2024. ápr 02.

Az influencerek eltitkolják a fizetett hirdetéseket?

írta: Sáringer Viktória
Az influencerek eltitkolják a fizetett hirdetéseket?

blog_-hoz_4.pngAz influencer marketing évek óta virágzik és várhatóan még jó ideig velünk is marad ez a hirdetési forma. Ezzel nincs is semmi probléma, azzal viszont van, amikor már nem tudjuk megkülönböztetni, hogy melyik poszt őszinte és hiteles, illetve melyik születik csupán a pénzért. Természetesen a véleményvezérek olyan termékek hirdetéséért is elfogadhatnak pénzt, amit őszintén, szívből ajánlanak, de ebben az esetben is fontos, hogy egyértelműen jelöljék, hogy ez egy fizetett megosztás volt. Ez sajnos sokszor elmarad, ahogy az egyik legújabb felmérésből is kiderül.

Na, de kezdjük is az elején:

Hogyan működik az influencer marketing?

Röviden és tömören összefoglaljuk a folyamatokat! A véleményvezérek, akik nagy követőbázisra tesznek szert, megkereséseket kapnak a cégektől, vagy ők maguk veszik fel a kapcsolatot a márkákkal és közösen megegyeznek az együttműködés feltételeiben.

Az együttműködés létrejöhet bartel alapon, amikor a termékért cserébe hirdet az influencer vagy fizetett hirdetésként, amikor pénzt kap a megjelenítésért. Előbbi forma általában a kisebb követőbázissal rendelkező véleményvezéreknél gyakori, vagy olyan esetekben, ha nagy értékű szolgáltatást (például hotel tartózkodás) vehet igénybe a véleményvezér a megjelenítésért cserébe. Sok esetben nem is elvárás a megosztás, csupán PR ajándékként kapják a termékeket az influencerek és ha van kedvük, megmutatják követőiknek is.

Fizetett tartalmaknál általában terméket/szolgáltatást és pénzbeli juttatást is kap a tartalomgyártó azért, hogy megjelenítse a céget oldalain.

A legtöbb esetben (ám sajnos nem mindig) szerződés is készül a közös munkáról. Ez azért jó, mert mindkét fél egyértelműen látja, mit várnak el egymástól és aláírásukkal jelzik, hogy hajlandóak ezt teljesíteni. Amennyiben a feltételek nem teljesülnek, lehet valamire hivatkozni. A szerződésbe írt feladatok nyilván megbeszélés tárgyát képezik és akkor szabad csak aláírni márkaként vagy alkotóként, ha rendben találjuk és tudjuk teljesíteni a kért feltételeket.

Ezután az influencer elkészíti a tartalmat, ami lehet kép, videó, esetleg story, és a megegyezés szerint elküldi jóváhagyásra a cégnek vagy azonnal posztolja.

No, de itt jön az a lépés, ami sok esetben kimarad, habár nagyon fontos mind a véleményvezér, mind a márka szempontjából! Ez pedig az együttműködés megjelölése.

Miért és hogyan kell jelölni a közös munkát?

Az együttműködéseket, vagyis az olyan tartalmakat, amikért terméket vagy fizetséget fogadott el valaki, kötelező eszerint jelölni! Nincsenek kiskapuk, egyértelműen látszódnia kell, ha reklámról van szó.

bloghozzzzzzdf.JPG

A cégeknek is fontos, hogy ne megtévesztő legyen a poszt, ahogy az influencer hitelessége is múlhat egy ilyen bakin. Arról nem is beszélve, hogy a Gazdasági Versenyhivatal komoly összegekre bünteti az alkotókat, akik egyáltalán nem, vagy nem megfelelően tüntetik fel a hirdetéseket.

Ha nincs megjelölve, hogy reklám, akkor bizony megtévesztjük a fogyasztókat és hamis képet keltünk bennük. Tudniuk kell, ha nem a saját pénzünkből vásároltunk valamit, hanem egy cég felkérésére mutatjuk be és ajánljuk azt.

Az influencerek közül vannak, akik úgy érzik, őszintébb egy poszt, ha elrejtik a közös munkát és nem jelölik meg a reklámot vagy a több, különféle hashtag közé rejtik a hasonló megfogalmazásokat, mint partnerség vagy együttműködés. Ez bizony minden esetben reklámot jelent és sokkal tisztább, ha egyértelműen jelzik a fizetett hirdetést. Erre egyébként már a legtöbb platform lehetőséget is szolgáltat.

bloghoztfd.JPG

Mennyire tartják be az influencerek a helyes megjelölést?

A GVH is részt vett az Európai Bizottság vizsgálatában, ahol összességében 576 véleményvezér tevékenységét nézték meg, akik közül 97% tett közzé fizetett tartalmat. Megdöbbentő, de csupán 20% jelezte ezt szisztematikusan, míg 38% egyáltalán nem. Azon véleményvezérek száma volt a legalacsonyabb, akik egyértelműen jelezték a reklámot.

A vizsgálatba 28 hazai influencer került be különböző közösségi oldalakkal, úgy mint a TikTok, Instagram, YouTube és Facebook. Az alkotók által képviselt témák terén is nagy volt a szórás, ahogy a követőszámban is, de a legnagyobb részt a több, mint százezres követőbázissal rendelkezőket figyelték meg. 5 olyan magyar influencert is megvizsgáltak, akiknek az egymilliót is meghaladja a követőszáma.

Eredményként azt találták hazai fronton, hogy 20% teszi ki minden esetben megfelelő módon a megjelölést, míg 54% időnként jelzi csak a fizetett hirdetést, ami nem elegendő. Hiába van valakinek mondjuk saját márkája vagy terméke, ha erről beszél követőinek, az is hirdetésnek számít. A vizsgált véleményvezérek negyede soha vagy csak nagyon ritkán jelöli a reklámot – ami ekkora követőbázisoknál hatalmas hiba és nagyon megtévesztő a követők felé.

Fontos az egyértelmű jelölés, ám sok esetben a szövegbe olvadva, vagy csak félig-meddig jelölik meg a hirdetés tényét, ami szintén nem jó. A megvizsgált tartalmak egyharmadában volt megfelelően, egyértelműen jelölve a reklám.

A megfelelő megjelölésről található információ a GVH összeállításában, amit ITT lehet megtekinteni.

k4.JPGMég többet szeretnél megtudni az influencerek világáról? Könyvünk végigvezet az újgenerációs platformokon és a véleményvezérek világán! Nézd meg ITT!

Forrás: https://www.gvh.hu/sajtoszoba/sajtokozlemenyek/2024-es-sajtokozlemenyek/zurzavar--europa-szerte-jokora-kaosz-van-az-influenszerek-reklamozasaban

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_24_708

Szólj hozzá

hirdetés együttműködés szabály véleményvezér közösségi média közös munka megjelölés influencer