2020. sze 02.

Hallottál már a USP-ről? Megmutatjuk, mit érdemes tudni róla!

írta: petrapenovac
Hallottál már a USP-ről? Megmutatjuk, mit érdemes tudni róla!

pexels-photo-975250.jpegA USP (Unique Selling Point/Proposition) a marketinggel és az értékesítéssel foglalkozók számára egyaránt ismerősen csenghet. Magyarul talán az egyedi terméktulajdonság kifejezés használata a legtalálóbb. Az „egyedi” jelző is mutatja, hogy mire utal az elnevezés: a USP nem más, mint az az érték, tulajdonság, ami miatt terméked vagy szolgáltatásod különbözik a versenytársakétól, amitől kitűnik közülük. Versenyelőnynek is felfogható, hiszen a többi cég valószínűleg nem rendelkezik ezzel. Persze általában nekik is van valamilyen USP-jük, minden márkának megvan a maga egyedi jellemzője. A USP tehát az, ami meggyőzheti a vásárlókat, hogy a Te cégedet válasszák.

A marketingben használt mozaikszavakról már tudjuk, hogy gyakran több kifejezést is jelölhetnek. Így például a USP kapcsán már a Unique Social Proposition is használatba került. Ezalatt pedig azt érthetjük, hogy mit tudunk ajánlani az embereknek, ami arra ösztönzi őket, hogy vevők legyenek a közösségi (média) jelenlétünkre. Ebbe olyan tényezők tartoznak bele, mint hogy hogyan lépünk kapcsolatba a követőinkkel, vagy hogyan hozunk létre interakciót a tartalmaink segítségével. Marketing szempontból (különösen a közösségi médiában) nem csak annak van értéke, ha eladás történik, hanem annak is, ha valódi, releváns elköteleződés mutatkozik a követők részéről cégünk felé. A USP-nek tehát mindkét interpretációja egyaránt fontos.

pexels-photo-1114376.pngDe most térjünk vissza az átfogóbb fogalomra, az egyedi termékjellemzőre! Miért is van rá szükséged? Nos, ez nem is kérdés. A potenciális vásárlóknak nehézséget okozhat, hogy mi alapján döntsenek a sok hasonló termék vagy szolgáltatás között. Ez még nehezebb lehet, ha az ügyfél nem is tudja pontosan, mi különbözteti meg az egyik cég áruját a másikétól. Ezért egyértelművé kell tenned a USP-det, hogy az egyből szemebötlő legyen, azonosítható a vállalkozásoddal. Nem is kérdés, hogy egy tömött piacon kell valami, amivel megmaradhatsz az emberek emlékezetében. Fontos azonban, hogy ugyanúgy, ahogy maga a terméked sem lesz mindenki számára megfelelő, testhezálló, úgy a USP sem lesz mindenki szemében kiemelkedő tulajdonság – ez abból fakad, hogy egészen egyszerűen nem ugyanazon szempontok mentén döntenek a vásárlók egy-egy termék mellett. Nem mindenki, hanem az ideális vásárlók számára kell vonzóvá tenned a kínálatodat.

Mikre is érdemes odafigyelni a USP-k kapcsán? Mutatjuk!

Térj vissza az alapokhoz!

Tisztázd, mit is szeretnél eladni, és azt is, hogy kinek. Tudatosítsd a cég célkitűzéseit, nem csak a kollégákban, de saját magadban is! Ameddig ezek az alapelvek nincsenek világosan lefektetve, szinte lehetetlen körvonalazni, hogy miben is tudsz kiemelkedni.

spot-runs-start-la.jpgFigyelj a versenytársakra!

Ahhoz, hogy valóban meglásd, mitől tűnik ki terméked a sorból, szemmel kell tartanod a versenytársakat is. Miben különbözik a Te terméked vagy szolgáltatásod az övéktől? Miben ajánl többet, mint másoké? A USP-nek azt kell fókuszba helyezniük, hogy miért válasszanak a vevők Téged a versenytársak helyett.

Emeld ki márkád személyiségét!

Az egyediség áll a középpontban, így az is fontos, hogy a saját stílusod, szemléleted és üzeneted is megismertesd az emberekkel. Ezek kiemelésével még inkább el tudod határolni vállalkozásod másokétól, hiszen nincs két egyforma cég.

Érezz rá a gyenge pontokra!

Ezt elsősorban a piac, nem pedig vállalkozásod szintjén értjük. Ha találsz valami olyasmit, ami az egész ágazatra vonatkozóan hátrányként van megítélve a vásárlók szemszögéből, és erre megoldást is tudsz ajánlani a céged által, máris nyert ügyed van! Például a Warby Parker szemüvegmárka felismerte, hogy igen nagy hátrány az, hogy bár a legtöbb optikai üzletnek és márkának van webshopja, az emberek nem tudják fizikailag felpróbálni a termékeket. Ezért a cég lehetőséget kínál arra, hogy 5 terméket otthonukban is felpróbálhassanak a vásárlók, ingyenesen. Ez egy elég erős egyedi jellemző, ugye?

pexels-photo-2480072.jpegHasználd az értékeléseket tartalmakként!

Az emberek igen nagy része böngészi a közösségi oldalakon elérhető értékeléseket, vásárlói véleményeket, mielőtt döntene. Ezeket nyugodtan használhatod tartalmakként is, az igazán kiemelkedőeket megosztva akár fotóként, bejegyzésként is – persze engedélykérés után. Emelj ki közülük olyanokat, amelyek céged egyediségét, erős pontjait hangsúlyozzák!

A USP elsőre kicsit távolinak és nehezen megfoghatónak tűnhet, ám egy kis kutatás, informálódás után egyből kiderül, miért is fontos céged számára. A mai világban, amikor a cégek naponta jönnek és mennek a piacon, minden nap beszáll egy új vállalkozás a versenybe, nagyon fontos, hogy valami maradandót alkossunk. Minden cégben van valami egyedi, és egy kis időt és energiát ráfordítva nem is olyan nehéz megtalálni, hogy mi az, amitől még vonzóbbá válthat a vásárlók számára.

A Te cégednek mik az egyedi terméktulajdonságai?

 

Forrás: https://socialmedianz.com/opinion2/2011/05/26/what-is-your-unique-selling-point-on-social-media/

https://www.convinceandconvert.com/digital-marketing/5-ways-to-develop-a-unique-selling-proposition/

https://www.webfx.com/blog/marketing/unique-selling-proposition/

Szólj hozzá

marketing értékesítés termék USP