2019. nov 25.

Közösségi média függőség? Beszéljünk róla!

írta: K.Klarissza
Közösségi média függőség? Beszéljünk róla!

phone.jpgA közösségi médiának sok előnye van: egy olyan hely, ahol tudjuk tartani a kapcsolatot a barátainkkal, terveket készíthetünk és különböző eseményekről hallhatunk. Ugyanakkor stressz és szorongás forrásává is válhat.

Korábbi cikkünkben már írtunk arról, hogy mikortól számít valaki internetfüggőnek. Ellenőrizd le magad ITT!

Íme néhány tipp, amivel elkerülhetjük a közösségi média árnyoldalát:

Ellenőrizd a fiókjaidat

Tudod, hogy összesen hány online fiókod van? Miután elkezded áttekinteni, biztosan rájössz: több, mint gondolnád. A közösségi média számos kedvenc alkalmazásunkba be van építve: Instagram, Facebook, Twitter, Snapchat, Reddit, TikTok - a lista pedig rohamosan növekszik. Vess számot, milyen típusú közösségi média fiókjaid vannak, és gondolkozz el, hogyan használod őket. Kérdezd meg magadtól: Mire használom ezt az alkalmazást? Hoz nekem örömöt, nevetést, stresszt, haragot? Értéket teremt az életemben? Hogyan? Jelentős kapcsolatokra teszek szert vele?

A közösségi média fiókjainknak azt a célt kell szolgálniuk, hogy kapcsolatokat létesítsünk, megkönnyebbültnek és felemelkedettnek érezzük magunkat a használatuk közben. Ha úgy látod, hogy bizonyos közösségi platformokon inaktív vagy, célszerű megfontolni, hogy megválj tőlük. Nem vagy biztos abban, hogy törölj-e egy fiókot? Az eltávolítás helyett nézd meg, hogy ki tudod-e kapcsolni. Ez ideiglenesen eltávolítja a profilodat a webhelyről, anélkül, hogy teljes mértékben elvesztenéd. Ha úgy érzed, hiányzik, később bármikor újra aktiválhatod.

Kit követsz a közösségi médiában?

Függetlenül attól, hogy közeli barátokat, családtagokat, hírességeket, vagy mém-fiókokat követsz, fontos tudni, hogy kit követsz és miért. Vess egy pillantást a követett fiókokra, és kérdezd meg magadtól: Olyan üzeneteket látok, amelyek boldogtalanná tesznek, vagy rossz hangulatba hoznak? Ez a profil azt az érzést kelti bennem, hogy olyannak kell lennem, amilyen nem vagyok? Összehasonlítom az életemet, külsőmet vagy sikereimet másokkal?

Ha a fenti kérdések bármelyikére igennel válaszoltál, akkor ideje lehet kikövetned az adott profilt. Ha aggódsz egy fiók követésének megszüntetése miatt, próbáld inkább elrejteni őket a hírcsatornádból. Az ilyen típusú tartalom elrejtése segítheti a megkönnyebbülés érzetét, és helyet szabadíthatsz fel azoknak a fiókoknak, amelyektől jól érzed magad.

Tarts szünetet a posztolás előtt

Posztok a partikról és az aktuális vicces helyzetekről eredményezhetnek boldog perceket, ugyanakkor ezeknek nagyszámú negatív hatása is lehet. Sok munkaadó ellenőrzi a jelentkezők közösségi média profiljait a munkaerő-felvétel során, és valószínűleg még jobban visszatekintenek a múltbeli posztjaidra is, mint gondolnád. Szóval mielőtt rányomnál a küldés gombra, kérdezd meg magadtól: Ez a poszt pozitív vagy negatív hatással lesz az életemre? Hogyan befolyásolhat ez más embereket (például a fotón/videón szereplőket)?

Ha ezekre a kérdésekre a válasz nagyrészt negatív, hagyd ki a megosztás gombot! Az élmény a Tiéd, amire bármikor visszatekinthetsz! 

Telefonmentes időszakok

Az egyik legjobb módja annak, hogy csökkentsd azt az időt, amit a közösségi platformokon töltesz, ha például kijelölsz egyes telefonmentes helyeket, időszakokot. Megbeszéléseken, előadásokon, vagy a barátokkal való társalgás során iktasd ki a telefonodat, laptopodat, és összpontosíts az adott témára!

Ha további segítségre van szükséged, próbáld ki ezeket a tippeket:

  • Kapcsold ki az egyes alkalmazások által kapott értesíti lehetőségeket, így kevésbé fogsz rögtön a telefonod után kapni, ha nem hallod percenként azt a bizonyos hangot!
  • Miközben tanulsz vagy egy projekten dolgozol, állíts be egy időzítőt 20-30 percenkénti időszakokra! Ez alatt az idő alatt kerüld a telefon használatát!
  • Ha munkádhoz nincs szükség a telefon használatára, a némítás funkció is hasznodra válhat abban, hogy napközbeni teendőidről ne vonja el a figyelmet a telefon.
  • Próbáld meg a közösségi médiát a személyes találkozók lebeszéléséhez használni! Hajlamosabbak vagyunk személyesen sokkal minőségibb időt együtt tölteni barátainkkal, mint ezeken a platformokon, még ha ritkábban is hozható össze egy-egy ilyen találka.

Te mennyi időt töltesz naponta a közösségi média használatával? Neked melyik tipp a leghasznosabb?

Ha szeretnéd egy kicsit csökkenteni az online térben töltött időt, Neked ajánljuk a Digitális detox kihívásunkat!

 

 

Forrás: https://www.colorado.edu/health/2019/10/25/stop-scrolling-4-ways-improve-your-relationship-social-media

Szólj hozzá

függőség tippek