2025. már 25.

Hogyan építsd be az adatokat marketingstratégiádba? - Példákkal!

írta: Sáringer Viktória
Hogyan építsd be az adatokat marketingstratégiádba? - Példákkal!

nevtelen_terv_33.pngA digitális marketing világában a videós tartalmak szerepe egyre nagyobb, és a személyre szabás jelentősége is folyamatosan növekszik. Az adatvezérelt és személyre szabott videók elsőre hasonlónak tűnhetnek, azonban lényeges különbségek vannak közöttük. Míg az adatvezérelt videók szélesebb közönséget céloznak meg releváns piaci és demográfiai információk alapján, addig a személyre szabott videók közvetlenül az egyénekhez vagy kisebb csoportokhoz szólnak, fokozva a felhasználói élményt és az elköteleződést.

De vajon melyik megközelítés a hatékonyabb? Hogyan építhető be egy márka stratégiájába az adatvezérelt személyre szabás? Cikkünkben ezekre a kérdésekre keressük a választ.

Adatvezérelt videók vs. személyre szabott videók

Bár a kettő lehet nagyon hasonló, azért van különbség. Az adatvezérelt videók szélesebb körűek és különféle típusú adatokat tartalmazhatnak, például demográfiai adatokat, közösségi média betekintést, piaci trendeket vagy akár sporteredményeket, hogy relevánsabb és vonzóbb tartalmat hozzanak létre a célközönség számára.

Ezzel szemben a személyre szabott videók sajátos formában prezentálják az adatokat. A videó személyre szabása egyénekhez vagy embercsoportokhoz kapcsolódó adatokat használ fel bizonyos, kifejezetten ezekre a személyekre vagy csoportokra vonatkozó dolgok megjelenítésére.

Személyre szabás + adatok = siker?

A személyre szabott, adatokat prezentáló tartalmak királyának is nevezhető a Spotify Wrapped. A zenékre és podcastekre koncentráló felület felhasználói minden évben alig várják ezt a listát, amit videós formában vagy storyk soraként is átnézhetnek. A Spotify ebben a kimutatásban az évben mutatott tevékenységek és felhasználói szokások után állít össze egy adatgyűjteményt a felületen töltött időről, a kedvenc alkotókról és a leggyakrabban hallgatott zeneszámokról és podcastekről. Mindezt ráadásul színes, izgalmas formában tálalva, amit örömmel osztanak meg ismerőseikkel a felhasználók.

Az ilyen személyre szabott videós kampányok nagy hangsúlyt fektetnek az egyénre, akik ettől értékesnek és fontosnak érezhetik magukat. Ez pedig a márkahűség és elkötelezettség növelésével járhat együtt, tehát igencsak hatékony módszer az ügyfelek megtartására.

A Spotify Wrapped szolgáltatást 2021-ben 60 millióan osztották meg a közösségi médiában, ami döbbenetesen magas szám. Az ezt követő évben több mint 156 millió felhasználó osztotta meg a saját, személyre szabott Wrapped videóját. Egy év alatt 461%-kal nőtt a Spotify Wrapped-ről szóló tweet-ek mennyisége.

A Spotify Wrapped kétségtelenül nagyszerűen kapcsolódik a felhasználókkal az adatok történetmesélésén keresztül. A meglévő felhasználók bevonása mellett egy jó marketingstratégiának képesnek kell lennie új felhasználók elérésére és megszerzésére is. Itt jön képbe a FOMO és az organikus közösségi megosztások ereje! 2020 decemberének első hetében 21%-kal nőtt a Spotify letöltéseinek száma – épp, miután megjelent a Wrapped. Ezt nagyrészt a FOMO (Fear of Missing Out, félelem a kimaradástól) és a közösségi megosztás virális jellege miatt következett be.

musicevolution.webp

Ami a Spotify Wrapped-et még hatékonyabbá teszi a márkaismertség növelésében és a felhasználók megszerzésében, az az, hogy maximális vizuális élményt nyújt. A grafika élénk, érdekes és lementhető fotók formájában is, amik pont passzolnak az Insta és Facebook sztorik méretéhez. Minden statisztika a „legtöbbször hallgatott előadótól” az „összesen hallgatott percekig” úgy jelenik meg, hogy olyan teljesítménynek tűnjön, amellyel érdemes dicsekedni. Ráadásul ez egy egyszerű módja, hogy valaki megossza ismerőseivel, mik a kedvenc zenekarai vagy számai.

Annak érdekében, hogy a felhasználókat a Wrapped megosztására ösztönözze, a Spotify jól láthatóan elhelyezett egy megosztási gombot is a bemutatónál, amely megkönnyíti a felhasználók számára, hogy azonnal közzétegyék eredményeiket a közösségi médiában.

image2-14.webp

És mi sem árulkodik jobban valaminek a sikeréről, ha más cégek is megpróbálkoznak ugyanazzal. Így persze az Apple sem hagyta ki, hogy egy hasonló összesítővel rukkoljon elő. Az Apple Music Replay összefoglalja a felhasználóknak az elmúlt év zenehallgatási szokásait. A koncepció hasonló, mint a Spotify esetében: kiemeli a legjobb dalokat, előadókat és albumokat. Az egyik fő különbség a két összefoglaló között a prezentálásban rejlik: míg a Spotify Wrapped merész, dinamikus grafikával és közösségi média megosztásra szabott animációkkal kápráztatja el a felhasználókat, az Apple Music Replay ennél visszafogottabb és hiányoznak az élénk dizájnelemek, amelyek a Wrapped megosztását olyan szórakoztatóvá teszik.

image3-13.webp

Ami a zenei streaming alkalmazás okos marketingstratégiájának indult, mára már egy bevett szokás lett egész sok alkalmazásnál, tematikától függetlenül. Megemlíthető a Letterbox, vagy a Beli és az Oura Ring. Ezen márkák mindegyike magáévá tette és ízlése szerint átalakította a Wrapped összefoglalóját. A közös elem, hogy a márkák a felhasználói adatok bemutatásával érdekes történeteket készítenek, amik nem unalmas formában jelennek meg, hanem valamilyen izgalmas grafikával vagy animációval.

image4-12.webp

És a Wrapped kulturális hatása nem áll meg annyiban, hogy közösségi média felületek sajátítják el a formulát – egy TikTok trend is indult, ami a „Dating Wrapped” nevet kapta. Itt humorosan mutatják be egy prezentáció formájában az alkotók, hogyan telt az évük randizás szempontjából. Ez egyfajta önreflexió és évvégi összefoglaló, amit megosztanak a nagyvilággal.

@whisperton

VÁRD KI A VÉGÉT 🤣

♬ original sound - Ton

Habár a többi irányzat nem lett annyira virális, de sokféle témakörben készültek egyéni Wrapped megvalósítások a sporttól a személyes témákig, mindenben.

@futbin_com Spotify Wrapped? Nah mate, Ultimate Team Wrapped 🎁 #fc25 #eafc #fut ♬ Nightmares - Alex Spencer

Adatvezérelt videók

A sportközvetítők gyakran automatizált, adatvezérelt munkafolyamatokat használnak a videók létrehozásához. 2022-ben egy német médiavállalat, a Focus az After Effects és a Plainly kombinációját használta, hogy automatikusan generáljon játékosstatisztikai videókat az adott évi FIFA-világbajnoksághoz.

fifa.JPG

Az ilyesfajta, adatközpontú videós tartalmak és hirdetések rendkívül hatékonyak lehetnek. Az olyan adatok elemzésével, mint a demográfiai adatok, böngészési szokások, vásárlási előzmények, helyadatok, a márkák jobb elköteleződést zsebelhetnek be. Az adatvezérelt tartalmakkal konkrétabban lehet megcélozni a különböző közönségszegmenseket.

Az adatvezérelt és személyre szabott hirdetések egy nagyon jó példája a Coca-Cola „Share the Coke” kampánya.

A Coca Cola egy olyan személyre szabott kampányt hozott létre „Oszd meg a kólát” néven, aminek a lényege az, hogy a vásárlók megosszák az üdítőt barátaikkal, ismerőseikkel és családtagjaikkal. Ennek érdekében különböző feliratok jelentek meg a termékeken, például nevek.

No, de ennek mi köze az adatokhoz? Máris mondjuk: 2011 elején a Coca-Cola sydney-i részlege kihívásokkal nézett szembe a márka elkötelezettségével kapcsolatban, leginkább a fiatalok körében. A The Coca-Cola Company hagyományosan egységes, globális marketingkampányokat alkalmazott, azonban a mindenkire érvényes megközelítés nem jött be és valami újjal kellett előrukkolni. A helyi marketingcsapat célja a Coca-Cola márka újraélesztése volt a térségben, ezért azt találták ki, hogy egyedi címkéket hoznak létre nevekkel. Ezáltal személyre szabták az üveges és dobozos italokat. Az egész adatgyűjtéssel kezdődött és összeszedték Ausztrália legnépszerűbb 50 nevét, hogy ezek kerüljenek a címkékre. Hogy azoknak is hozzáférhető legyen, akiknek a neve kimaradt a szórásból (ritka neveket nem annyira éri meg legyártani, hiszen kisebb eséllyel fogy), érdekes beceneveket és kulcsszavakat is készítettek, mint mondjuk barát, testvér. Így azok is részesülhettek a saját címkés italból, akiknek a nevét nem találták meg a kínálatban.

1713058302710.png

2011. október elsején indították el az új kampányt országszerte és ez megfordította a Coca Cola évtizedes hanyatlását Ausztráliában, ráadásul 7%-os értékesítési növekedést eredményezett. Globálisan hozzájárult a kóla értékesítésének 2%-os növekedéséhez. Ugye mindenki emlékszik rá, amikor az emberek egymás után pakolták át a kólákat a polcokon, egy adott nevet vagy feliratot keresve? Mert bizony ez a marketingstratégia hozzánk is elért! Összesen a világ 80 országában készültek az adott régió nevei alapján megalkotott címkék.

Te már használod az adatvezérelt és személyre szabott videókat?

Az adatvezérelt és személyre szabott videók egyaránt hatékony eszközei a modern marketingnek, különösen a digitális térben. A sikeres kampányok, mint a Spotify Wrapped vagy a Coca-Cola „Share the Coke” kezdeményezése is jól bizonyítják, hogy az adatok kreatív és vonzó formában történő megjelenítése nemcsak elkötelezett felhasználókat eredményez, hanem virális hatást is kiválthat. A személyre szabás növeli az érzelmi kötődést és a márkahűséget, míg az adatvezérelt tartalmak segítenek optimalizálni a célzást és a hatékonyságot. A jövő marketingstratégiái valószínűleg mindkét megközelítés ötvözésére fognak épülni, hogy maximális élményt nyújtsanak a felhasználóknak.

melinda_3.PNGLégy jelen a célcsoportodhoz leginkább illeszkedő social media felületeken, hozz ki többet oldalaidból, hirdetéseidből és applikációidból! Kattints és engedd, hogy segítsünk: https://www.kozossegi-media.com/

 

 

 

 

Forrás:

https://www.plainlyvideos.com/blog/data-driven-videos

https://www.teenvogue.com/story/spotify-wrapped-2024-how-to-see-your-stats-and-most-streamed-artists

https://nogood.io/2025/01/20/spotify-wrapped-marketing-strategy/

https://www.historyoasis.com/post/share-a-coke

https://www.linkedin.com/pulse/ad-genius-story-behind-share-coke-campaign-doug-kennedy-aoile

Szólj hozzá

marketing tartalom tipp videó ötletek videók adatok tippek tanácsok esettanulmány példák közösségi média posztok posztolás