2020. máj 23.

Az influencerek bármit eladnak jópénzért?

írta: Sáringer Viktória
Az influencerek bármit eladnak jópénzért?

jack3.pngA véleményvezérek hitelessége nagyon is kérdéses és mind az átlagfelhasználók, mind a cégek szempontjából fontos alaposabban utánajárni, kit követünk vagy kivel dolgozunk együtt. Az influencerek megbízhatósága több oldalról is vizsgálható, hiszen más szempont hangsúlyos a követőknek és más szempontok jelentősek a márkáknak, akik együttműködnének a véleménvezetőkkel.

A cég szempontjából lényeges az influencer renoméja, az adatok valódisága (hamis követők, vásárolt kedvelések és hozzászólások) és a követőbázis összetétele. Egy márka is pórul járhat, ha egy influencer szó szerint mindent reklámoz, amiért egy kis pénzt kap és akár ellentmondásokba is ütközik, megbízhatatlanná válik. De az átláthatóság, megbízhatóság egy átlagos felhasználó számára is fontos. Miért is ne lenne az? Ki követne szívesen olyat, aki nonstop meggondolatlan reklámokat tol a szemébe? Például, ha egy beauty blogger úgy hirdet egy ránctalanító krémet, hogy egyszer próbálta ki, elég visszás, hiszen ennyi idő alatt fogalma sem lehet a hatékonyságáról. Tehát a bizalom megléte influencer és követői között kiemelkedően fontos.

jackmate.pngEgy brit Youtuber, JaackMaate készített egy videót csatornájára, ami rendkívül aggasztó tényekre derít fényt. A fiatalember kitalált egy saját márkát és influencereket próbált meg rászedni, hogy pénzért cserébe hirdessék a termékeket, amik igazából nem is valódiak, ezzel bizonyítva, hogy néhányan bármilyen formában történő utánajárás nélkül is, akármit megpróbálnak rásózni követőikre. A legviccesebb az egész helyzetben, hogy jeleket, nyomokat is elrejtett, hátha rájönnek, hogy kamu felkérésről van szó.

JaackMaate célja az volt, hogy elérje, hogy az ő saját YouTube-felhasználónevét promótálják tudtukon kívül az influencerek. Ehhez kitalált egy kozmetikai márkát, aminek a JAQmait nevet adta – ez kiejtve épp úgy hangzik, mint az ő neve. Egy televíziós társkeresőműsor, a Love Island szereplőit próbálta átejteni videójában, sajnos sikeresen. Bár azért meg kell mondanunk, sok időt töltött azzal, hogy előkészítse az átverést, mégis hagyott elég egyértelmű jeleket, amikből bárki számára nyilvánvalóvá válhatott, hogy ez nem egy valódi márka.

Először is, a koncepció az volt, hogy egy, a nevével ellátott hidratáló krémet mutattasson be az influencerekkel. Ehhez szimplán üres, jelenleg divatos rozéarany kis konténereket rendelt a netről, amikbe egy másik márka testápolóját nyomta bele, majd kinyomtatott egy szépen megszerkesztett matricát a tetejére a márkanévvel és az aljára az összetevőkkel, amihez pedig  kimásolta a felhasznált márka terméke hátulján található leírást.

Az Egyesült Királyságban a Twitter népszerűsége a Facebookéval vetekszik és minden márkának már van saját Twittere. Emiatt a következő lépés ennek létrehozása volt a nem létező Jaq Cosmetics számára. A Youtuber elszánt volt, hiszen 2 teljes hónapot töltött azzal, hogy posztokkal töltse meg a profilt, hogy ne legyen egyből gyanús a friss regisztráció.

jack4.pngEzután következett a weboldal létrehozása. Azt ugye nem kell mondanunk, hogy egy valamire való influencer vagy az ügynökség, akivel dolgozik nem fogad el együttműködést anélkül, hogy alaposan áttanulmányozná a márka weboldalát, utánajárna az interneten, hiszen ez kétélű kard. Nem csupán az influencer rosszhíre ronthat a márka renoméján, fordítva ez éppúgy megtörténhet. A weboldalon sok jel került elrejtésre, amiből azonnal észrevehető lehetett volna az átverés, ha valaki alaposan megnézi. Egyébként ez a weblap még mindig elérhető, szóval ha valaki kíváncsi a remekműre és előbb inkább maga keresné meg az aggasztó jeleket a csalásra, itt a lehetőség: https://jaqcosmetics.com/

A kezdőoldalra kikerült egy, a Youtuber által ismerős influencer videója, aki tudott a megtévesztésről és részt vett benne – ezzel is bizonyítva, hogy a márka „valódi”. Na és persze egy márkának több termék is kell egynél, ugye? A Youtuber maga is bevallotta, hogy egy idő után elment a kedve a részletes leírásoktól és egyre nagyobb őrültségeket írt, sőt néhol szinte semmit.

Ezekre néhány példa: a hajspray leírásában a használati utasítás szerint hajunktól 2 kilóméterre tartva kell használni, a fürdőbomba jellemzése pedig az, hogy a legerősebb bomba Hiroshima óta, a szakállolajnál pedig csupán annyi található, hogy csak egy olaj a szakálladra.

jack.png

Őszintén szólva, az az ügynökség, akinek ezek a leírásban fellelhető hibák nem tűnnek fel, valószínűleg nem is ellenőrzi a márkát vagy csupán átgörgeti a weboldalt olvasás nélkül.

A végső pláne a weboldalon az értékeléseknél található. Sok cég tünteti fel a korábbi elégedett ügyfelek írásos dicséretét a honlapján, így ide is került egy ilyen rész, természetesen hülyeségekkel teleírva.

Két értékelés ugyanis az átverni kívánt Love Island-sztárok nevével van aláírva, mintha ők írták volna, a harmadik pedig így hangzik:

„Ez egy teljes hülyeség, egy kitalált termék, hogy megnézzük, a Love Island szereplői hajlandók-e promótálni.” – JaackMaate, vagyis a Youtuber maga el is árulta, miről van szó és alá is írta a saját nevével.

jack2.png

És ebben a legszomorúbb, hogy senkinek sem tűnt fel, hogy ez egy átverés és talált olyan személyt is, aki pénz ellenében készített az Instagram oldalára egy reklámot a kamu terméknek és olyat is, aki YouTube-csatornájára töltött fel egy videót, amiben promótálta a nem is létező márkát. Ráadásul úgy nyilatkoztak a termékről, mintha már régóta használnák és bevált volna, pedig még épphogy csak megkapták és ki sem bontották.

Az elmondott szövegről messziről süt, hogy előre megírták és csak felolvassák. Sőt, ide is került egy kis sunyiság, hiszen elmondja a videóban az egyik átvágott influencer, hogy a terméket Greg Paul tervezte. Ez sokaknak nem lehet feltűnő jel, azonban tudni kell, hogy egy rendkívül híres Youtuber testvérpár, Logan Paul és Jake Paul apjáról van szó. Azonban ez egy apró kis jelzés a korábban felsoroltakhoz képest, így ha azok sem keltettek gyanút, akkor ez már aztán abszolút nem.

Őrület, igaz?

A teljes videót itt nézhetitek meg:

 

Képek forrása: https://jaqcosmetics.com/ és YouTube

Szólj hozzá

vélemény hirdetés youtube átverés termék márka véleményvezér átvágás instagram influencer Instagram