Nyereményjátékok a közösségi médiában
Napjainkban már lépten-nyomon belefuthatunk nyereményjátékokba a közösségi oldalakon, ha követünk cégeket, influencereket vagy éppen szembejön velünk egy hirdetés. Ez lehet egy nagyszerű módja a márkaismertség növelésének, a követőbázis gyarapításának, de van, hogy hátrányokkal is járhat. Most nézzük meg a pro és kontra oldalt, hogyha esetleg a jövőben Te is tervezel nyereményjátékot, profin tudd kivitelezni!
Hogyan is épül fel egy nyereményjáték?
Ami elengedhetetlen:
- egy közösségi média poszt (legyen az Instagram, Facebook, Youtube vagy bármi más),
- egy nyeremény,
- egy frappánsan megfogalmazott szöveg,
- pár elvárás, amit teljesíteni kell,
- egy határidő,
- és egy szabályzat.
A felhívásban, ami poszt formájában kerül majd ki valamelyik közösségi profilodra, egyértelműen ki kell derülnie, hogy mit sorsolsz ki, mennyi idejük van játszani a felhasználóknak, mit kell tenniük a részvételhez, mikor lesz a sorsolás és hogy hol tudják elolvasni a játék- és adatkezelési szabályzatot.
A nyeremények esetében jó ötlet, ha nem csak egy, hanem mondjuk inkább három terméket sorsolsz ki, mert így nagyobb az esély a győzelemre és szívesebben játszanak majd a felhasználók. Amennyiben valamilyen nagy értéket sorsolsz ki (mondjuk egy wellness hétvégét), akkor persze az egyetlen díj felajánlása is elég lehet. A nyeremény értéke terjedhet az egészen apró dolgoktól a csillagos égig, vagyis szó lehet mondjuk 5 ezer forintos termékről vagy egy százezer forintos utazásról.
Az elvárások széles skálán mozognak, ki többet, ki kevesebbet kér. Általában elmondható, hogy a profil követése, az adott poszt (vagy a legutóbbi x poszt) kedvelése, a kommentelés (vagy kommentben való ismerős betaggelése) elvárás. Mások megosztásra is kérik a felhasználókat, ám ezt nem minden felület támogatja, így ezt fontold meg, mielőtt beleírod a részvételi feltételekbe. Van, ahol plusz esélyeket ajánlanak fel, ha mondjuk megnézel egy Youtube-videót, feltöltesz egy képet, szavazatokat gyűjtesz, elolvasol egy cikket, stb.
A barátok betaggelése jó ötlet, hiszen így másoknak is ajánlja a felhasználó a posztot és organikusan is tud terjedni, ám ha túl sok ismerős jelölését kérjük, az már elveheti az emberek kedvét a játéktól és az sem túl fair, ha valaki 50 kommentet ír, mindig másokat megjelölve, hogy így növelje az esélyeit. Sok esetben a többször kommentelőket nem szokták belevenni a sorsolásba.
Fontos, hogy ügyelj a határidők és szabályok betartására és juttasd el a nyereményt időben a nyertesekhez, mert ha gyanúba keveredsz, hogy kamu volt az egész játék és nem is adtál semmilyen díjat, akkor az rettentően negatív képet festhet rólad.
Hogyan turbózhatod fel nyereményjátékodat?
Hirdetésekkel és influencerekkel. Egy jól beállított, megfelelően célzott hirdetéssel költséghatékonyan elérheted a potenciális célközönséged. Influencerekkel is működhetsz együtt. Itt jó ötlet, ha mondjuk küldesz nekik egy terméket, amit kisorsolhatnak, vagy egy posztban hirdetik az általad felajánlott nyereményt, hogy még szélesebb körben jusson el az üzenet az emberekhez.
El tudod titkolni, hogy nyereményjátékkal növelted a követőbázisodat?
Van példa olyan influencerekre – vagy olyan felhasználókra, akik influencerek szeretnének lenni – hogy a valódi követők megszerzése közvetetten, de vásárlással zajlik. Még pedig úgy, hogy bevásárolják a helyüket egy olyan nyereményjátékba, amire az angol Loop Giveaway a legjobb megfelelő, vagyis körbe kell menni adott x számú profil között és mindet bekövetni a részvételhez. Ennek egyik kevésbé nyilvánvaló módja, ha létrehoznak egy Insta-profilt és az indulóknak az a dolga, hogy mindenkit bekövessenek, akit az adott profil követ. Ilyenkor már általában 20-40 emberről van szó, azért is célszerűbb a külön oldal létrehozása, mint egyesével körbejárni a posztokat. És bizony van, akinek a neve szerepel a profilok között, be kell követni a nyereményhez, de az oldalán nyoma sincs a nyereményjátéknak. Vagyis nem látszik, hogy a követőbázisa a felajánlott nyeremény miatt nő ilyen ütemben. Azonban egy elemző szoftver könnyedén kimutatja, ha hirtelen kiugró mértékben nő a követőszám – ekkor vagy vásárolt követőkre, vagy nyereményjátékokra kell gondolni elsőre. Néha botrányok, hirtelen rivaldafénybe kerülés is lehet az ok, de ezeknek általában van nyoma a neten és rá tudunk találni, miért is lett hirtelen olyan érdekes az adott személy. Ha ilyen történés nincs, akkor viszont marad a vásárlás vagy játék, mint ok.
Vannak olyan véleményvezérek is, akik maguk törlik a nyereményjátékot a profiljukról, miután vége, hogy ne legyen nyoma annak, hogy ilyen módon nőtt a követőbázis.
A nyereményjátékok az influencerek szemszögéből
Nagyon jó lehetőség, hogy együttműködjenek egy márkával, mindeközben követőiknek is kedveskedve. Azonban azt tanácsos szem előtt tartani, hogy utólag is bármikor visszanézhető egy-egy felhasználó követőbázisának változása, és egy cég szemében gyanús lehet a hirtelen kiugró növekedés.
Mindegy mi, csak ingyen legyen!
Napjainkban már annyira gyakoriak a nyereményjátékok, hogy sokan meg sem nézik, mi a tét, ki hirdeti, milyen márkáról van szó, csak játszanak. Az is előfordul, hogy egy számtalan lépésből álló nyereményjátékot elég szerényen, mondjuk egy pár karácsonyi zoknival vagy egy tábla csokival díjaznak és mégis több százan játszanak érte.
Az emberek néha nem is olvasnak
Megdöbbentő, de van, hogy az emberek el sem olvassák a felhívást, csak mint a gép, csinálják a szokásos dolgokat. Esetleg úgy hiszik, hogy túlteljesítéssel nagyobb esélyhez jutnak. Például, ha kiteszel a Facebook-ra egy nyereményjátékot, amiben arra kéred az embereket, hogy váljanak oldalat rajongóivá, hogy nyerhessenek, szinte biztos, hogy lesz egy rakás ember, aki megosztja majd a posztot, majd ezt alá is kommenteli, hogy tudassa, ő bizony meg is osztotta. Hiába nem elvárás. Habár ez nem hátrány, hiszen így az ismerősei is értesülhetnek a játékról és nagyobb közönséged érhetsz el, de érdekes megfigyelni, hogy sokszor nem is a kért pontokat teljesítik a játékosok.
Nyereményjáték vadászok
A játékokkal, ahol ingyen terméket vagy szolgáltatást ajánlunk fel, könnyedén bevonzhatjuk a nyereményjáték vadászokat is. Ők azok, akik rendszeresen rákeresnek a #nyereményjáték és ehhez kapcsolódó keresőcímkékre, hogy minél többen részt vehessenek. Előbb-utóbb úgyis nyernek, ám ők valószínűleg nem lesznek túl elkötelezettek a márka iránt, hiszen céljuk csak az, hogy minél több ingyenes dolgokhoz hozzájussanak. Vannak, akik létrehoznak egy Insta-profilt csak azért, hogy onnan tudják bekövetni az adott márkákat és megosztani Sztoriban a játékokat, másoknak a Facebook-fala van roskadásig a megosztós játékokkal. Állítólag néhányan még egész jó bevételre is szert tudnak tenni, hiszen a megnyert dolgokat utána eladják, így pénzre váltva a nyereményt. A nyereményjáték vadászok hamar ki fognak minket követni, vagy amennyiben nem, biztosan inaktív követők lesznek, akiknek nincs vásárlási szándékuk.