2021. júl 26.

10 tény az Instagram algoritmusáról, amit Neked is tudnod kell!

írta: Sáringer Viktória
10 tény az Instagram algoritmusáról, amit Neked is tudnod kell!

thom-holmes-lrfw0u_o9i0-unsplash.jpgHa az Instagram algoritmusáról van szó, akkor sokan csak vállat vonnak, hogy ez bizony kiismerhetetlen. Azonban vannak olyan tények, amiket az alkalmazás képviselői is megerősítettek, így biztosan állítható, hogy valóban így van, nem csupán találgatás és tapasztalatokra alapuló észrevétel.

Most ezeket vesszük sorra, hogy Te is jobban kiismerhesd az applikációt!

1. Több algoritmus is dolgozik a felületen

A legtöbb esetben Instagram algoritmusról beszélünk, ám ez nem teljesen helyes, mert inkább többesszámban kéne utalnunk rá – nem csupán egy algoritmus dolgozik a platformon, hanem algoritmusok tesznek a legjobb felhasználói élményért. Például az Instagram Feed-ben aktív algoritmusa különbözik a Felfedezés oldalon működő rendszertől. Ugyanígy az IGTV-knél lévő algoritmus sem egyezik meg az Instagram Reels algoritmusával.

Mindegyik algoritmus különböző, ám egyetlen célt szolgálnak: hogy olyan tartalmakat tárjanak a felhasználók elé, amit jó eséllyel érdekesnek találnak.

2. A Feed algoritmusa 4 fő faktor alapján sorolja a posztokat

Adam Mosseri, az Instagram feje, nemrégiben tartott egy Instagram élő adást, ahol elmondta, hogyan is működik az Instagram algoritmus.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Adam Mosseri (@mosseri) által megosztott bejegyzés

A videóban szó esik a legfontosabb faktorokról is, amiket az Instagram figyelembe vesz.

Ezek a következők:

  • Információk a posztról: Kép vagy videó? Miről szól, mi a témája? Hányan kedvelték?
  • Információk a posztolóról: Barátok vagytok? Milyen a kapcsolatotok? Sokat posztol?
  • Az aktivitásod: Milyen tartalmakat fogyasztasz?
  • A korábbi interakcióid a posztolóval: Gyakran kedveled vagy kommentálod a posztoló tartalmait?

pexels-cottonbro-5053765_1.jpg3. Vannak interakciók, amik fontosabbak

Mosseri az élő adásban arra is kitért, hogy melyik interakciók, milyen típusú aktivitás az, amit fontosabbnak rangsorol a platform. Ezek határozzák meg, milyen helyet kap egy adott poszt a Feed-ben.

Ezek a következők:

  • Eltöltött idő: mennyi ideig nézed a bejegyzést?
  • Kedvelés: mennyi esély van rá, hogy lájkolod a posztot?
  • Komment: mekkora a kommentelés valószínűsége?
  • Mentés: vajon el fogod menteni a posztot?
  • Átkattintás a profilra: Át fogsz klikkelni a felhasználó profiljára a bejegyzés megtekintése után?

Ha az algoritmus számításai szerint kicsi az esély, hogy interakcióba lépj az adott poszttal, akkor hátrébb fogja sorolni.

4. A közeli ismerősök kiemelt helyen

Van olyan lehetőségünk az Instagramon, hogy bizonyos személyeket, profilokat a közeli ismerősök listájára tegyünk. Ez is egy indikátor az algoritmus számára, hiszen ilyenkor nem csak aktivitásunkból tudja leszűrni az érdeklődést, hanem így mi magunk is jelezhetjük. Ha hozzáadsz profilokat a közeli ismerős listára, akkor jó eséllyel az ő bejegyzéseiket és sztorijaikat többet fogod látni.

5. Az időszerűség egy fontos tényező, de nem az egyetlen

Az időszerűség alatt itt most azt értjük, hogy mikor lett megosztva egy bejegyzés. Ez bizony fontos, mert nagyjából időszerűen, kronológiai sorrendben láthatjuk a Feed-ben a posztokat. Azonban nem mindenekfelett álló a megosztási idő szerinti sorrend, ha egy bejegyzésnél vagy profilnál nagyobb az esély az interakcióra és nagyobb érdeklődést mutattunk a korábbiakban, akkor ez változtathat a kronológiai sorrenden.

6. Minden profilt egyformán kezel a platform

Legyen szó személyes, üzleti vagy tartalomgyártói profilról, az Instagram algoritmusa nem tesz különbséget. Ez azt jelenti, hogy nem foghatjuk egy poszt gyenge teljesítményét arra, hogy még nem váltottunk üzleti profilra (amire egyébként márkaként nagyon is érdemes), mert a felület nem tesz különbséget emiatt.

7. Minden komment interakciónak számít

Egy városi legenda, hogy a 3 szónál rövidebb hozzászólásokat nem számolja teljes értékűnek az Instagram és ha valaki csak egy emojit hagy a tartalom alatt, az olyan, mintha hozzá se szólt volna. Azonban ez nem igaz! Minden komment egyformán számít, legyen az csupán egy emoji, egy szó vagy egy hosszabb lélegzetvételű írás.

Ha valaki gyakran ír csupán egy emojit a képeid alá, akkor valószínűleg kiemelt helyen jelensz majd meg neki a Feed-ben, mert rendszeresen mutat aktivitást a posztjaidnál. Több kommenttel csak jobban jársz, így tanácsos válaszolni a beérkező hozzászólásokra, esetleg kérdezni a poszt szövegében vagy a válaszban, hogy még több hozzászólást tudjunk generálni.

pexels-cristian-dina-1851415.jpg8. Nem csak az első 30 perc mérvadó

Szintén sokan gondolják, hogy az első fél óra a meghatározó, ha egy Instagram posztról van szó, ha ekkor nem ér el sikereket, akkor bajban vagyunk. Ám az Instagram részéről megerősítették, hogy ez nem így van, az első 30 percben történő interakciók száma nem határozza meg a Feed-ben való rangsorolást. A korábban már említett faktorok a meghatározók és ezek sem csupán 30 percig.

9. A videók nem teljesítenek jobban a képeknél

Na jó, ez az állítás nem biztos, hogy teljesen igaz, de az, hogy egy tartalomtípus jobban teljesíthet, nem az algoritmuson múlik, hanem a minőségen és a célközönségen. Az Instagram algoritmusa ugyanis nem tesz különbséget a videó és a kép között, vagyis nem sorolja előrébb egyiket vagy másikat a Feed-ben.

Ennek ellenére azt tartsuk észben, hogy a videós tartalmaknál általában több időt töltenek el a felhasználók, ami egy fontos faktor az algoritmusnak, tehát a videók segíthetnek, hogy előrébb kerüljünk a felhasználók Feed-jében.

10. A botok kommentjei nem válnak be

Az Instagram algoritmusa elég fejlett ahhoz, hogy felismerje a botok hozzászólásait é a vásárolt kommenteket, így ezekkel nem tudjuk felturbózni az elérést, nem számítanak valós kommentnek. A rendszer átverése nem működött eddig sem és ezután sem fog, így nem is érdemes erre időt és pénzt pazarolni.

Forrás: https://later.com/blog/instagram-algorithm-facts/

Szólj hozzá

tények tanácsok algoritmus tévhitek Instagram algoritmus közösségi média kommunikáció Instagram tippek