Hogyan fog alakulni a közösségi média kereskedelem jövője?
A HubSpot jelentése szerint jelenleg a márkák közel fele közvetlenül a közösségi média alkalmazásaiban értékesíti termékeit. Adataik azt is mutatják, hogy a Z generációból, a millenniumi generációból és az X generációból minden ötödik felhasználó vásárolt közösségi média alkalmazásban az elmúlt három hónapban. És ez a szám valószínűleg emelkedni fog a jövőben!
Ennek fényében nem is kérdéses, hogy a közösségi média kereskedelem egy olyan irány, amivel minden marketingesnek és vállalkozónak foglalkoznia kell. Vizsgáljuk meg, várhatóan hogyan fog alakulni a közösségi média kereskedelem sorsa a következő években!
Mit is takar pontosan a közösségi média kereskedelem?
A közösségi média kereskedelem az a folyamat, amely során a vásárlók közvetlenül a közösségi média platformokon fedezik fel és vásárolják meg a termékeket. Ez azt jelenti, hogy az értékesítés nem egy külön webáruházban, hanem például az Instagram, Facebook, TikTok vagy Pinterest felületein történik. A közösségi média kereskedelem előnye, hogy megkönnyíti a vásárlási folyamatot, növeli az elköteleződést, és lehetőséget ad az interaktív vásárlási élményre, például élő videós bemutatók vagy véleményvezérek ajánlásai révén.
Mik az előrejelzések?
Globálisan a közösségi kereskedelmi bevételek az előrejelzések szerint 2024-ben elérik az 1,2 billió dollárt, 2030-ra pedig egészen 6,2 billió dollárra nőnek. Ez több mint 31%-os CAGR-t jelent. A CARG a Compound Annual Growth Rate, vagyis összetett éves növekedési ráta rövidítése, amely mutató egy befektetés, vállalat, piac vagy iparág éves növekedési ütemét ábrázolja egy megadott időszak alatt.
Ez a gyors növekedés azt jelenti, hogy a közösségi média kereskedelem háromszor gyorsabban növekszik, mint a hagyományos vásárlási módszerek. 2025-re a teljes e-kereskedelmi kiadások több mint 16%-át teszi majd ki.
Mi a helyzet a TikTok-on?
A Facebook és az Instagram vezeti a közösségi kereskedelmi piacot, de a TikTok jelenléte sem elhanyagolható. Az Egyesült Államokban a Meta két népszerű felülete mögött a harmadik helyen áll a TikTok.
A felület marketinghatásáról jól árulkodik egy populáris keresőcímke is, a #TikTokMadeMeBuyIt. Ez jelenleg 8,1 milliárd megtekintéssel rendelkezik, amely szám napról-napra nő!
A hashtag egy trendet jelez, amely olyan termékeket mutat be, amelyeket a felhasználók a platformon látott ajánlások hatására vásároltak meg. Ez a jelenség a közösségi média kereskedelem egy nagyszerű példája, ahol a fogyasztók nemcsak szórakozás vagy inspiráció céljából böngészik a TikTokot, hanem vásárlási döntéseiket is befolyásolja a tartalom.
Miért lehet hatásos a #TikTokMadeMeBuyIt címke? Az emberek hajlamosak megvásárolni egy terméket, ha azt sokszor látják online és sokan dicsérik. Ezáltal gyorsan népszerűvé válhat, ami miatt elkapkodják, így a virális megtekintések mellett a FOMO (félelem a kimaradástól) is szerepet játszik. Nem szabad elfeledkezni az őszinte, hiteles felhasználói ajánlások erejéről sem.
@laurensfavefinds #laurenfinds #sustainable #tiktokmademebuyit #shopeemusthaves #bobatribe #shopee #shopeefinds #bobalove #bubbletea #milktealove #milktealover #milktea ♬ DARARI - ︎ ondu
Az sem véletlen, hogy pont a TikTok-on terjedt el egy ilyen irányzat, hiszen a rövid és gyors videók érzelmi reakciókat váltanak ki, ami spontán vásárlási döntésekhez vezet. A külföldön már elérhető és sikereket bezsebelő TikTok Shopping és az egy kattintásos vásárlási lehetőségek pedig abszolút megkönnyítik a folyamatot.
Még a márkák is szívesen használják ezt a keresőcímkét, hogy bemutassák terméküket:
@piixelplay IT FINALLY CAME!!!!! 🤯 #gameconsole #retroconsole #gameretro #consoleretro4k #consolegaming #gamingontiktok #tiktokmademebuyit ♬ original sound - Freddie Diaz
A „TikTok e-kereskedelem” kulcsszavakra való keresések száma közel 6100%-kal nőtt az elmúlt 5 évben. Ez a drasztikus növekedés azt mutatja, hogy ez nem csupán egy múló trend, hanem egy igencsak fontos irányzat.
2022-ben a TikTok-on keresztül terméket vásárló fogyasztók száma éves szinten több mint 72%-kal nőtt, és elérte a 23,7 milliót. 2025-re az előrejelzések szerint 37,8 millió vásárló lesz a platformon. Ez pedig jól mutatja, hogy a TikTok nem csupán egy szórakoztató platform, hanem egy teljes értékű vásárlási csatorna is.
A TikTok bejelentette a Shop nevű új funkciót is, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy a platform elhagyása nélkül fejezzék be vásárlási tranzakcióikat. Korábban a vásárlóknak egy alkalmazáson belüli böngészőben kellett végrehajtaniuk a vásárlást, most viszont ez is még könnyebbé vált, ezzel is elősegítve kifogástalan vásárlási élményt.
A Meta uralja a közösségi média kereskedelmet?
A Meta (korábban az átfogó Facebook név alatt futó) technológiai vállalat a világon az egyik legnagyobb. Egy meghatározó szereplő a közösségi média marketing világában és az online vásárlások tekintetében is. Olyan közkedvelt platformok tartoznak a Metához, mint a Facebook, az Instagram, a Messenger, a WhatsApp és a Threads.
A közösségi média marketing egyik nagyágyúja a Meta hirdetési rendszere, amely pontos célzási lehetőségekkel, folyamatos fejlesztésekkel (és sajnos néha ehhez kapcsolódó hibákkal), illetve manapság már AI rásegítéssel is rendelkezik. A közösségi média kereskedelemből sem akar kimaradni a vállalat, így már globálisan több helyen is elérhetővé tették az Instagram és Facebook Boltokat, amik lehetővé teszi a közvetlen vásárlást a platformokon belül is.
Ennek ellenére az e-kereskedelem növekedése a platformon lassulónak mondható: a Facebook vásárlóinak száma mindössze 3,5%-kal nőtt 2021 és 2022 között, szemben a 2020 és 2021 közötti 11,9%-os növekedéssel.
A fejlesztések azonban folyamatosak és állítólag a fogyasztók hamarosan lehetőséget kapnak arra, hogy közvetlenül a Facebook-hirdetésekből vásároljanak, mindenféle külső hivatkozásra való kattintás nélkül.
Mindenki részesülni akar a sikerből
Abban is látszik a közösségi média kereskedelem sikere, hogy mindenki részesedni akar belőle. Remek példa erre az Amazon kooperációs ötlete a legnépszerűbb social media felületekkel. Az Amazon a közösségi média platformokkal együttműködve szeretné növelni az eladásokat, így olyan felületekkel dolgozna együtt, mint a Facebook, Instagram és TikTok. A vállalat két éven át tárgyalt a vállalatok vezetőivel, hogy lehetővé tegyék az Amazonon fellelhető termékek közvetlen értékesítését ezeken a platformokon. A stratégia célja, hogy elérje azokat a vásárlókat, akik a közösségi médiában töltik idejüket és ott hozzák meg vásárlási döntéseiket. Bár voltak belső aggodalmak az Amazonnál, hogy ez a lépés elterelheti a forgalmat a saját oldalukról, a cég úgy véli, hogy a közösségi médián keresztüli értékesítés összességében növelheti az eladásokat.
Nagy a verseny
Nem titok, hogy hatalmas a verseny a közösségi felületek között a felhasználók figyelméért és a potenciális vásárlásokért. A Meta például különféle módszerekkel próbálta átcsábítani a TikTok felhasználóit az Instagramra. Van egy elmélet, miszerint a Meta titkos kampányokat is folytatott, hogy népszerű TikTok influenszereket hódítson át a felületükre. Persze ez nem megerősített információ, de abból is láthatók a Meta próbálkozásai, hogy az Instagram és Facebook felületén sorra jelennek meg a más platformokon már népszerűvé vált funkciók. Nem kell messzire menni, elég a történetekre gondolni, amik a Snapchat 24 órás megosztásaira hajaznak, vagy a rövid videós tartalmak beépítésére, amik pedig a TikTok stílusához hasonlítanak.
Az Instagram az elmúlt években jelentősen átalakult, hogy versenyezzen a TikTokkal: nemcsak bevezette a Reels funkciót, amely rövid videós tartalmakat kínál, de az algoritmus is módosult, hogy a felhasználóknak több felfedezhető videót ajánljon.
Bár a Meta okos és kreatív változtatásokkal próbálja visszaszerezni a fiatal felhasználók figyelmét, akik közül jó páran elhagyták az Instagram-ot a TikTok javára, a siker nem egyértelmű, ugyanis a TikTok továbbra is dominál a rövid videók piacán. És persze fontos az a tény is, hogy az Instagram hűséges felhasználói nem feltétlen örülnek az állandó változásoknak és átalakulásnak, így ezt is figyelembe kell vennie a Metának.
Folytatódhat a dinamikus fejlődés
A közösségi média kereskedelem dinamikusan fejlődik, így várható, hogy még nagyobb szerepet kap majd a következő években. A direkt módon a social media platformokon végbemenő vásárlás alapvetővé válhat, így még kényelmesebbé téve a vásárlási élményt a fogyasztóknak. Minden egy helyre kerül: az olyan platformok, mint a Facebook, Instagram és TikTok, egyre inkább integrálják a vásárlásokat a saját felületeikbe, lehetővé téve a felhasználóknak, hogy közvetlenül az alkalmazásokon belül inspirálódjanak, felfedezzenek és meg is vásároljanak termékeket. A márkák számára pedig kulcsfontosságú, hogy kihasználják az online kereskedelemben történő változásokat és alkalmazkodjanak az új elvásárokhoz és vásárlói szokásokhoz.
Emeld vállalkozásod közösségi média jelenlétét magasabb szinte oktatásainkkal! Képzéseink során megismerheted a hatékony posztolás fortélyait, a hirdetési trükköket és a konfliktuskezelés legjobb módszereit. Legyen szó kezdő vagy haladó szintről, kurzusaink között mindenki megtalálja a neki megfelelőt a fejlődéshez! Nézz körül online oktatásaink között itt: https://www.kozossegi-media.com/onlineoktatas
Forrás: https://explodingtopics.com/blog/future-of-social-media
https://www.techtarget.com/searchcustomerexperience/definition/social-commerce
https://getflowbox.com/blog/social-commerce-examples/
https://www.wired.com/story/how-meta-tried-to-lure-tiktok-users-to-instagram/