A közösségi médiával a sikerlisták élére? Nem lehetetlen!
A közösségi média már mindennapivá vált, rengeteg a felhasználó és nem csupán a kapcsolattartás eszközeként tekinthetünk rá, hanem egy nagyszerű marketing csatornaként is. Így nem is csoda, hogy azt is megváltoztatta a közösségi média tér, a vállalkozások hogyan dobják piacra és értékesítik termékeiket, szolgáltatásaikat. Látványos és hiteles tartalmak sokaságával igyekeznek a márkák és a véleményvezérek elősegíteni a vásárlási döntések meghozását. Ez pedig az adott termék népszerűbbé válásához és az eladások növeléséhez vezethet. A TikTok forradalmasította, hogy rövid, tartalmas videókkal adhassák át az alkotók a promóciós üzeneteket. Ez egy újfajta megközelítés, ami nagyon hatásosnak bizonyult, így rengeteg iparág megjelent a felülete
És persze a TikTok mindet örömmel fogadta, különböző niche közösségeket létrehozva, ahová az adott témák iránt rajongók gyülekezhetnek. Van például a CleanTok, ahol takarítási tippekkel és ehhez kapcsolódó termékajánlókkal találkozhatunk, és itt van cikkünk fő témaköre is, a BookTok. Ez egyik napról a másikra teljesen átalakította a könyvpiacot – éppen akkor, amikor azt hihettük volna, hogy a nyomtatott irodalomnak leáldozott. Olyan régebbi könyvek is újra a bestsellerlisták élére kerültek, amik addig teljesen feledésbe merültek. Jött a BookTok és felemelte ezeket a köteteket.
De miért lett a BookTok ennyire erős eszköz a szerzők és kiadók kezében? Mit tanulhatunk belőle a digitális marketing világában? Vegyük sorra, mit kell tudni!
Mi az a BookTok?
A BookTok (a Book, vagyis könyv + TikTok szavak egyszerű összetétele) egy alközösség a TikTok-on. Itt az olvasók könyvkritikákat és ajánlásokat tartalmazó videókat tesznek közzé, könyves mémeket osztanak meg, bemutatják, hogyan rendezték be könyvespolcaikat, milyen limitált példányokat szereznek be, vagy éppen arról mesélnek, mit olvastak a hónapban és ajánlanák-e ezeket a köteteket. Tehát itt minden szóba jöhet, ami a könyvek világához kapcsolódik. Mára már annyira saját szárnyra kelt a BookTok, hogy saját trendek is vannak, amiket a közösség véleményvezérei és feltörekvő alkotói mind-mind megosztanak.
Ilyen például a 333 trend, amiben 3 olyan könyvet mutatnak be, ami megérdemli a felkapottságát, 3 olyat, ami nagyobb népszerűséget érdemelne és 3 olyat, ami az alkotó szerint túlértékelt.
@miaabarone love this lil trend #booktok #bookish #emilyhenry #romancereader #333 #bookaesthetic #bookgirlies #booktoker ♬ i love u miss - rhi tyler
Egy másik népszerű és aktuális trend, amiben a nemrégiben olvasott könyveket veszik sorra és egy egyszerű igen, nem vagy talán válasszal mutatják be közönségüknek, ajánlják-e az adott olvasmányt.
@larryreads FEBRUARY READING WRAP UP TIME 📖 HERE ARE THE 15 BOOKS I READ THIS MONTH 🌟🌟🌟🌟🌟 #februarywrapup #booktok #readingwrapup ♬ original sound - larry
Van egy olyan ajánlási mód is, ahol meg sem szólal az alkotó, csak a mimikájával és testbeszédével fejezi ki, tetszett-e neki a könyv:
@lizapalmerxx fast-paced books you can BINGE read in 24 hours 📖✨ #silentreview #silentbookreviews #fantasybooktok #fantasybooks #bookseries ♬ original sound - liza palmer
Mind a BookTok, mind a YouTube könyves felületein elterjedt az a módszer, hogy a következő olvasmányt vakon, egy kreatív és izgalmas módszerrel válasszák ki. Ennek a lényege, hogy különböző utasításokat és meghatározásokat állítanak össze, majd vakon húznak belőle és a jellemzők alapján választják ki a következő olvasmányt a már meglévő kötetek közül. Például „legyen olyan könyv, aminek a borítójában van rózsaszín” vagy „egy krimi, ahol a nyomozó egy nő”.
@laurensreadingdiary what’s on your March TBR? (: #booktok #booktoker #tbrjar #tbrjarpicks #marchtbr ♬ original sound - 📚Lauren📚
Van egy olyan trend is, amiben a tartalomgyártók elárulják, melyik BookTok kedvenc könyv az, ami nekik nem tetszett.
@kats.bookclub I might be the problem cause i truly just couldn’t vibe with these books AT ALLLLL 🙃📚#bookish #foryoupage #momswhoread #reader #booktalk #wifeswhoread #booktok #booktokhumor #bookishhumor #iwannaperformtheirfavoritesong #booksididntlove ♬ original sound - Everything HipHop
Ezek a trendek és organikus tartalmak remekül fel tudják kelteni az olvasás iránt érdeklődők figyelmét és hamar hatalmas kereslet irányulhat egy-egy felkapott könyvre. Természetesen a kiadók is megtalálták a helyüket ebben a közösségben, könyveket és szerzőket népszerűsítenek bejelentésekkel, humoros videókkal és a BookTok influencereivel való együttműködésekkel.
A BookTok influencereire BookToker-ként is hivatkoznak, akik különféle könyvműfajokról posztolnak, bár különösen népszerű a romantika, a fantasy és a fiatal felnőtt fikció. A BookTok legtöbb alkotója tinédzser és fiatal nő, ami megmagyarázhatja, hogy a fiataloknak szóló könyvek miért olyan népszerűek a közösségben. Míg egyes BookTok fiókok egy adott téma vagy műfaj körül forognak, mások általánosabb értékeléseket és kommentárokat tesznek közzé az őket érdeklő könyves témákról.
A BookTok ereje tagadhatatlan!
A BookTok 2020-ban kapott nagy erőre, amikor az alkotók újjáélesztették néhány korábbi sikerkönyv körül a lelkesedést. Egy példa erre E. Lockhart Hazudósok (We were liars) kötete, ami eredetileg 2014-ben jelent meg. Ez egy fiatal felnőtt regény (YA), ami ennyi évvel az első megjelenés után a hatalmas rajongótábort szerzett a BookTok-nak hála. Az elsődleges ok, amiért ennyire populáris lett a könyv, a végén lévő csavar, amire drámai reaciókkal világítottak rá az alkotók és bizony sok nézőben felkeltették a kíváncsiságot, hogy mi is történhetett. 2022-ben aztán a regény (egy talán sosem várt) folytatása is megjelent A hazudósok családja címmel a szerzőnőtől. Ez egy előzménytörténet, ami a hirtelen újra felkapott népszerűség és rengeteg új rajongó következtében született meg. Aztán már az is szóba került, hogy megfilmesítik az első könyvet, hiszen még a mai napig sok ajánló videó és értékelés érkezik rá. Mostanra pedig már biztossá is vált, hogy érkezik a könyv alapján egy sorozat, amit a Prime Video készít el és idén nyáron debütál:
2023 decemberében a #wewereliars hashtaggel ellátott TikTok videókat több mint 172 millióan nézték meg. Most, a sorozat közeledtével várhatóan újra megugranak a számok és a könyvet is rengetegen kézbe fogják venni. Látható tehát, hogy hatalmas erővel bír a TikTok-on megjelenő ajánlás!
2021-ben több más könyv is hasonló módon került újra a figyelem középpontjába, köztük Adam Silvera Mindketten meghalnak a végén című kötete, amely eredetileg 2017-ben jelent meg, vagy Madeline Miller Akhilleusz dala című műve, amit először 2012-ben publikáltak. Megemlíthetjük Colleen Hoover Velünk ér véget kötetét is, ami 2016-os megjelenésű, de napjainkban készült belőle film is, nyilvánvalóan a könyv újraéledő népszerűsége miatt. Ugyanígy Colleen Hoovertől még további könyv alapú megfilmesítések is érkeznek, mint a Verity vagy a Regretting You.
@regrettingyoumovie From #ColleenHoover’s pages to the final shot on set… that’s a wrap on Regretting You. Thank you to our incredible cast and crew. #RegrettingYouMovie @mckenna grace :) @Mason Thames #allisonwilliams #davefranco #willafitzgerald #scotteastwood #sammorelos #joshboone ♬ original sound - Regretting You
A sikerlisták élére a BookTok-nak hála
Szóba került Colleen Hoover, akinek karrierjét nagyban befolyásolta a felület. A szerzőnő kapcsán meg kell említenünk, mennyire sok tartalom készült a könyveihez kapcsolódóan. Sokan szeretik, sokan utálják, ennek ellenére rengetegen beszélnek róla, ami sok újrakiadással és hihetetlen népszerűséggel járt. 2022 júliusában Colleen Hoover négy könyve volt az első 15 helyen a New York Times bestseller listáján a kombinált nyomtatott és e-könyves fikciók listáján. Ez az eredmény bizonyította a BookTok erejét, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a bestsellerlistán szereplő négy Colleen Hoover könyv közül a legutóbb megjelent könyv is évekkel ezelőtt, 2018-ban került publikálásra. Tehát szó szerint évekkel később jutott el a sikerlisták élére a szerzőnő, mindezt a TikTok könyvrajongóinak köszönhetően. Az már csak plusz, hogy jelenleg három könyve tart a megfilmesítésnél, amiből egyet már láthattunk a mozikban, egynek véget ért a forgatása, míg egy másik pedig készülőben van. A megjelenő filmek hatására pedig tovább nő a népszerűség és sokan fogják megvásárolni is a könyveket, majd újra beszélni róla, akár a TikTok-on is.
Adaptáció = elismerés?
Miért akkora szám, ha egy könyvből film vagy sorozat készül? Hiszen attól még, hogy valami vászonra kerül, nem feltétlenül lesz jobb – sőt, néha pont az ellenkezője történik. Mégis, amikor bejelentenek egy adaptációt, a könyvmolyok szó szerint felrobbantják az internetet és mindenki erről beszél.
Egyrészt ez egy hatalmas elismerés a könyvnek. Ha egy stúdió pénzt, időt és energiát fektet abba, hogy képernyőre vigyen egy történetet, az azt jelenti, hogy hisznek benne. Vagy legalábbis abban, hogy sokan meg fogják nézni. És ez általában nem a véletlen műve, egy film vagy sorozatadaptáció arról árulkodik, hogy a könyv már önmagában is népszerű, vagy legalábbis nagy potenciált látnak benne. És itt jön képbe a BookTok meg az online könyves közösség. Ha egy regény hirtelen virálissá válik a TikTokon, az felkelti a producerek figyelmét is. Ugyanis amit a közönség annyira szeret, hogy beszél róla, abból jó eséllyel sikeres sorozat is lehet. A kiadók, producerek, streamingszolgáltatók mind figyelik a BookTokot, Goodreads-toplistákat és az Instagram könyves influencereit is. Ami ezeken a felületeken menő, abból lehet a következő Bridgerton.
Ráadásul az adaptáció nemcsak megerősíti a könyv sikerét, hanem még tovább növeli a népszerűségét. Az emberek, akik eddig nem is hallottak róla, most hirtelen a Netflix előzetese után kapnak rá, és elkezdik olvasni az eredeti regényt is. Olyan ez, mint egy körforgás: a könyv népszerű lesz online, abból lesz sorozat, amitől még népszerűbb lesz a könyv.
Szóval, ha egy könyvből film vagy sorozat készül, az nem csak egy kis kedvesség a már meglévő rajongóknak. Ez egy komoly visszajelzés arról, hogy ez a sztori megérintette az embereket, sokakat érdekel, és van benne valami, amit érdemes új formában is elmesélni. És hogy ebben mekkora szerepe van a közösségi médiának? Óriási. Ma már nem csak a kritikusok vagy a díjak döntőek, hanem a TikTok ajánlások is!
Könyvből a filmvászonra
Látható a tendencia, hogy számtalan kötetből készül film vagy sorozat, ami a BookTok-nak köszönhetően vált népszerűvé vagy még népszerűbbé. Az egyik alapmű, amit minden BookToker olvasott már és ajánlott vagy kritizált, az Sarah J. Maas ACOTAR sorozata. Ez épp idén kap majd új kiadásokat a Könyvmolyképző Kiadótól, mivel már jó ideje nem lehet kapni, a korábban megvásárolt példányokat pedig aranyáron próbálták újraértékesíteni a tulajdonosok. Jól mutatja a könyvek népszerűségét, hogy rengeteg féle kiadásban érkezik, új és régi borítóval, élfestéssel, limitáltan, amit csak el tudunk képzelni.
Persze ez nemzetközi szinten egy rendkívül népszerű könyvsorozat, ami sokakkal szeretette meg újra az olvasást, miután hosszú évekre eltávolodtak a könyvektől.
@l0vegaby_ After years of not picking up a book… you read ACOTAR 🤭#booktok #acotar #acotarseries #acotartok #SJM #sjmaas #sarahjmaas #fantasybooktok ♬ Luminary - Joel Sunny
A Goodreads-en, ami egy külföldi könyvértékelő felület, az első résznek 3,7 millió értékelése van, így is 4,17*-os átlaggal az 5-ből. Az első kötetet az írónő 2017-ben publikálta és jelenleg 5 könyv jelent meg, várhatóan pedig folytatódni fog még további részekkel. Ennek ellenére napjainkban is rendkívül populáris, rengetegen beszélnek róla a BookTok-on és egyéb felületeken is, ami miatt szóba került egy Hulu által létrehozott adaptáció. A romantasy, vagyis romantikus-fantasztikus irodalom egyik kiemelt darabja várhatóan sorozatként fog megjelenni a következő években.
Persze nincs könnyű dolga az alkotóknak, mert nagyon magasak az elvárások a könyvrajongók részéről. Nemrégiben jelentették be egy másik népszerű könyvsorozat adaptációnak színészeit: Elle Kennedy Off Campus sorozatához készül sorozat, ahol elég sok negatív megjegyzést kaptak a választott színészek, mert nem így képzelték őket a rajongók.
@siennas.reads Like are we forgetting that Tucker is ginger and Logan has blue eyes!! #ellekennedy #offcampus #offcampusseries #tvshow #fyp #booktok #hockey #reading #briaru ♬ original sound - eezysquad
Egy másik hihetetlenül populárissá vált szerzőnő Rebecca Yarros, a Negyedik szárny sorozat alkotója. Ez a fantasy könyvsorozat is a képernyőre fog kerülni az Amazonnal köszönhetően. Ha minden igaz, az adaptációt Michael B. Jordan produkciós cége, az Outlier Society készíti majd el. Aztán ott van még Holly Jackson krimiírónő Good Girls Guide To Murder könyvtrilógiája is, ami globálisan rengeteg szívet rabolt el, ennek köszönhetően már meg is jelent belőle az első évad a Netflixen, amit még további évadok fognak követni a könyvek történései alapján. A fiataloknak szóló adaptációban különösen jó ötlet volt egy olyan főszereplőt választani, aki már egy másik kedvelt sorozatban is bizonyított, így a Wednesday egyik szereplőjét kérték fel.
A kulturális hatás átlépi a felület határait
A BookTok még offline helyeken is rendelkezik némi befolyással. Például sok könyvesbolt és könyvtár mostanában olyan polcokat hoz létre, amelyek a legtöbbet emlegetett könyveket reklámozzák a BookTok-on, mivel ezekre jelentős a kereslet. A 21. század kiadónak van #BookTok előfizetéses csomagja is, ahol az itt felkapott könyvekre csaphatnak le a rajongók.
Újra menővé vált a könyvvásárlás, sokan gyűjtik a limitált kiadásokat, gyönyörű polcokat rendeznek be, új szerzőket fedeznek fel a TikTok ajánlásoknak hála és bizony a klasszikusok is egymás után jelennek meg új kiadásokban. A BookTok tagadhatatlanul hatalmas szerepet játszik az eladásokban.
Organikus posztoktól a konverzióig
A BookTok sikere tökéletes példája annak, hogyan tud egy organikusan növekvő közösség új életet lehelni egy iparágba, jelen esetben a könyvpiacba. Megmutatta, hogy az érzelmekre ható, személyes hangvételű, kreatív tartalmak képesek olyan hatást gyakorolni a vásárlói döntésekre, amit a klasszikus reklámformák már ritkán tudnak elérni. A TikTok és azon belül a BookTok egy új marketingkorszakot hozott el, ahol a hitelesség, a közösség és a trendérzékenység a kulcs.
Szeretnéd te is kihasználni a közösségi média erejét? Ha úgy érzed, itt az ideje, hogy a termékeid is reflektorfénybe kerüljenek, mi segítünk! Cégünk olyan egyedi és hatékony kampányokat dolgoz ki, amelyek nemcsak növelik az eladásokat, hanem valóban elérik és megszólítják a célközönségedet is. Tudj meg többet itt: https://www.kozossegi-media.com/
Források:
https://www.j-14.com/posts/books-from-booktok-that-are-getting-live-action-adaptations/
https://www.the-sun.com/tv/11161274/netflix-adapts-a-good-girls-guide-to-murder-show/
https://www.goodreads.com/book/show/50659467-a-court-of-thorns-and-roses