2021. júl 30.

Csak óvatosan a felhasználók tartalmaival!

írta: Sáringer Viktória
Csak óvatosan a felhasználók tartalmaival!

nate-johnston-xbttbmdnqby-unsplash.jpgA felhasználók által készített tartalmak aranyat érnek a közösségi médiában. És nem is meglepő, hogy ennyire fontos szerepet tölt be ez, hiszen ebből mindkét fél profitálhat. A márka terméke, szolgáltatása egy személyes, őszinte ajánlás révén népszerűbbé válik, miközben a felhasználó is növelheti elérését, követőbázisát a márkának köszönhetően.

Ha valaki szeretne influencerként tevékenykedni, akkor eleinte ingyenes promóciókkal is felhívhatja magára a márkák figyelmét és eljuthat a márka követőbázisához egy továbbosztás által.

Azonban tartogat veszélyeket is a felhasználók tartalmainak felhasználása – jobb, ha előre tisztában vagy az alapvető szabályokkal, nehogy bajba kerülj!

Először is: mi számít felhasználó által gyártott tartalomnak?

Ha angol blogokat is olvasunk, akkor már találkozhattunk az ’user-generated content’ kifejezéssel, illetve ennek rövidítésével az UGC-vel. Ez foglalja magában a felhasználók által készített tartalmakat. Ide tartozik minden olyan közösségi médiában megjelenő bejegyzés, ami egy márkáról, termékről vagy szolgáltatásról szól, de nem fizetett hirdetés vagy szponzoráció. Tehát ha egy influencer és cég között megegyezés van és valamelyik fél juttatást biztosít a másiknak a megjelenő tartalomért, az már együttműködés, nem felhasználó által készített tartalomnak minősül. Ha például egy barátod kiírja a Facebook-ra, hogy milyen fantasztikusan érezte magát egy adott hotelben és mindenkinek ajánlja, az felhasználó által készített tartalom. Azonban ha egy influencer teszi ezt és szerepel a fizetett hirdetés kifejezés is a posztban (kötelező beleírni a véleményvezéreknek), akkor már bizony ez nem a felhasználói tartalom kategóriájába esik.

Nem kell, hogy minden esetben teljesen konkrét legyen a termékmegjelenítés vagy hogy kizárólag a Te szolgáltatásodról szóljon a tartalom. Már az is jól működhet, ha olyan tartalmakat keresel, amik kiemelik a márkád által is képviselt értékeket, esztétikát, életstílust.

Példaként a Vans gyakran oszt tovább bmx-es, deszkázós videókat, amik beleillenek a márka stílusába, még akkor is, ha éppen nem viselnek egyetlen Vans ruhadarabot vagy cipőt sem a tartalom készítői.

@vans

A Vans Chile crew combo with @tomasfuentesm , Christian Moll & @jmcedano . #vans #bmx

♬ and i was like - idk

Mi az, amit semmiképp se tegyél

Szuper ötlet a felhasználói tartalmak beépítése stratégiádba és ha lázba hoz a gondolat, hogy feldobd posztjaidat, történeteidet, az is remek, hiszen megvan benned a motiváció. De mielőtt még kapkodva belevágsz, egy kicsit lassíts és ne feledkezz meg arról, hogy a tartalom tulajdonosainak megkérdezése nélkül nem közölheted a képeiket, videóikat. Még akkor sem, ha megjelölnek téged, hiszen ez továbbra is az ő tulajdonuk marad, melynek a felhasználásához, főleg marketingcélokra, nincs jogod. Ezért mindenképp egyeztetni kell a tartalom készítőjével és a forrást is ajánlott megjelölni!

marta-filipczyk-mn5-yjvgbai-unsplash.jpgNem tölthetünk csak úgy le egy nekünk tetsző képet, amit valaki közzétett márkánkat promótálva és kezdhetünk el vele hirdetni. Emiatt bajba kerülhetünk, így jobb az óvatosság. Habár a legtöbben épp olyan céllal töltik fel a képeket, hogy eljusson a márkához és esetleg tovább is ossza, de sosem lehetünk biztosak abban, hogy valóban ezt szeretné az adott személy, így az a legtisztább, ha írunk nekik egy kommentet vagy üzenetet, amiben rákérdezünk a megosztásra. Főleg, ha több ezres vagy tízezres követőbázisa van márkánk profiljainak, nem mindenki szeretné, ha a fotója ennyi emberhez eljutna.

Azt fontos tisztázni, hogy az engedélykérés a kép vagy videó megosztására nem azt jelenti, hogy fizetned kell a tartalomért. Azonban az is előfordulhat, hogy egy tartalomgyártó pénzt kér, amennyiben használni szeretnéd az általa készített fotókat, videókat. Mielőtt bármibe beleegyezel, alaposan gondold át a dolgot és ha szükséges, írj szerződést a tranzakcióról, hogy ebből később se legyen probléma. Általában egy sztoriban való továbbosztásért nem szoktak pénzt kérni, ám ha hirdetni szeretnél az adott tartalommal, mert olyan jól sikerült vagy mondjuk weboldaladon használnád a videót, akkor ennek már várhatóan lesz anyagi vonzata.

Minden egyeztetés a megosztás előtt történjen meg, hogy később ebből ne legyen konfliktus. Ha valakivel nem tudsz dűlőre jutni a megosztás feltételeit és kompenzálását illetően, inkább engedd el, akármennyire is remek a tartalom.

Forrás: https://sproutsocial.com/insights/user-generated-content-guide/

Szólj hozzá

szerződés szabályok ugc veszélyek user generated content Facebook Instagram TikTok felhasználói tartalmak