2017. feb 10.

Hogyan (ne) hirdess (DJ)-versenyt vagy más közösségi média játékot!

írta: Klausz.Melinda
Hogyan (ne) hirdess (DJ)-versenyt vagy más közösségi média játékot!

no-requests.jpgKözösségi média menedzserként előszeretettel figyelem a Facebookon és egyéb közösségi média csatornákon megjelenő (nyeremény)játékokat. Ezúttal részt is vettem egyben.

Sokan tudják, még többen nem tudják, hogy 2008. óta zenélek Selector Emka néven, 2012-ben a Petőfi Rádió DJ versenyén, majd 2015-ben a Miller Soundclash magyar versenyén szerepeltem a TOP10-ben, de többször indultam Krafty Kuts DJ versenyein is, meg több máson. Egy szavam sem volt a versenyek kapcsán, mert többségében rendben lezajlottak és nagyon örültem minden egyes részvételnek.

De, ami most történt a NYDjay DJ versenyén, az nem kicsit akasztott ki. Mint közösségi média szakembert és mint DJ-t is. Emiatt most összegyűjtöttem szakmailag, hogyan (NE) szervezz játékot, versenyt a közösségi média térben.

Marketing. Októberben jött ki a hír, hogy a világ legnagyobb DJ versenyét szervezi meg a New Yorker. Lépten-nyomon találkozhattunk sajtóanyagokkal, reklámokkal, hogy minél többen induljanak. Ez idáig oké! Marketing rendben! Ezt lehet követni és akár le is utánozni! 

nydjay_join.pngJelentkezési felület egyszerűsége. A verseny oldalán egy jelentkezési űrlap szerepelt, no meg a leírás, hogy 20 perces mixeket várnak a megadott céges coverrel - ez is rendben van, hiszen egyszerű volt az űrlap használata, könnyen le lehetett tölteni a mixekhez a covert és egyértelmű volt, hogy hogyan kell elnevezni a szetteket, hogy versenybe kerüljenek. A céges cover pedig egyértelműen jó ötlet, hiszen tud terjedni a versenyt hirdető cég neve, logója, arculata. Szóval idáig pipa!

Ösztönző díjak. A verseny során több helyi, nagy klubban történő megmérettetést írtak, melyeken 4-4 helyi versenyző DJ vehet részt. Aki pedig innen is továbbjut, esélyt szerez egy nemzetközi DJ-szerződésre és így további fellépési lehetőségekre is. Megfelelő a díj, kellő számú és nagyságú, így érdemes volt mindenkinek versenybe szállni. Sőt az egész versenyre azt mondtuk, hogy "hú, az anyja! Ez már döfi!" ;)  

Döntési folyamat. Hogy pontosan kik vehetnek részt a helyi megmérettetésen? Ezt a közönségszavazás és egy kijelölt zsűri dönti el - szerepelt a játékszabályzatban. A közönségszavazás részhez meg is adták, hogy Magyarország esetében a január 15-ig gyűjtött Mixcloud-lájkok, lejátszások és továbbosztások számát veszik figyelembe. Játékszabály tehát megvan és nagyjából egyértelmű! Azért írom, hogy nagyjából, mert a közönségszavazat és a zsűri szavazatok arányát a döntés során én speciel nem találtam meg a játékszabályzatban, de ez egy DJ versenynél még simán belefér a pakliba, hiszen zene és minden művészeti ág elég szubjektív dolog, szóval ez így rendben van!

Promóció. A játék során január 15-ig rendszeresen jöttek hivatalos posztok az esemény és a NYDJAY oldalán, hogy már csak hány napunk van a jelentkezésig, vagy hogy gyűjtsük a hallgatóságot a mixekre, hiszen a közönség szava is dönt. Ez is pipa, hiszen aktivizálni kell az embereket, hogy vigyék tovább a cég nevét, a játék hírét, erre pedig a versenyzők abszolút megfelelők, ők ingyen és bérmentve végzik a promózást a várható nyeremény reményében.

Köztes eredmény közlése. Január 10-én azonban történt valami. Kijött egy furcsa sajtóanyag, amelyben a 2 legtöbb szavazatot összegyűjtő magyar DJ-ről írtak, hogy ők mennyire esélyesek a verseny megnyerésére. Mivel a közönségszavazás aktuális állását nem mutatták meg, be kellett vetnem hozzáértésemet és kimenteni az adatokat (a legegyszerűbb megoldásra később jöttem rá, hogy elég csak a "," jelekre rákeresni a DJ-mixeket kilistázó oldalon és pikk-pakk végig lehet nézni, kik vannak 10 ezer játszás felett). De a cikkre visszatérve: hallott már egyébként valaki olyat, hogy TOP2-t említenek egy versenyen a helyi indulókból, ha országokra lebontva hirdetik meg a döntőt? Jellemzően 1 vagy 3 helyezettről szoktak szólni a hírek. Na mindegy is ez a része, inkább nekem gyanúsak voltak ezek a jelentős hallgatottsági számok a rajongószámokhoz, Facebook oldalak aktivitásaihoz viszonyítva. 

hird.pngEmiatt - és itt jön egy kis magánszál, a közösségi média fekete oldaláról - előszedtem a közösségi média sötét bugyrainak fegyvertárát és mivel január 15-ig (vasárnapig) tartott a közönségszavazás, hogy ne zárjanak ki a versenyből, az azt követő hétfőre bevásároltam hallgatottságból 32.000 mennyiségben (alább látható is a Mixcloud részletes statisztikái, ahol a fehér oszlopokban is van hallgatottság, csak 100 fő alatt :)) Arra gondoltam, hátha erről is születik egy cikk, no meg egy jó közösségi média menedzser élete a kíváncsiság, így valóban kíváncsi voltam arra, mi fog ezután így történni... Lényeg ami lényeg, hogy gondosan figyeltem arra, hogy a közönségszavazás lezárulta után (január 16-án) durranjon be a lájkvásár az esetemben.

Vásárolni egyébként nagyon könnyű hallgatottságot, lájkot, továbbosztást, sőt még kommentet is (emiatt közönségdíjat érdemes külön kezelni és a tényleges díjat nem lájkok, megosztások alapján adni)! A vásárlás egyébként olcsóbb is, mintha célzott rajongóbázisra hirdetnél. Tudom, mert ez előtt normális módon célcsoportra szabottan hirdettem a mixemet. Jó, azért egy kis marketinges trükköt bevetettem és a legcsajosabb énemmel tettem ki a mixre mutató hirdetést (ld. például a január 4-i hirdetésemet), a célcsoport pedig naná, hogy a pasik voltak és naná, hogy nem (csak) Magyarországról, mivel tudom, hogy az afrikai kontinensen vagy Oroszországban például sokkal jobban hat a fehér bőr, vörös haj kombó... ;)

vasarlas.jpg

Eltűnés. No most, a verseny, amely egészen az utolsó január 15-i pillanatig folyamatosan ingerelt minket posztokkal, hogy gyűjtsünk szavazatot a mixeinkre (és nem utolsó sorban vigyük a cég hírét), hirtelen elnémult és a korábbi proaktív, lelkesítő és jó fej kommunikáció helyett semmit nem közölt. A versenyzők többsége izgatottan várta, hogy az éjféli közönségszavazás lezártát követően eredményt hirdetnek másnap, vagy ha nem másnap, akkor legalább 1-2 napon belül. De mindez a mai napig (azaz február 10., péntek 14 óráig!) nem történt meg, miközben a döntő február 11-én lesz az Akváriumban.

Egy döntőbe jutott versenyző, Yamina február 2-án kiposztolta a hírfolyamába, hogy ő a döntősök között van 1 ukrán és 1 lengyel DJ mellett. Na, de a verseny kiírásában és teljes kommunikációjában az szerepelt, hogy 4 MAGYAR versenyző... Akkor most mi van?!? Február 8-án megjelent egy sajtóanyag is, miszerint a döntős DJk: The Chronicle- Cherkasy, Ukrajna; “Dee Push”– Zębowice, Lengyelország; Yamina – Győr, Magyarország; Toney Malks - Szeged, Magyarország. Mindez aközben, hogy az esemény oldalán bejegyzésben február 9-én is az szerepel, hogy 4 MAGYAR DÖNTŐS. A versenyzők pedig hivatalosan még mindig nem értesültek, hogy valójában ki döntős, mivel hivatalos közlés a New Yorker oldalán vagy az esemény oldalán nem jelent meg ezzel kapcsolatban. 

donto.jpgmagay.png

Figyeled a feliratot? MAGYARORSZÁG 4 KIVÁLASZTOTT DJ-je...

Egy szó mint száz: Valami nagy gebasz történt egy zseniálisan jól kitalált, remekül elindított, promotált és jól kommunikált verseny kapcsán. Nem tudom, hogy mi és miért történt, de őszintén sajnálom, mert lett volna egy igazi dögös világszínvonalú verseny, ami örömet okozott mindenkinek. Merthogy remekül indult az egész és kb. január 10-ig ebben a szellemben is működött - legalábbis mi résztvevők így láttuk kívülről. De belül valaminek KELLETT történnie, ilyen pálfordulás a kommunikációban csak úgy nem történik.

S hogy mi a tanulság? Ha egy versenyt hirdetsz és folyamatosan hergeled a közeget, hogy vigyék híredet, legalább annyit érdemes megtenni, hogy a versenyben indulókat értesíted, hogy Ad.1. megvan a nyertes., ad.2. kicsodák. ad.3. esetleg meg is invitálhatod őket vendégnek, hogy ünnepeljenek együtt, mert hát mégiscsak vitték a híredet október(!) óta és ha ott tudnak lenni a helyszínen, naná, hogy isteníteni fognak és Veled együtt örülnek! Ja és az sem ártana, ha tartanád magad az általad kiírt szabályokhoz vagy legalább kikommunikálnád, hogy srácok, történt valami, ami miatt végül nem a korábban kitalált koncepció érvényesül és így nem lesz 4 magyar döntős DJ, de nincs gond, mert a másik kettőt kárpótoljuk valamivel...

Gebaszok, nem várt helyzetek mindig adódnak, de kommunikáció nélkül nagyon nehéz előrébb lépni és együttműködni. Persze lehet, hogy úgy is lett volna indulat, ám így egy hatalmas kérdőjel is maradt: Miért alakult ez így? 

Én ezzel indultam a versenyen:

 

Ui.: Természetesen, ha a New Yorker szeretne reagálni a cikkben található dolgokra, örömmel leközlöm véleményét változtatás nélkül!

Update: A versenyen a 4 magyar helyett 2 magyar, 1 lengyel és 1 ukrán versenyző vett volna részt, de ahogy a NYDJAY Facebook oldalán látható live videóban elhangzik, az ukrán szombaton(?) tudta meg, hogy nem kap vízumot, így a döntő előtt 3 órával(!) szóltak egy újabb magyar versenyzőnek. A versenyt végül Yamina nyerte meg, a korábban esélyesnek kikiáltott, sajtóközleményben megjelent DJ versenyzők pedig sehol nem szerepeltek.

Szólj hozzá

verseny csoda Dj New Yorker NYDJay