Boldog 10. szülinapot #!
10. szülinapját ünnepli a hashtag. A világtörténelem első hashtaget tartalmazó mondata 2007. augusztus 23-án hangzott el @factoryjoe, azaz Chris Messina "szájából", azaz billentyűzetéből: "how do you feel about using # (pound) for groups. As in #barcamp [msg]?"
A hashtag-eket először az IRC chat-en használták a csoportok és a témák valamint az egyéni, ám mégis bizonyos csoportok érdeklődésére számot tartó üzenetek megkülönböztetésére és azonosítására. Ez a funkció inspirálta Chris Messina-t, hogy a Twitteren is hasonló elvben gondolkodjon és létrehozza a mai értelemben használt hashtag-eket.
A korai hashtaggelés kiemelkedő alakjának – milyen jó történelmi síkra emeljük, kedves Olvasó, a címkézés használatát, nem? – a San Diego webfejlesztő cég vezetőjét, Nate Ritter-t tekintjük, aki a #sandiegofire hashtag-et hozta létre. Ekkor azonban még nem volt neve a „gyereknek”. A „névadó ünnepség” 2007. augusztus 26-án következett be, amikor Stowe Boyd blogjában a „Hash Tags = Twitter Groupings” című bejegyzést elkövette. Az igazi áttörést 2009. július elseje hozta a hashtag-történelemben, amikor a Twitter keresési algoritmusába felvette és hiperlinkként kezdte el a kezelni a hashtagekből eredő találatokat. 2010-ben a népszerű hashtageket rangsorolva megalkották és a kezdőoldalon elhelyezték a Twitter trendi topikjait, s innentől pedig nem volt megállás.
Jelenleg címkével legjellemzőbben embereket (sztárokat, celebeket), témákat, témaköröket, nemzeti ünnepeket, helyszíneket és márkákat látnak el, de népszerűek az egész mondatos hashtagek is, amelyeket szigorúan egybe írunk (pl. #BoldogSzülinapotHashtag). A címkézés lényege, hogy az adott kulcsszó elé egy dupla keresztet helyez el az illető (pl. #címke).
Címkézés esetén érdemes a témával összefüggő, az emberek által leggyakrabban használt kulcsszót megadni, de ha valaki például a barátaival szeretne egy speciális kommunikációs csatornát létrehozni, egyedi hashtag-et érdemes kitalálni és használat előtt erről értesíteni a csoporthoz, üzenetfolyamhoz kapcsolódni kívánókat.
Adott hashtag-re rákeresve az adott oldalon lévő összes ilyen címkével ellátott poszt, bejegyzés megjelenik. A címkézésnél ezért érdemes figyelni az adatvédelemre. Ha címkéket használunk nem nyilvánosságra szánt bejegyzéseknél, a címkén keresztül csak azok fognak rátalálni keresés esetén is bejegyzésünkre, akik az eredeti beállítások szerint is láthatják a bejegyzést, tehát a címkékhez tartozó keresési megjelenítések minden egyes ember számára egyediek lesznek.
Hashtaget a fotómegosztást lehetővé tevő Instagram-on 2011 óta, míg a Facebook-on 2013. júniusa óta használhatunk, de a felhő technológiának köszönhetően a hashtag-gel megjelölt, feltöltött és nyilvánosan is visszakereshető adataink közösségi megosztását, s így a tudásmegosztást is könnyíti.