Hogyan érinti a GDPR a közösségi médiát?
A GDPR-ról már biztosan hallottál, hiszen 2018 májusa óta a cégeknek kiemelten figyelniük kell rá, hogy a hozzájuk beérkező adatokat az EU szabályozásainak megfelelően tárolják és használják fel. Felmerülhet a kérdés, hogy ez mégis miként hat ki a közösségi médiára és az itt folytatott marketing tevékenységre? Cikkünkben ezt szeretnénk bemutatni, mivel ez mindannyiunk számára fontos tényező az online tevékenységeink során – akár vállalkozók, akár vásárlók vagyunk.
A GDPR (General Data Production Regulation, Általános Adatvédelmi Rendelet) az Unió által 2018-ban hozott szabályozás, ami a fogyasztók adatainak védelme érdekében született. A lényege, hogy a különböző vállalatok nem gyűjthetnek és dolgozhatnak fel adatokat a felhasználókról a beleegyezésük nélkül. Erre a célra szolgálnak általában a honlapok alján megjelenő információs mezők, szövegbuborékok, amelyeknél lehetőség van elfogadni az adott oldal adatkezelési szabályzatát. Bár 2018 májusa óta a legtöbb cég már sikeresen GDPR-kompatibilissé tette az online működését, 2020 januárjáig több, mint 126 millió dollár értékben szabtak ki büntetéseket ennek elmulasztása miatt. Nem árt tehát odafigyelni! Ráadásul a szabályozás nem csak az uniós cégekre vonatkozik, hanem azon kívüliekre is, ha uniós állampolgárok számára adnak el termékeket vagy róluk gyűjtenek információt.
Hogyan is hat ez a közösségi médiára?
Nos, ez egy igen jó kérdés! Elsősorban a hirdetésekre, remarketingre és a hozzájuk kapcsolódó jelentésekre, statisztikákra kell gondolni, hiszen ezek erősen támaszkodnak a felhasználóktól gyűjtött adatokra. A remarketing esetében a felhasználók lényegében „követve” vannak, ezáltal az online magatartásuk és a szokásaik is megfigyelés alatt állnak. Ezért a remarketing esetében szükség van a felhasználók beleegyezésébe, hogy róluk adatokat gyűjthessenek a cégek. Ha ilyen kampányokat futtatunk, érdemes tehát alaposan átgondolni, hogy pontosan hol és mikor használjuk fel az adatokat. Ha a landing page-en például hírlevél szerepel, akkor a látogatónak kétszer is el kell fogadnia a cég adatkezelési irányelveit, egyszer az oldalra érkezve egyszer pedig a feliratkozáskor.
Fontos észben tartani, hogy a GDPR célja nem az, hogy korlátozza a marketing szakembereket a tevékenységükben. A lényeg sokkal inkább az, hogy az emberek több kontrollal rendelkezzenek afölött, hogy milyen adatok begyűjtését is engedélyezik a cégeknek. És valóban működik ez? Valószínűleg igen, mivel a felhasználók 31%-a úgy érzi, hogy a cégekhez fűződő élményeik javultak a GDPR-szabályozás óta. Mutatunk néhány példát, amivel még jobban rásegíthetünk a pozitív benyomásra.
- A marketing kampányok is erősítsék a bizalmat!
Globális viszonylatban a vásárlók csupán egyharmada érez bizalmat a márkák felé, akiktől vásárol – és ez az arány az EU-ban ennél is alacsonyabb. Ezért nagyon fontos, hogy a cégek minél inkább erősítsék a bizalmat a vásárlókban. Ennek számos módja lehet. Például érdemes nem csupán promóciós tartalmakat közzétenni a közösségi oldalon, hanem szórakoztató, informatív tartalmakat is, például kérdezz-felelek videókat, „Hogyan csináld” videókat és hasonlók. Minden olyasmi jól jöhet, ami a cég emberi oldalát mutatja meg. Ezen felül szintén a személyes vonalat erősíti, ha a céget alkotó emberek is felbukkannak a posztokban. Kik készítik a termékeket? Kik kezelik a bejövő üzeneteket? Ezeket mind meg lehet mutatni a követőknek! Ezek mellett pedig természetesen folyamatosan figyelni kell a kommenteket, véleményeket, és reagálni rájuk.
- Fordíts kiemelt hangsúlyt a biztonságra!
Itt most elsősorban arra gondolunk, hogy biztosítsd be a fiókokat, amik hozzáférhetnek a cég közösségi felületeihez! Használj kétfaktoros azonosítást, hogy biztosan senki se férhessen hozzá az oldalhoz és ezáltal a felhasználók adataihoz. Azon is érdemes rajta tartani a szemed, hogy milyen harmadik felekhez, alkalmazásokhoz is van hozzákapcsolva az oldal. Minden olyat távolíts el, aminek nincs igazán haszna!
- Építs ki valós kapcsolatot a felhasználókkal!
Ezt az első pontban már érintettük: a kapcsolattartás kiemelten fontos! Az emberek sokkal inkább biztonságban érzik magukat és több bizalommal állnak majd a céghez, ha kapcsolatba is tudnak lépni vele. Teremts tehát interakciót az érdeklődőkkel, akkor is, ha negatív véleményt kapsz. Ha ezekre is megfelelően reagálsz, akkor az érdeklődők látni fogják, hogy nem csak akkor veszed fel velük a kapcsolatot, ha dicséretet kapsz, de akkor is, ha valamilyen probléma merül fel.
GDPR és az egyes közösségi oldalak
Hogyan is működik a GDPR a social media oldalakon? Nézzük meg, miket is érdemes az adatkezelési szabályzatban feltüntetni! Ilyenek lehetnek például a belső dokumentáció menetének ismertetése, az oldal adatgyűjtő és adatfeldolgozó tevékenységeinek feltüntetése, a hirdetések működtetésének bemutatása és az általános adatvédelmi irányelvek részletezése. Ezt a nyilatkozatot pedig fel kell tüntetni, ha a felhasználók adatainak kezelésére kerül sor.
A cégek sokszor nincsenek könnyű helyzetben, ha a szabályozásokról van szó, de ha ez a vásárlóik érdekeit szolgálja, akkor bizony nincs mese. Ha egy vállalkozás jelen van a közösségi médiában, akkor jó eséllyel annak marketing előnyei mellett a vásárlókkal való kapcsolatépítésre is nagy hangsúlyt helyez. Annak pedig elengedhetetlen elemévé vált a bizalom és a biztonság megteremtése a két fél között, hiszen az online térben nagyon könnyen kiszolgáltatott helyzetbe kerülhetnek a felhasználók.
Te hogyan gondoskodsz róla, hogy közösségi oldalad biztonságos legyen?
Forrás: https://sproutsocial.com/insights/gdpr-and-social-media/