Szövegírási tippek a legjobbaktól! Mit tanulhatsz az ókori szerzőktől?
Az írás időtlen művészet. És kik értenének hozzá jobban, mint az ókori világ legnagyobb gondolkodói? Platón, Arisztotelész, Homérosz és társaik nemcsak a filozófia és irodalom mesterei voltak, hanem az érvelés, a történetmesélés és a meggyőzés művészetét is tökélyre fejlesztették. De vajon hogyan alkalmazhatók ezek az elvek a mai világban? Hogyan segíthetnek a régi mesterek abban, hogy jobb írókká, meggyőzőbb történetmesélőkké és sikeresebb márkaépítőkké válhass?
Nézzük meg, mit tanácsolnának nekünk, ha ma is köztünk lennének!
Mi köze van a nagy gondolkodóknak a közösségi média posztíráshoz?
Meglepő lehet, hogy az ókori gondolkodókat hívjuk segítségül az olyan modern tevékenységekhez, mint a közösségi média marketing, azonban a jó fogalmazás és meggyőző írás komoly szerepet vállal a sikeres online kommunikációban. Valószínűleg nehéz elképzelni napjainkban Arisztotelészt vagy Platónt, ahogy a TikTokra vagy Instára posztolnának, viszont egy biztos: olyan jó szövegekkel állnának elő, amik sikert aratnának a felhasználók körében. Merész elképzelés? Talán. De a lényeg mégis az, hogy a legnagyobb gondolkodók már évezredekkel ezelőtt is ismerték az írásra és fogalmazásmódra vonatkozó alapelveket, amik napjainkban is nélkülözhetetlenek.
Gondolj csak bele: mi az, ami megragad egy posztban? Egy jól megírt történet, egy ütős mondat, egy meggyőző érv. A közösségi médiában az emberek pillanatok alatt döntenek: érdekli őket a mondanivaló vagy inkább tovább is görgetnek. És bár a vizualitás fontos, a szöveg az, ami megtartja a figyelmet, elkötelez, értéket ad és hitelessé tesz. Egy jól megírt bejegyzés kapcsolatot épít és közelebb visz az üzleti célokhoz, legyen az akár a márkaismertség növelése vagy az eladások növelése.
A szövegírás egyben történetmesélés, meggyőzés, közösségépítés, filozófia és pszichológia is egyszerre. Aki ebben ügyes, az nemcsak követőket, de elkötelezett rajongókat és bizony vásárlókat, új ügyfeleket is szerezhet.
Platón filozófiája alapján előtérbe kerül az értékrend és a hitelesség
Ha ma is élne az eszmék filozófusa, a személyes márkaépítésben valószínűleg a hitelesség elsődlegességét hangsúlyozná. Filozófiájának középpontjában az igazság keresése és a belső értékek melletti elköteleződés állt - ez az elv pedig a mai márka kommunikációban is érvényes. Egy erős márka nem csupán termékeket vagy szolgáltatásokat kínál, hanem világosan megfogalmazott értékeket is képvisel.
Az értékek segítenek meghatározni a márka identitását és erős érzelmi kapcsolatot építenek ki a célközönséggel. Napjainkban a vásárlók egyre inkább azonosulni szeretnének a cégek, márkák és alkotók mögött álló szemlélettel is. Az értékalapú kommunikáció nemcsak bizalmat épít, hanem megkülönböztető tényezővé is válhat a telített piacon. Például ha valakinek szívügye a környezetvédelem, akkor sokkal szívesebben támogat egy olyan céget, akik nyilvánosan is sokat tesznek ezért, mint egy konkurenst, aki nem szokott erről beszélni (vagy nem tesz ilyen törekvéseket).
Platón írásművészete - különösen a dialógus formájában megírt művei - az érvelés és a történetmesélés kifinomult eszközeit alkalmazzák. Ebből a mai szövegírók is sokat tanulhatnak: a közönség bevonásának egyik legerősebb módja, ha kérdéseket teszünk fel, gondolkodásra ösztönzünk és több nézőpontot is bemutatunk. A közösségi média platformokon ez nemcsak figyelemfelkeltő, hanem valódi interakciót is képes generálni. Az interakció pedig jót tesz az algoritmusnak, többen láthatják a tartalmat, emellett a kapcsolatot is erősíti és közvetlenné teszi a közönséggel.
Az értékesítés területén Platón valószínűleg arra törekedne, hogy a potenciális vásárlókat edukálja, inspirálja és értelmes párbeszédre hívja. A marketing nem csak direkt eladásra ösztönző lehet, hanem egy remek lehetőség is arra, hogy a terméket vagy szolgáltatást egy cél vagy egy eszme részeként mutassa be.
Egy jól megírt reklámszöveg tehát nemcsak az eladásról szól, hanem arról is, hogy milyen értékeket képvisel a márka és hogyan illeszkedik ezekhez a célcsoport gondolkodásmódja.
Arisztotelész, a meggyőzés mestere, a karakterre helyezi a hangsúlyt
Arisztotelész munkássága alapján a karakter kulcsfontosságú a személyes márkaépítéshez. Ezt értelmezhetjük úgy, hogy a személyes márka hitelessége a karakterből ered, amelyet szakértelemmel lehet a legjobban megalapozni. A tudás és etikai álláspont bemutatása elősegítheti a közönség bizalmának elnyerését.
Gondoljunk csak a véleményvezérekre! Igen, ma már bárkiből lehet influencer, de mégis más, amikor valaki a szakmai tudására és hasznos ismereteire építve gyűjti a követőket. Ez ugyanis kiemelheti és értékessé teheti az adott véleményvezért, mondandója pedig hitelesebbé válik a tudása miatt.
Nézzünk egy példát is: egy dietetikus végzettséggel rendelkező étkezési tanácsadó nem csak posztol a cukormentes életmódról, hanem tudja is, miért fontos ez, milyen hatásai vannak és hogyan valósítható meg felelősen, az egészséget nem veszélyeztetve. Ez óriási különbség egy trendi receptvideót készítő, de szaktudás nélküli tartalomkészítőhöz képest.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Általánosságban elmondható, hogy a szakmai alapokat ismerő és így kommunikáló influencerek követőtábora kisebb, de sokkal elkötelezettebb és specifikusabb. Ezek az alkotók tudatos, megbízható véleményeket formálnak egy adott témakör vagy iparág kapcsán, így meggyőzően tudják bemutatni a márkákat és termékeket is.
Egy másik példa: egy bőrgyógyász által ajánlott bőrápolási termék sokkal komolyabban vehető, mint egy olyan influencertől látott reklám, aki hetente másik krémet posztol ki. A szakértő nem csak reklámoz, hanem hitelesen beáll a termék mögé, valós indokokkal tudja elmondani, miért pont azt ajánlja és ad egyfajta garanciát is, hiszen közönsége tisztában van vele, hogy ért a témához.
No és mi a helyzet az írás terén? Arisztotelész a retorika hármas pillérét ajánlja a meggyőző kommunikáció alapjául. Ez a következőkből áll: logika (logosz), érzelem (pátosz) és hitelesség (ethosz). A három elem alkalmazásával nagyszerű szövegeket lehet alkotni. Így az üzenet nem csak racionális és érzelmileg hatásos lesz, hanem erkölcsi szempontból is elfogadható és megbízható. Ugyanis a közösségi média posztírás nem pusztán tartalomgyártás, hanem sokszor meggyőzésre szánt kommunikáció is.
Egy poszt akkor lesz sikeres, ha elhisszük, hogy a szerzője ért a témához és őszintén szól hozzánk. A közönség érzékeli, ha valami erőltetett vagy nem önazonos – ez pedig nem szimpatikus. A hiteles hangvétel a kulcs a bizalomépítéshez. A jól strukturált, világos érvelésű tartalom és az érzelmekre való hatás szintén elengedhetetlen egy közösségi média bejegyzés megfogalmazásánál. Ha érzelmet is kiváltunk az emberekből, emlékezetesebb lesz számukra a mondandó. Ha pedig tartalmas, értékes információkkal látjuk el őket, sokkal hasznosabbnak fogják látni a tartalmat ahelyett, hogy csupán egy reklámként tekintsenek rá.
Amikor az értékesítésről van szó, Arisztotelész tanításai a közönség igényeinek és vágyainak megértésére összpontosítanak. Fontos, hogy az üzenetet mindig az adott közönséghez igazítsuk a maximális hatás elérése érdekében.
Te is beveted ezeket a tippeket?
Az ókori mesterek tanításai ma is érvényesek: a hitelesség, az értékalapú gondolkodás, a karakter és a meggyőző kommunikáció olyan alapelvek, amelyek nemcsak a filozófia, hanem a márkaépítés és közösségi média marketing világában is kulcsszerepet játszanak. Legyen szó egyetlen Instagram posztról vagy egy egész kampányról, a gondosan megfogalmazott, tartalmas és őszinte üzenet az, ami igazán hatni tud.
Lépj szintet a közösségi média marketingben! Engedd, hogy segítsünk a kommunikáció- és hirdetéskezelésben az elérések és eladások növelésére! Kattints: https://www.kozossegi-media.com/
https://www.instagram.com/crobinsonmd/