2023. már 26.

Működik virális marketing? – PÉLDÁKKAL!

írta: Sáringer Viktória
Működik virális marketing? – PÉLDÁKKAL!

kal-visuals-nwpnwhacttg-unsplash.jpgHa közösségi média területén dolgozol, akkor biztos találkoztál már a virális tartalom kifejezéssel. Ez olyan közösségi média tartalmakra utal, amik nagy érdeklődést váltanak ki és gyorsan terjednek a közösségi platformokon. Sok vállalkozás tekinti a virális marketinget egy remek módszernek, hogy eljussanak célközönségükhöz és növeljék a márkaismertséget. A közösségi média folyamatosan változik és sok esetben nehéz mindig túlszárnyalni eddigi sikereinket és eredményeinket és mindig valami újat, valami jobbat, érdekesebbet felmutatni.

A 2022. negyedik negyedévi Sprout pulse felmérés szerint a marketingesek 72%-a azt tartja a 2023-as év legnagyobb kihívásának, hogy a változó közösségi trendekkel lépést tudjanak tartani. Így most az egyik ilyen napjainkban igencsak divatos trendet, a virális marketinget ismerjük meg jobban.

Mi az a virális marketing?

A virális marketing egy olyan promóciós stílus, amely a közönségre támaszkodik, hogy szervesen generálja és továbbítsa egy termék vagy szolgáltatás üzenetét. A közösségi médiában a marketinget „virálisnak” tekintik, ha az gyorsan aktivitást vált ki a közönségből és nézettséggel (az algoritmusnak hála) és/vagy továbbosztásokkal (a felhasználóknak hála) terjed.

Az igazán sikeres virális tevékenységgel akár az újságokba vagy televízióba is be lehet kerülni, így még azokhoz az emberekhez is eljuthat üzenetünk, akik nem használják gyakran a közösségi médiát, vagy nincsenek jelen azon a felületen, ahol mi aktív marketing tevékenységet folytatunk.

Nézzünk egy példát!

Egy nagyon aktuális és érdekes példát mutatunk most be. Ebben az esetben a TikTok-ra került fel egy videó, ami hihetetlen népszerűségre tett szert.

Fontos megemlíteni, hogy a TikTok egy kiváló platform a virális terjedésre, ugyanis az algoritmus hamar felkapja azokat a videókat, amikre nagy érdeklődés érkezik a felhasználók részéről. Ez az érdeklődés lehet nézési idő, kedvelés, kommentelés, mentés, továbbosztás, profilra való átkattintás, a profilra vagy a videóhoz való visszatérés, újranézés.

A TikTok tartalmi igényei ráadásul remekül passzolnak a mai felhasználói igényekhez: nehéz a figyelmet fenntartani, az emberek egy része preferálja a rövid, gyorsan információt átadó tartalmakat. A TikTok pedig épp ezt kínálja rövid, videós tartalmakra berendezkedett felületével.

Az már csak külön plusz, ha érzelmi töltettel is ellátjuk a tartalmat, mert így még nagyobb sikert érhetünk el. Klisé, de mégis igaz, hogy kigyerekekkel, cuki állatokkal és aranyos, szerethető idős emberekkel bármit el lehet adni. Ennek pszichológiai okai vannak és nem is kell mélyre ásnunk, miért működik.

A szóban forgó példában megjelenik a rövid videós tartalom, a jól eladható, aranyos történet és a szerethető főszereplő is.

1677250315939.jpgEgy teljesen új TikTok profilra felkerült egy videó, amit a lánya készített édesapjáról. A lány néhány videórészletet mutat meg az apukájáról, miközben szövegesen olvashatjuk a történetet, hogy milyen sokáig dolgozott az apuka a könyvén, mindemellett szuper szülő volt és habár nem futott be nagy sikert és nem generált sok eladást, mégis boldog. A lánya kifejezte, mennyire örülne, ha sikerülne pár eladást szerezni a TikTok segítségével, habár az apukája azt sem tudja, mi ez az alkalmazás.

Ezt a videót azóta 48.3 millió ember nézte meg a felületen, 10.4 millió lájk érkezett és 43.500-nál is több komment. A platform adatai szerint 730 ezren mentették le a videót maguknak későbbre és 164 ezren osztották tovább valamilyen módon – Messengeren, TikTok üzenetben, Facebook-on, Instagram üzenetben, Snapchat-en, Reddit-en, stb.

Nem is kellett sok idő, a szóban forgó könyv hamarosan a saját kategóriájában állt az Amazon könyvlistájának élére, majd átfogóan, az Amazon teljesen könyvkészletében is bekerült az élvonalba.

Nézzük is a videót:

@stonemaidens It’s a beautifully written thriller on Amazon �❤️ #stonemaidens #booktok #authorsoftiktok #thrillerbooks #books ♬ original sound - e

A siker

Ha belegondolunk, döbbenetes, hogy egy 2012-ben publikált könyv ennyi év távlatából ilyen robbanásszerű sikert érhet el.

No, de itt még nincs vége, ugyanis habár az eredeti videó február 8-án került fel az internetre, még február 24-én is az Amazon Charts második helyét foglalja el.

Azóta összesen 8 videó található a TikTok profilon és az egyik új bejegyzésben a készítő azt is elárulta, hány eladást generált a TikTok az édesapa könyvére: eddig 65.000 könyvet adtak el a TikTok videó feltöltése óta.

@stonemaidens Watch us on The Today Show Friday the 24!! We we’re very nervous �❤️ #stonemaidens #booktok #thetodayshow ♬ Originalton - Michael

A siker természetesen mint oly sokszor, ezúttal is átlépte a TikTok határait. Megjelent olyan netes felületeken, mint például az USA Today, a Global News Canada vagy a Washington Post.

Ezenkívül a The Today Show is meghívta a szerzőt és lányát, így a televízióban is bemutatják majd a TikTok sikert és a könyvet.

A könyv értékelései között is bőven szerepel, ahol visszautalnak a TikTok-ra, ahol meglátták a könyvet és az író történetét, emiatt vásárolták meg a kiadványt.

ertekeles.PNG

Nem csak érték, érzelem is kell

1677250315830.jpgAzt is érdemes észben tartani, hogy ilyen esetekben nem csak az kell, hogy a termék maga értéket adjon, hanem az is, hogy érzelmet váltson ki az emberekből. Például itt a könyv nyilvánvalóan nem évült el az idő múlásával, valószínűleg ugyanolyan jó könyv, mint a megjelenésekor. Azonban a siker valószínűleg nem is azért nem volt áttörő, mert rossz a könyv, hanem mert egy új író könyvét kevés bizalommal vásárolják meg az emberek és a mögötte álló marketing is általában csak egy ideig tudja fenntartani az érdeklődést. Lehet bármilyen szuper a termékünk, ha az emberek nem tudnak róla.

Viszont a TikTok videó hatására az emberek érzelmileg is kapcsolódtak – nem is a könyvhöz, hanem annak írójához. Biztos számtalan felhasználót emlékeztet az úr akár saját magára, akár saját szülőjére, aki a gyermeknevelés miatt háttérbe szorította álmait, aki idős korában másnak sem örülne jobban, mint egy kis sikernek, amit mi egyszerűen megadhatunk neki.

1677250315892.jpgA könyvet eleinte 14.95 dollárért lehetett megvásárolni, ez most már kedvezményesen, 8.97 dollárért lehetséges. Az szubjektív, kinek mi a drága, de ha belegondolunk, hogy segítünk valakinek elérni az álmát, ha kiadunk 10-15 dollárt, az nem tűnik nagy áldozatnak. Az emberek pedig szeretnek segíteni és szeretik jobban érezni magukat, mert úgy érzik, valami jót tettek.

Az már csak plusz, hogy a könyv virálissá válása előtt is azért jó értékelések érkeztek, így ha még egy jó könyvet ismerhetünk meg ezáltal, akkor tényleg mindenki nyer.

Nem mindenkinek való

Azt is meg kell említenünk, hogy nem veszélytelen, ha az érzelmekre alapozunk. Sokan tarthatják manipulációnak megközelítésünket és napjaink tudatos felhasználóinál ezzel nem feltétlen érhetünk el jó pontot. Főleg a TikTok fiatal felhasználói bázisára jellemző, hogy észreveszik, ha valami nem őszinte és nem stimmel, ráadásul nem is félnek ezt kinyilvánítani. Így legyünk óvatosan és megfontoltak, ha ilyen tartalmak létrehozásán törjük a fejünket.

uj_g.PNGMint a cikkből is kiderült, a közösségi média marketing nagy utat tehet meg és az adott platform határait átlépve átfogó sikert is hozhat. Az újgenerációs közösségi felületek trendjei segíthetnek, hogy elérjük kitűzött céljainkat. Ismerd meg ezeket a felületeket legújabb könyvünk segítségével! Kattints és tudj meg mindent!

Forrás: https://sproutsocial.com/insights/viral-marketing/

Szólj hozzá

tartalom videó trend videós esettanulmány virális virális tartalom TikTok videós tartalom TikTok videók TikTok trendek TikTok marketing TikTok tartalmak