Logo Pic
Bogos Katalin 2025. február 14.

A szerelem ára – a Valentin-nap marketingfogásai

1_7.pngA Valentin-nap sokak számára a szerelem ünnepe, mások viszont úgy vélik, hogy ez csupán egy jól felépített marketingfogás, amely a fogyasztói társadalom egyik legikonikusabb példája. Cikkünkben utánajártunk az ünnep eredetének és az emberekre gyakorolt hatásainak.

Írta: Bogos Katalin, borítókép: Canva

A Valentin-nap eredete egészen a római korig nyúlik vissza, amikor Szent Bálint pap titokban összeadta a szerelmeseket, szembeszegülve Claudius császár rendeletével. Miután ez kiderült, büntetésként kivégezték, majd az évszázadok során alakja összefonódott a romantikus hagyományokkal, különösen Geoffrey Chaucer középkori költő munkásságának hatására. A mai Valentin-nap viszont messze túlnőtt az érzelmek egyszerű ünneplésén, és a Black Friday mellett a kereskedelem egyik legnagyobb éves eseményévé vált, amelynek célja, hogy minél több embert vásárlásra ösztönözzön. 

Az ipari forradalom után a 19. században a kézzel írott szerelmes leveleket felváltották a tömeggyártott üdvözlőlapok, majd a 20. században a reklámipar és a nagyvállalatok teljesen átalakították az ünnep jellegét. Napjainkban már nemcsak a virágboltok, az édességgyárók és az ékszerüzletek profitálnak a Valentin-napból, hanem az éttermek, a szállodák, és még az elektronikai cégek is. Ugyan kezdetben főként a nyugati országokban ünnepelték a Valentin-napot, a 20. század második felében világszerte elterjedt. A kulturális különbségek ellenére a fogyasztói társadalom logikája mindenhol hasonló: az ünnep üzleti lehetőséget jelent, amelyre alapozva a nagyvállalatok igyekeznek maximalizálni a profitjukat.

A fogyasztói társadalom egyik alapvető jellemzője, hogy az érzelmeket is árucikké változtatja, és a Valentin-nap tökéletes példája ennek. Egy jól kidolgozott Valentin-napi marketingkampány képes elhitetni a fogyasztóval, hogy a szeretet kifejezésének legjobb módja egy drága ajándéktárgy vagy egy exkluzív élmény ajándékozása. A vállalatok előre felkészülnek, és a polcokat már január közepén ellepik a szív alakú csokoládék, a romantikus csomagolású termékek és a "páros ajánlatok", amelyek célja, hogy minél többen érezzék a vásárlási kényszert. A jelenséghez nagyban hozzájárul a közösségi média is, tekintve, hogy reklámok és szponzorált tartalmak árasztják el az internetet, amelyek szintén költekezésre ösztönöznek. 2v.pngKép: Canva

A Valentin-nap sokak számára fokozott érzelmi stresszt és szorongást okozhat. Az egyedülállók könnyen érezhetik magukat kirekesztettnek, magányosnak vagy kevésnek a társadalmi elvárások miatt, amelyek szerint ezen a napon párkapcsolatban kellene lenniük. Ezt a nyomást a közösségi média tovább fokozza, hiszen a tökéletes romantikus pillanatokat bemutató posztok könnyen felerősíthetik az önértékelési problémákat,  és ha valakit nem ajándékoznak meg, akkor könnyen érezheti azt, hogy kevésbé szerethető vagy értékes. Emellett az ünnep azok számára is megterhelő lehet, akik párkapcsolatban élnek, amennyiben nem tudják teljesíteni a Valentin-naphoz kapcsolódó társadalmi elvárásokat. Sokan érzik úgy, hogy ha nem vesznek részt ebben a vásárlási hullámban, akkor kimaradnak valamiből (FOMO), és kevésbé mutatják ki szerelmüket, mint kellene. A romantikus gesztusok így már nemcsak az érzelmekről szólnak, hanem arról is, hogy megfeleljünk a közösségi normáknak. 

A Valentin-nap tehát paradox módon nemcsak az öröm és a szeretet ünnepe, hanem egy olyan időszak, amely kihívás elé állítja az emberek mentális egészségét. Éppen ezért fontos, hogy az ünnep ne a külső elvárások és a vásárlás körül forogjon, hanem inkább az önelfogadásra, az emberi kapcsolatok valódi értékelésére és a mentális jólét előtérbe helyezésére figyeljünk.

A Valentin-nap kapcsán kialakult fogyasztói kultúra hatásai nemcsak egyéni szinten, hanem gazdaságilag is jelentősek. Az Egyesült Államokban évente több milliárd dollárt költenek el ezen a napon, és Európában is hasonló tendencia figyelhető meg. Az ajándékok mellett az élményalapú költések is egyre nagyobb szerepet kapnak, ráadásul a vállalatok évről évre kreatívabb kampányokat dolgoznak ki, hogy minél több célcsoportot érjenek el. A „Galentine's Day” mozgalom először egy amerikai televíziós sorozatban jelent meg. Ez azt hirdeti, hogy ez az alkalom minden számunkra fontos ember megünnepléséről is szólhat, ezért már nemcsak a szerelmesek, hanem a barátok, a családtagok és akár a háziállatok számára is kitalálnak és árusítanak Valentin-napi ajándékokat. Az ünnep tehát egyre inkább arról szól, hogy minél többen vegyenek részt benne, függetlenül attól, hogy valóban romantikus érzelmekről van-e szó.

A Valentin-nap marketingjének egyik érdekes aspektusa, hogy mennyire jól és gyorsan alkalmazkodik az új trendekhez és fogyasztói szokásokhoz. A fenntarthatósági törekvések miatt egyre több márka próbál "zöld" alternatívákat kínálni, például újrahasznosítható csomagolást vagy környezetbarát ajándékokat. Emellett az egyedileg készített, kézműves termékek is egyre népszerűbbek, hiszen a vásárlók keresik azokat a lehetőségeket, amelyekkel elkerülhetik a tömeggyártott, sablonos ajándékokat. Ezt a piaci szereplők ki is használják, hiszen a különleges, egyedi termékekért az emberek hajlandóak többet fizetni.

Bár sokan kritizálják az ünnep túlzott kereskedelmi jellegét, a Valentin-nap népszerűsége töretlen. Az emberek szeretnek ünnepelni, és ez egy kézenfekvő alkalom a szerelem ünneplésére, amely sokak számára örömet okoz. A kérdés csupán az, hogy mennyire engedünk a külső nyomásnak, és valóban szükségünk van-e drága ajándékokra ahhoz, hogy kimutassuk érzéseinket. Az igazi érzések nem az ajándékok árától függnek, hanem attól, hogy mennyire figyelünk egymásra, és mennyire tudunk őszintén jelen lenni egy kapcsolatban. A Valentin-nap tehát lehet egy bensőséges, őszinte ünnep is, ha nem hagyjuk, hogy a külső elvárások irányítsák az érzelmeinket.

A házi sütemény Valentin-napi ajándéknak, vagy közösen elkészítve programnak is megfelel, ezért elhoztunk egy egyszerű, de annál finomabb receptet.

Csokoládés lávakehely

Hozzávalók (2 adaghoz):

  •       100 g étcsokoládé
  •       2 tojás
  •       50 g vaj
  •       30 g cukor
  •       30 g liszt
  •       1 csipet só
  •       Vaníliafagylalt vagy friss gyümölcs a tálaláshoz

Elkészítés:

Olvasszuk fel az étcsokoládét és a vajat gőz felett kevergetve vagy mikrohullámú sütőben. A tojásokat verjük habosra a cukorral, majd keverjük hozzá a lisztet és a sót. Öntsük hozzá az olvasztott csokoládét, és alaposan keverjük össze. A masszát osszuk szét két kivajazott, sütésálló tálkába, majd 180 °C-ra előmelegített sütőben süssük 8-10 percig, amíg a külseje megszilárdul, viszont a belseje még lágy marad. Tálaljuk vaníliafagylalttal vagy friss gyümölccsel, és már fogyasztható is.

3v.pngKép:  Canva

Vissza a címlapra
Közgazdász Online
Legjobban pörgő posztok
Öt megrendítő fotó a XX. századból
Szentgáli Zsolt • 7 nap
A Como elleni mérkőzés
Apuleius • 8 nap
A PSV elleni mérkőzés
Apuleius • 4 nap
Előtte – utána: 4 kis fürdőszoba teljes felújítása
Minden, ami lakásfelújítás • 1 hónap
Kolo Muani: „Álomszerű ez az egész, örülök, hogy itt lehetek”
venember83 • 7 nap
Cikkek a címlapról
Ilyen magával ragadó a Bánki tó téli hangulata
Nógrád megye egyik legszebb tava és környéke nem csak nyáron, télen is lenyűgöző képet tud nyújtani.
Az én paradicsomkertem
Jókai Mór kéziratos hagyatéknak része hatvan olyan vers is, amelyeket Jókai életének utolsó öt évében írt feleségének. Az író kéziratos hagyatékának digitalizált feldolgozását ezekkel a versekkel kezdjük meg a Copián, könyvtárunk digitális tartalomszolgáltatási felületén: a teljes anyagot a február…
>