2020. feb 27.

Mit néz a Z generáció online?

írta: Sáringer Viktória
Mit néz a Z generáció online?

z_gen_2.jpgA média és a marketingkampányok évekig közeli figyelemmel kísérték az 1981 és 1996 között született generációt, azonban mostanában egyre inkább reflektorfénybe kerül a fiatalabb generáció, akik 1997 után születtek – ők a Z generáció.

Habár mindkét generációt nevezhetjük a „fiatalabb” generációnak, azért akadnak különbségek bőven a fogyasztott tartalmak tekintetében. A Z generáció tagjai sokkal jobban ragaszkodnak a közösségi médiához, közelebbről követik a jelenleg divatos Youtubereket és TikTokon aktív influencereket, más tartalmak iránt érdeklődnek és más módon szólíthatók meg, mint idősebb társaik.

Nézzük meg, milyen videó trendek állnak az élen a fiatal generációnál!

YouTube

A Youtube 2005 óta életünk része – vagyis az 1997 után született generáció nagyrészének meghatározó a közösségi média platform születése, kiskora óta. Ez a legnépszerűbb közösségi oldal a fiatalok videós tartalmak fogyasztásának tekintetében. A tinédzserek 85%-a fogyaszt rendszeresen videós tartalmakat a Youtube felületén, míg az átlagidő, amit a gyerekek online videók nézésére fordítanak, megduplázódott az elmúlt 4 évben.z_gen_1.jpg

Megfigyelhető egy eltávolodás a televíziótól, ami a teljesen új típusú videós tartalmaknak nyitott teret. Ugyanakkor megjelentek a vloggerek, akik egy teljesen új kategóriát hoztak létre a hírességek között. Te tudtad, hogy Youtube videók gyártásából meg is lehet élni? Bizony, és külföldön vannak, akik milliós bevételekre tesznek szert YouTube-karrierjük segítségével. Egy tavalyi kutatás szerint a gyerekek sokkal inkább szeretnének a jövőben YouTube-sztárok lenni, mint űrhajósok, ami a korábbi standard válasz volt.

Na de mégis mit néz a Z generáció a YouTube-on?

Először is kezdjük a legtrendibbel: a vlog. A „vlogging” szó a „video blogging” angol kifejezésből alakult ki. Ez a fogalom mára rendkívül elterjedt és a tevékenység népszerűsége még a mai napig is folyamatosan növekvő tendenciát mutat. Az online világ véleményvezérei általában alacsony költségvetésű, rendkívül személyes tartalmakat osztanak meg magukról, amik által kapcsolatot tudnak kialakítani a felhasználókkal és így követőbázist építenek. Sok vlogger indította Youtube-csatornáját hobbiként, ami mára már karrierré vált és jobb életszínvonalat tesz lehetővé számukra. 2019 legmagasabban fizetett Youtube tartalomgyártója egy kisfiú, Ryan Kaji, aki megközelítőleg 26 millió dollárt keresett. Ryan csatornáját szülei közreműködésével tartja fent, ugyanis a kisfiú még csupán 8-9 éves. Csatornájának 24,1 millió feliratkozója van, legnézettebb videója pedig 1,9 milliárd nézőnél tart. Első videója 4 évvel ezelőtt került fel a közösségi oldalra és még a mai napig is rendkívül aktív a csatorna, hiszen általában napi szinten felkerül egy új videó a kisfiúról, amiben játszik, játékokat bont ki. Ryan egy videójába itt nézhetsz bele.

A márkák szempontjából fontos figyelembe venni a Youtube tartalomgyártók szerepét – hiszen ez erőteljesen befolyásolja a fiatal generációt. Ha célcsoportod ez a fiatal korosztály, akkor lehet, hogy több emberhez juthatsz el a Youtube felületén, mint a hagyományos televíziós reklámok segítségével. Sok influencert ma már megbízhatóbbnak és egyedibbnek tartanak, mint a hírességeket. Ezt mindenképp figyelembe kell venni egy marketing kampány tervezésénél.

z_gen_4.jpgPersze nem csak a szórakoztató videók foglalják le a Youtube felületén a fiatalokat: egy kutatás szerint a Z generáció tinédzsereinek 80%-a szerint a platform segített nekik, hogy tudásukat bővítsék egyes dolgokról - vagyis a fiatalok információszerzésre is használják a videómegosztót. A megkérdezettek 68%-a állította, hogy a Youtube segített nekik, hogy olyan képességeket ismerjenek meg vagy sajátítsanak el, amik segítenek nekik felkészülni a jövőre.

A Youtube egy megbízható tanulási eszközzé vált sokak szemében. Vannak diákok, akik előnyben részesítik a Youtube videókat a tankönyvek helyett: rengetegen keresnek DIY (Csináld magad) projektekre vagy "Hogyan kell" típusú tartalmakra, ha valami újat szeretnének tanulni.

Snapchat

A Snapchat egy okostelefonra letölthető alkalmazás, ahol a felhasználók 24 óráig elérhető tartalmakat oszthatnak meg egymással és követőikkel. Elsősorban külföldön népszerű, hazánkban annyira nem terjedt el, de azért érdemes pár szót ejtenünk róla.

A Snapchat tavalyi jelentése szerint az idő, amit a felhasználók arra szántak, hogy a felfedezésre kínált tartalmakat nézzék, 40%-kal emelkedett évről évre. Ezen a felületen a rövid, lényegretörő tartalmak teljesítenek a legjobban. Ezek hasonlóak az Instagram-történetekhez és népszerűségük oka is azonos: rövidek, gyorsan megtekinthetők, lapozhatók, nem kell rá sok időt és energiát szánni, a felületen könnyen követhetjük ismerőseink és a kedvelt hírességek, influencerek mindennapjait.z_gen_3.jpg

TikTok

A TikTok tartalmak jóval rövidebbek, pörgősebbek, mint a Youtube-videók, hiszen 15 másodperces limit vonatkozik egy klippre. Az alkalmazásban rendkívül népszerű tartalomnak számítanak a zenére való tátogások, táncos videók, kihívások és vicces tartalmak.
A kreativitás ezen a platformon kiemelkedően fontos: itt egyik napról a másikra is lehet bárkiből sztár egy jó ötlet megfelelő megvalósításával. Az ide feltöltött videók virálisan terjedni kezdhetnek és rövid időn belül rengeteg követőre lehet szert tenni. A TikTok felületén is számtalan új, eddig nem ismert felhasználóból vált influencer.

Változik a videók stílusa?

Akárhogy is nézzük, be kell látnunk, hogy a fiatalok által preferált, trendi videós tartalmak folyamatosan változnak. Az újabbnál újabb alkalmazások megjelenésével egyre több új típus jelent meg és a rövid, pár másodperces tartalmak is népszerűségnek örvendenek. A folyamatos változás egyébként is jellemző a közösségi médiára és a márkáknak ezzel lépést kell tartaniuk, ha fenn akarják tartani a kapcsolatot a fiatal korosztállyal. A Forbes szerint a Z generáció azokat a videós tartalmakat részesíti előnyben, amik relevánsak, jelentőségteljesek és egyediek. A Z generáció tisztában van vele, ha el akarnak nekik adni valamit, így a hagyományos marketing módszerek nem feltétlen lesznek eredményesek. A fiatalok a videós tartalmakhoz menekülnek a hatalmas zaj elől, amit a folyamatos reklámok nyomása jelent, így ezeken a felületeken érhetjük el őket.

Forrás: https://www.socialmediatoday.com/news/what-gen-z-is-watching-online-and-what-that-means-for-marketers-in-2020/572021/

Szólj hozzá

video youtube videó z generáció tiktok snapchat