Hogyan facebookoznak a világ vezetői?
A Twiplomacy kutatása szerint 2020. áprilisában 184 ország állama és vezetői voltak megtalálhatók a Facebookon. Ez a létszám kettővel többet jelent a 2019-es adatokhoz képest.
Ezzel az ENSZ tagállamok 95%-áról mondható el, hogy jelen vannak a közösségi média platformon.
9 tagállam Facebook oldalával nem találkozhatunk a felületen. Ezek a következők: Eritrea, Mauritánia, Nicaragua, Észak-Korea, Türkmenisztán és néhány Csendes-óceáni szigetállam.
2020. március 1-jei adatok szerint az összesen 721 darab, világvezetőkhöz tartozó személyes és intézményi Facebook oldalt együttvéve 362 millióan lájkolták, és egy év alatt összesen 1,383 billió interakció azonosítható az oldalakon közzétett posztok alapján. Az oldalakra adott lájkok évről évre együttesen 8,2%-os növekedést mutatnak.
Találkozhatunk azonban meglehetősen kiugró eredményekkel is, mind alulról, mind felülről. Negatívan hatott az átlagos növekedési rátára például a Ránija jordán királyné Facebook oldalán tapasztalt csökkenés: a királyné 86.714 követőt veszített az elmúlt év során, ami -0,51%-os csökkenést jelent Facebook oldalának.
Az átlagos rátát felülről súrolja azonban például Donald Trump, akinek egy év alatt 2,25 millió követővel gazdagodott Facebook oldala, ezzel 9,43%-os növekedési rátát produkálva. E kimagasló teljesítményt nem tartotta magában az amerikai elnök, büszkén újságolta el követőinek, hogy Mark Zuckerberg állítása szerint ő áll az első helyen a Facebookon, őt követve India miniszterelnöke, Narendra Modi. Trump posztjával ellentétben azonban a valóság az, hogy Modi viseli a ’legtöbb követővel rendelkező világvezető’ címet, a 44,7 milliót meghaladó követőjével, s Trump csak a második helyen áll e téren a valamivel több, mint 26 milliós követőtáborával (e számok 2020. márciusi adatokat jelentenek). Az azonban igaz, hogy az amerikai elnök rendelkezik a Facebookon a legtöbb, posztjaira kapott interakcióval: 309 millió interakciót tud magáénak összesen, kommentek, lájkok, és megosztások formájában, amivel Modinál jóval többet produkált - csaknem háromszor annyi interakciót szerzett egy év alatt, mint az indiai miniszterelnök.
Modi azonban jobb interakciós rátával rendelkezik Trumpnál, átlagosan posztonként 202.633 interakció figyelhető meg nála, amivel háromszor körözi le az amerikai elnököt, akinek egy posztjára mindössze 74.521 interakció érkezik átlagosan. Trump tehát a rengeteg posztjának köszönheti azt, hogy a legtöbb interakció birtokában lehet, az amerikai elnök ugyanis tízszer több bejegyzést tesz közzé Facebook oldalán, mint az indiai miniszterelnök, aki csupán egyszer posztol naponta.
No de a továbbiakban nézzük meg azt, hogy mely típusú posztok bizonyulnak a leghatékonyabbnak a diplomáciai kommunikáció szempontjából a Facebookon.
Posztok képek kíséretében
A 721 szóban forgó oldal 2019. márciusától a 2020-as év márciusáig összesen 434.046 posztot tett közzé. Megfigyelhető, hogy a vezetők általában fotók kíséretében osztanak meg bejegyzéseket. Az ilyen posztok teszik ki bejegyzéseik 58%-át, s átlagosan 2.375 interakciót kapnak, ami az oldalak összes interakciójának 43%-át teszi ki.
Videók, élő videók
Facebookon általában a videók – leginkább az élő videók – nyújtanak a legjobb teljesítményt. Csupán 15%-át teszik ki az összes posztnak, azonban az össz interakció 24%-a a videókra adottakból származik. Egy Facebookon közzétett videóra körülbelül átlagosan 5.094 reakció érkezik, míg egy élő videóra átlagosan 8.013. Átlagosan 64.526-an néznek meg egy Facebookon közétett videót, míg egy élő videó megtekintése átlagosan 94.333-ra esik.
Az élőben tartott videók – a hatékonyságukból fakadóan is – tehát nagy népszerűségnek örvendenek a Facebookon jelenlévő világvezetők körében, majdnem a fele a 721 oldalnak posztolt már élő videót. A nézettséget tekintve szintén Donald Trump és Narendra Modi tartja a csúcsot. Az amerikai elnök által egy év alatt közzétett 33 élő videó mindegyike átlagosan 1,94 milliós nézettséget generál, az indiai miniszterelnök 12 hónap alatt 192-szer élőzött, és élő videóit átlagosan 1,3 millióan követték figyelemmel.
Csak szöveget tartalmazó posztok
A Facebookon világvezetők által közzétett posztok mindössze 5%-át teszik ki a csupán szöveget tartalmazó bejegyzések. Ennek ellenére az efféle posztok átlagosan 12.266 interakciót generálnak, ami az össz interakció 18%-át jelenti. Donald Trump nagy híve az ebben a stílusban közzétett posztoknak: 1.550 ilyen bejegyzést osztott meg, amivel az ezen posztokra adott interakciók 60%-a az ő birtokában van.
Linket tartalmazó bejegyzések
Azok a Facebookon megosztott posztok, amelyek olyan linket tartalmaznak, amely YouTube-ra vagy más videókhoz irányít, igen csekély interakciót váltanak ki a felhasználókból – mindössze 732 interakció érkezik egy ilyen típusú bejegyzésre. Ez lehet az oka annak, hogy a legtöbb vezető inkább az efféle linkeket mellőzve, közvetlenül a Facebookon osztja meg az általa közzétenni kívánt videót. Ezt tükrözik a statisztikai adatok is: a világvezetők által megosztott összes posztnak csupán az 1%-a tartalmaz YouTube videóhoz irányító linket, amelyek ezáltal mindössze 0,25%-át teszik ki az össz interakciónak.
Ennél még kevesebb interakciót váltanak ki az olyan posztok, amelyek valamilyen weboldalra irányító linket tartalmaznak – mindössze 705 interakció érkezik átlagosan egy ilyen bejegyzésre, ami 4%-át jelenti az össz interakciónak. Ez a 4% csupán annak tudható be, hogy az alacsony interakció ellenére is valamiért meglehetősen nagy számban tesznek közzé vezetők efféle posztokat: az összes világvezetők által közzétett bejegyzésnek a 18%-át teszik ki a más weboldalra irányító linket tartalmazó posztok.
Megfigyelhető tehát, hogy leginkább a képek és videók képesek a legtöbb interakciót kiváltani a felhasználók körében a Facebookon. Természetesen másfajta posztok is hatékonyak lehetnek – Donald Trump posztjai például remek példái annak, hogy akár egy egyszerű, szöveges, mindenféle vizualitást nélkülöző poszttal is igen sok interakciót lehet elérni. A tavalyi pofon egyszerű, csupa nagybetűvel megírt „BOLDOG KARÁCSONYT!” bejegyzése például meglepő módon rengeteg interakciót generált:
MERRY CHRISTMAS!
Közzétette: Donald J. Trump – 2019. december 25., szerda
Rekord interakciók
A világvezetők által közzétett Facebook bejegyzésekre érkezett interakciók számát tekintve az első öt helyezett egyetlen vezető nevéhez köthető. Mindegyiket Narendra Modi posztolta. A legtöbb interakciót kiváltó poszt 2019. márciusa és a 2020-as év márciusa között egy 1 perces videó volt, amiben az indiai miniszterelnök egy hindu fesztiválon imádkozik. A videóhoz 1.877.000 interakció érkezett kommentek, lájkok és megosztások formájában, és 21.122.252 megtekintést generált, ezzel a világvezetők által megosztott videók legnézettebb tartalmává vált.
A második legtöbbet lájkolt videó – ami Modit mutatja be, ahogy éppen szemetet szed – több, mint 1 millió interakciót váltott ki, s 16.571.790-en tekintették meg összesen.
A legtöbb interakciót kiváltott élő videó Modi és egy Indiában született, kanadai színész, Akshay Kumar beszélgetését mutatja be. A videó 1.331.021 interakciót eredményezett, s 19.907.863 megtekintést generált. Ehhez természetesen Modi népszerűségén kívül hozzájárult az is, hogy Kumar a több, mint 25 millió lájkkal rendelkező Facebook oldalán tájékoztatta követőit a miniszterelnök oldalán megtekinthető élő videóról.
A legtöbb interakciót generáló fénykép szintén Modi nevéhez köthető. A miniszterelnök 2019. májusában az újraválasztása után posztolt képére összesen 1.290.965-en reagáltak kommenttel, lájkkal vagy megosztással.
A legek
A legtöbb ’Imádom’ reakciót kapott Facebook poszt Donald Trump nevéhez fűződik. Az elnök a posztjában egy kutyáról osztott meg egy fényképet, akinek a segítségével sikeresen elkapták az ISIS vezetőjét, Abu Bakr al-Baghdadit.
We have declassified a picture of the wonderful dog (name not declassified) that did such a GREAT JOB in capturing and killing the Leader of ISIS, Abu Bakr al-Baghdadi!
Közzétette: Donald J. Trump – 2019. október 28., hétfő
Az amerikai elnök posztjai kapják a legtöbb ’Vicces’ reakciót is, ez átlagosan 2.188 nevető fejet jelent. Trump lent látható posztján van mind közül a legtöbb nevető reakció, összesen 135.000.
Közzétette: Donald J. Trump – 2020. január 23., csütörtök
Ez a képe pedig a második legtöbb ’Vicces’ reakciót generálta:
Közzétette: Donald J. Trump – 2019. november 27., szerda
A legtöbb ’Szomorú’ reakció Modi azon posztjára érkezett, amelyben az akkoriban elhunyt indiai külügyminiszterre, Sushma Swarajra emlékezett. A második legtöbb ’Szomorú’ reakciót Donald Trump Kobe Bryant tragikus halálára reagáló posztja váltotta ki.
A legtöbb ’Hűha’ reakciót El Salvador elnökének, Nayib Bukele-nek a posztja kapta, amelyben egy lehetséges cunami-veszélyről tett tájékoztatást. Bukele posztjai váltják ki egyébként általában véve a legtöbb ’Dühítő’ reakciót is, átlagosan 843 ilyen típusú reakció érkezik az elnök posztjaira, ezzel még Donald Trumpot is túlszárnyalva, akinek egy posztja átlagosan 670 ilyen reakciót generál.