Mivel töltsd meg az értékesítési tölcsért?
A technológia folyamatos fejlődésének köszönhetően ma már számos eszköz rendelkezésedre áll marketingstratégiád hatékonyságának növeléséhez. Az értékesítési tölcsér megfelelő alkalmazásának segítségével vásárlóid számát egy-egy lépés során akár meg is duplázhatod az online és az offline világban egyaránt.
Mi az értékesítési tölcsér?
Az értékesítési tölcsér azon lépések összessége, melyeken látogatód a terméked vagy szolgáltatásod fogyasztójává válásáig keresztülmegy. Ez a folyamat egy papírbolt estében például így épül fel.:
- A tölcsér tetején azon emberek találhatóak, akik az üzleted mellett sétálnak el.
- Alatta azok, akik be is mennek az papírboltodba.
- Az ezt követő szinten lévők alaposabban megnézik a polcokra kitett tollakat és füzeteket.
- A tölcsér szűkülésével a negyedik csoportba tartozók száma is csökken: itt azon vásárlók helyezkednek el, akik a kiválasztott termékekkel elindulnak fizetni.
- Az utolsó lépcsőfok az áruk sikeres kifizetése, mely egyben a folyamat végét is jelenti.
Mindez hogyan működik ez az online világban?
A fordított piramis az alábbiakban bemutatott lépéseken keresztül szűkül, hiszen minden szintjén ügyfeleket veszítesz el. A célcsoportod tagszámának csökkenésével párhuzamosan a kommunikációdnak is egyre jelentősebb mértékben alkalmazkodnia kell azon érdeklődőkhöz, akik nem morzsolódtak le a folyamat valamely szakaszában.
Start: a látogatód rákattint a keresőben vagy a közösségi média valamelyik platformján a weboldalad linkjére, ezáltal válik potenciális vásárlóddá.
- A weboldaladon történő szörfölését megfelelő időzítéssel megszakítod a levelezési listádra való feliratkozási felhívással.
- Az űrlapod kitöltésével a vásárlási folyamatban szintet lép: érdeklődővé válik. Ezek után elérhetővé válik számodra az általa megadott csatornákon: e-mailen, telefonon vagy smsen keresztül is.
- Ezek után, ha sikerült weboldaladon és/vagy egyéb üzeneteken keresztül meggyőzni őt egyedi ajánlataiddal, nagy valószínűséggel visszatér az oldaladra.
- Cél: Az ,,elköteleződési fordított piramis”, azaz az értékesítési tölcsér végső szakaszába azok kerülnek, akik nem csupán idejüket és adataikat, hanem pénzüket is termékedre vagy szolgáltatásod megvásárlására fordítják.
Az AIDA-modell 4 szakaszával leírható az értékesítési tölcsér:
Awareness – tudatosság: a vásárlód figyelmének felkeltésére helyeződik ezen szakaszban a hangsúly, melyet számos felületen és eszközön keresztül el tudsz érni. Ekkorra már a célszemély tudatában lesz a cégednek. A megfelelő utánajárást követően akár rendkívül rövid időn belül is vásárlóddá válhat, de ez általában hosszabb meggyőzési folyamat eredménye.
Interest – érdeklődés: ebben a szakaszban alaposan átgondolja vásárlási szándékát az érdeklődő személy, több forrásból is tájékozódik. A céged szakértői segítséggel látja el, hogy elegendő információja legyen a megfelelő döntés meghozatalához.
Decision – döntés: a vásárlási szándék ekkor már igen erőteljesnek mondható. Egy ellenálhatatlan ajánlat segítségével a Te terméked vagy szolgáltatásod lehet a ,,befutó” a konkurens cégekével szemben. Ezt el tudod érni ingyenes szállítással, kedvezményt biztosító kóddal vagy bónusz termékekkel.
Action – cselekvés: a vásárlási döntés végrehajtásával érünk el az értékesítési tölcsér csúcsába. A siker megkoronázását az jelenti, ha a vevőd többszöri alkalommal is a Te terméked vagy szolgáltatásod mellett teszi le a voksát. Ezt a vásárlási döntésének megköszönésével, a visszajelzés írására történő felhívással vagy további segítségnyújtásra történő ajánlattal tudod elérni.
Pár tipp az AIDA-modell alkalmazására reklámszövegeknél
- A potenciális ügyfeleid figyelmét leginkább a címmel és egy jól megírt bevezetéssel tudod felkelteni. A sürgetés, a meghökkentő kijelentések vagy az olvasó megszólítása egyes szám második személyben mind-mind kiváló technikák erre.
- Az érdeklődés fenntartását sokan úgy érik el, hogy kijelentéseiket adatokkal támasztják alá vagy érdekes statisztikai kimutatásokat alkalmaznak. Ugyancsak lényeges szempont, hogy a szöveg könnyen olvasható legyen leendő vevőid számára.
- A vásárlási szándék felkeltésére alkalmas módszer például, ha ismerteted ügyfeleiddel a terméked/szolgáltatásod által a számukra kínált előnyöket.
- A célod elérése szempontjából az a legfontosabb, hogy a vásárlás véghezvitelére történő felhívásod teljesen egyértelmű legyen.
Az értékesítési tölcsér által kínált nagyszerű lehetőségek AIDA-modellel történő kihasználása számos előnnyel járhat vállalkozásod sikeressége szempontjából. A kidolgozása során alaposan megismerheted vevőid megatartását. Az ügyfeleid elkötelezettségét is növelni tudod, hiszen információkat biztosítasz számukra az értékesítés mind a négy szakaszában. Ezen felül az érdeklődők szemszögéből is előnyös lehet, hogy a tudnivalókhoz kevés energia befektetésével hozzá tudnak jutni. Ugyanakkor a megfelelő egyensúly fenntartására is érdemes törekedned ezen módszer alkalmazásánál, hiszen potenciális vásárlóidat akár el is riaszthatod, ha túl sok információval ,,bombázod” őket.
Ha az AIDA-modellt alkalmazod, nemcsak vásárlóid száma, hanem a ráfordított energiáddal, időddel és pénzeddel párhuzamosan saját céged iránti elkötelezettséged is jelentős mértékben növekedhet. Te hogyan hívnád fel potenciális vevőid figyelmét vállalkozásodra, milyen technikákkal keltenéd fel az érdeklődésüket? A vásárlói döntés meghozatalát mivel érnéd el? Annak végrehajtását hogyan támogatnád?
Források: https://www.crazyegg.com/blog/sales-funnel/
https://carminemastropierro.com/aida-copywriting/
https://www.pexels.com/hu-hu/foto/adat-asztal-billentyuzet-diagram-669615/