2020. dec 17.

Hogyan vált Trump a legkövetettebb világvezetővé a közösségi médiában?

írta: Balsay Dalma
Hogyan vált Trump a legkövetettebb világvezetővé a közösségi médiában?

trump-2546104_1920_1.jpgValószínűleg a legtöbben már találkoztatok az egykori amerikai elnök, Donald Trump valamely közösségi média oldalával. A politikus előszeretettel képviselteti magát a legnépszerűbb social media platformokon: Facebookon, Twitteren és Instagramon is jelen van.

Trump meglehetősen informális, olykor lenéző stílusú posztjaival igen kitűnik politikustársai közül. Talán ennek az egyediségnek is köszönheti a közösségi média oldalakon való népszerűségét. A politikus rengeteg követőt tudhat magáénak mindegyik közösségi oldalon, amelyen jelen van: Twitteren 88,6 millióan, Facebookon 34,8 millióan, Instagramon pedig 24,5 millióan követik. Igen nagy népszerűségnek örvend tehát, és a világvezetők közül ő vezeti a követők számát tekintve a ranglétrát a Twitteren – az indiai miniszterelnök, Narendra Modi áll a következő helyen, de 64,1 milliós követőtáborával jóval Trump mögött marad.

Jelenlegi blogbejegyzésünkben annak járunk utána, hogy mi Donald Trump közösségi média oldalai sikerének a titka. Vajon mi teszi az egykori elnököt ilyen egyedivé a többi politikus között?

Informális nyelvezet

Trump bejegyzéseinek nyelvezetének elemzésekor a legszembetűnőbb, hogy azok különösen informális stílusban íródnak. Ebben a posztban például a szöveg utolsó mondata („Nyugi, minden megoldódik majd!”) az, ami leginkább a megszokott diplomáciai kommunikációtól eltér a szleng szavak miatt és a formalitás hiányából fakadóan.

2020-12-11.png

Párbeszédes elemek

Ezen túl gyakran tartalmaznak bejegyzései párbeszédes elemeket – sokszor fogalmaz meg például kérdéseket a közönsége számára posztjaiban, ahogy a lenti példákban is láthatjuk. 

2020-12-11_1.png

Felkiáltójelek előnyben

Trump posztjaiban az is megfigyelhető, hogy rendkívül sokszor tartalmaznak felkiáltójeleket. Egy kutatás szerint összesen 591 bejegyzésében használt felkiáltójelet, amelyeket sokszor nem is teljesen odaillően, semleges hangvételű posztokban is alkalmaz.

CAPS LOCK

A politikus 139 posztjára volt jellemző az, hogy egy-egy szó vagy akár az egész bejegyzés nagybetűkkel íródott.

Az itt látható bejegyzés például teljes egészében nyomtatott nagybetűvel íródott:

2020-12-11_2.png

Érdeklődést fenntartó befejezések

Gyakran használ ezen túl olyan kifejezéseket posztjai lezárásához, amelyekkel követői érdeklődését kívánja fenntartani, mint például: „Majd meglátjuk, mi történik!”, vagy a tévében gyakran hallott kifejezéshez hasonlót: „Maradj velünk/velem!”.

2020-12-11_3.png

Sértő szavak, gúnynevek

Az egykori elnök szövegeiben gyakran jelennek meg ezen túl kissé sértő szavak, illetve sokszor aggat egyfajta „gúnynevet” bizonyos politikai szereplőkre. Ezekben a bejegyzésekben például Kim Dzsongunt, Észak-Korea vezetőjét illette 'Little Rocket Man' jelzővel:

Egyesszámban íródott posztok

Az említett kutatás során azt is észrevették, hogy Trump majdnem 100-zal több posztban beszél E/1-ben a más politikusoktól megszokott T/1 helyett, akik leggyakrabban az országuk vagy kormányuk nevében posztolnak, ezáltal többesszámot használva.

Nárcisztikus bejegyzések

Posztjaira ezen túl sokkal inkább jellemző a nárcizmus más politikusok bejegyzéseihez képest. Trump előszeretettel nevezi magát minden idők legkedveltebb elnökének.

2020-12-12.png

Hashtagek és emojik hiánya

A politikus nagyon ritkán használ hashtageket és emojikat a posztjaiban. Az említett kutatást végző szakemberek megfigyelték, hogy leginkább az Egyesült Királysággal és Japánnal kapcsolatos posztok tartalmaznak emojit, a legtöbb hashtag pedig az Iránnal kapcsolatos bejegyzésekben található.

Retweetek

Ezen túl ő az egyetlen vezető, aki a más profilokon található bejegyzéseket nem linkekkel illeszti be a saját bejegyzésébe, hanem általában „retweetel”, tehát továbbosztja közvetlenül a saját oldalára a megosztani kívánt bejegyzést.

Ismétlődő posztok

Trump posztolási szokásaira jellemző még továbbá az, hogy gyakran újra megosztja a korábban már általa közzétett posztokat – akár percekkel, napokkal vagy hetekkel később, ezáltal akár kétszer, háromszor is találkozhatunk ugyanazon posztjával Twitter oldalán.

 

Donald Trump tehát rengeteg aspektusból megreformálta a digitális diplomáciát, azáltal, hogy közösségi média oldalain való kommunikációját nem a normának megfelelően építette fel. Amiben tud - tudatosan vagy tudatlanul - ellene megy a többi vezető által kialakított hagyományosnak mondható twiplomáciai kommunikációval, ezzel talán elindítva egy új korszakát a digitális diplomáciának. Az egykori elnök a közösségi média oldalain töretlen népszerűségnek örvend, ami igazolja azt, hogy ezzel az egyediséggel és a megszokottól való elrugaszkodással bizony igen nagy sikereket lehet elérni.

Források:

  • https://twiplomacy.com/blog/twiplomacy-study-2020/

 

Szólj hozzá

poszt tartalom politika kommunikáció siker posztok Trump Donald Trump twiplomacy digitális diplomácia twiplomácia