbben úgy válaszolhatjuk meg a kérdést, hogy a célközönség egy olyan csoportot takar, akik a leginkább valószínű, hogy érdeklődnek terméked vagy szolgáltatásod iránt. A csoport tagjai között kapcsolat van – ez lehet bármilyen demográfiai adat, jellemvonás.

Nézzünk egy példát! A Canva egy online design eszköz, aminek segítségével ingyenesen vagy előfizetéssel kreatív tartalmakat hozhatunk létre számítógép és telefon segítségével. A célcsoport nagyon nagy, viszont csoportokra bontható, hogy ki miért és hogyan használja a Canva-t.

Az egyik célcsoport, akiket elkülöníthetünk a tanárok csoportja, akik munkalapokat, infógrafikákat, posztereket, edukációs tartalmakat készítenek a felületen.

Egy másik fontos célcsoportot alkotnak a közösségi médiában aktív cégek, szakemberek, akik megragadó vizuális tartalmakat készítenek a márkák közösségi média jelenlétéhez és hirdetési kampányaikhoz.

Miért tanácsos meghatározni célközönséged?

A célközönség pontos meghatározása fontos és több módon is profitálhatsz belőle:

  • Az új, specifikus célcsoportokra fókuszálva hatékonyabban hirdethetsz.
  • A pénzt és a forrásokat megfelelően el tudod osztani az egyes, konkrét célcsoportok között.
  • A célcsoportok alapos ismeretével közvetlenebb üzenetet fogalmazhatsz meg, ami segíti a szoros kapcsolat kialakítását.

Itt az ideje, hogy meghatározzuk célközönségünket!

Először is figyeld meg alaposan jelenlegi, már meglévő közönségedet. Kik azok, akik már most is követnek? Kik vásárlóid? Vizsgáld meg, kik aktívak közösségi felületeiden, kikkel kerülsz kapcsolatba és próbáld meg megismerni, megérteni őket.

Íme néhány kérdés, ami segítségedre lesz:

pexels-christina-morillo-1181307.jpg1. Kikből áll mostani közönséged?

Járj utána, kik követnek közösségi felületeiden és kik lépnek interakcióba veled, a bejegyzéseiddel. Ide tartozik a kedvelés, reagálás, kommentelés, megosztás is. A profilodon már aktív felhasználók esetében szedd össze a fő jellemzőket, mint életkor, lakhely, nyelv, érdeklődési körök és így tovább.

2. Milyen információkat keresnek és miért?

Itt az ideje, hogy feltedd magadnak a kérdést, hogy vajon milyen információkért követik márkád közösségi média profiljait! Ha rájössz, milyen információkra, tudásra, üzenetre, tartalomra van szüksége közönségednek, máris közelebb kerülsz ahhoz, hogy megértsd őket. Megértheted a szükségleteiket és hogy hogyan szólj hozzájuk a közösségi felületeken.

Fontos észben tartani, hogy az embereknek különböző okai lehetnek, amiért márkákat követnek. A Spout Social szerint a négy leggyakoribb ok, amiért a vásárlók követik a márkákat a közösségi oldalaikon a következők:

  • Hogy megismerjék az új termékeket, szolgáltatásokat (57%),
  • Hogy naprakészek legyenek a céget, márkát illető hírekkel (47%),
  • Hogy értesüljenek a promóciókról, kedvezményekről (40%),
  • Hogy szórakoztassák őket (40%).

3. Hol szerzik meg az információkat?

Melyik közösségi platform az, ahol a célközönséged a leggyakrabban fent van? Hol aktívak? Mindenképp utána kell járnod, melyik felületen érheted el a leginkább a célcsoportod. Például egy Twitter kampány bevetése nem igazán jó ötlet, ha a célcsoportod inkább az Instagramot preferálja. Ott szólj az emberekhez, ahol a legtöbb időt töltik, hiszen így juthat el hozzájuk mondandót a leghatékonyabban!

4. Mi érdekli a célcsoportot?

Ez az egyik legkritikusabb kérdés, hiszen ez valódi betekintést adhat. Ne csak találgass, hanem alkalmazz kutatást, figyelj meg, kövesd a statisztikákat! Mi az, amit közönséged kedvel és mi az, amit nem? Milyen kihívásokkal kell szembenézniük és milyen megoldásokat keresnek? Mit mondanak márkádról, termékedről, szolgáltatásodról? Ezek a kérdések hozzásegítenek, hogy megtaláld a fő nehézségeket és vágyakat, igényeket.

5. Kiben bíznak?

A bizalom kulcsfontosságú, ha a márkád és a vásárlók közötti kapcsolatról van szó. Gondolj csak bele! Számodra van olyan márka, akiben bízol? Ez egy online márka? Téged befolyásolnak más felhasználók véleményei, meglátásai, mielőtt leteszed voksod egy termék, szolgáltatás vagy cég mellett?

Biztos volt már olyan, hogy egy vásárlásodnál nem a kedvező ár, a legjobb ár-érték arány, hanem a márka iránti bizalom volt a fő szempont. Ez az a bizalom, ami miatt márkádtól többet is vásárolnak majd az emberek, szívesen ajánlják ismerőseiknek és bizony hűségesek lesznek cégünkhöz.

Ehhez nem elég a jó termék, a hírnév is nagyon fontos. A közösségi médiában könnyedén válaszolhatunk a bejövő üzenetekre, kommentekre, panaszokra akár privátban, akár nyilvánosan érkezik hozzánk megkeresés. Próbáljunk meg minden negatív véleményre válaszolni, panasz esetén megoldást keresni! Ez jó benyomát kelt majd az emberekben, akik oldalunkon látják, hogy aktív kapcsolatban vagyunk a vásárlókkal és segítünk a problémák megoldásában a cserbenhagyás helyett.

Határozd meg terméked, szolgáltatásod fő erényeit!

Kínálatoddal meg kell oldanod célközönséged problémáit, segíteni a nehézségeken! Gondold át, ezt hogyan tudod megtenni, mit tudsz nyújtani, amiért érdemes márkádat választani! Milyen értéket nyújtasz? A termékelőnyöknek meg kell válaszolnia a kérdéseket, nehézségeket, amik foglalkoztatják célközönségedet.

Ismerd meg a konkurenciát!

Hogy teljesen pontos képet kapj, meg kell nézned azt is, versenytársaid mit, hogyan, miért csinálnak.

Tegyél fel kérdéseket:

  • Kiket céloz meg konkurenciád?
  • Hogyan érik el a célközönséget?
  • Mi az, amit jól csinálnak?
  • Mi hiányzik a stratégiájukból?
  • Milyen gyakran posztolnak?
  • Milyen tartalomtípus működik nekik a legjobban?
  • Milyen hangnemben, stílusban szólnak a felhasználókhoz?

Sokat tanulhatunk abból, más mit csinál jól vagy éppen mit javíthatna és egészen új ötletek is eszünkbe juthatnak saját stratégiánk esetében.

Forrás: https://sproutsocial.com/insights/target-audience/

 

Szólj hozzá

célcsoport célközönség