2021. jan 27.

Milyen témákról érdemes írni 2021-ben?

írta: Sáringer Viktória
Milyen témákról érdemes írni 2021-ben?

glen-carrie-ra4vjwxnvao-unsplash.jpgAz egész világra kiható, hatalmas változások történtek életünkben 2020-ban. A Facebook IQ 2021 elején megjelent jelentése négy régió – Ázsiai és csendes-óceáni régió, Európa, Latin-Amerika és Észak-Amerika – és 8 ország esetében vizsgálja meg közelebbről, hogyan hatott a koronavírus helyzet az egyénekre és a közösségekre. A határokon átívelően, a járvány hasonló tapasztalatokat jelentett mindenki számára, de a helyi kultúrákat különböző módon érintette. Egyes esetekben olyan kulturális fejlődés ment végbe, melyek már régóta megkezdődtek, folyamatban voltak – ám most tudtak kiteljesedni. Napjainkban az emberek prioritások szerint élnek, az kerül első helyre, ami igazán fontos – legyen ez a közösség vagy a szabadban töltött idő. A digitális eszközök új módon segítenek az embereknek kapcsolatot teremteni, fenntartani.

A jelentés összeállításához több ezer témát vizsgáltak meg, melyek a Facebook vagy Instagram felületén fontos szerepet töltöttek be. Cikkünkben ezek közül fogunk néhányat kiemelni.

A trendeket a következő kategóriákra oszthatjuk: edukáció és cselekvés, életmód, technológia, szabadidő.

Először nézzük az edukációt, cselekvést!

A tanulás módja erőteljesen változik – és most nem a digitális oktatásra célzunk. Az emberek új módszereket keresnek, hogy informálódjanak. Ahogy újabb és újabb tudásra teszünk szert, úgy pedig a kapcsolatunk is megváltozik a minket körülvevő világgal.

Példaként egy olyan esetet mutatunk be, ahol a tudatosságból cselekvés válik. Ilyen volt 2020-ban a Black Lives Matter mozgalom.

clay-banks-pcg6x4qg63m-unsplash.jpgA faji, származásbeli, rassz szerinti egyenlőtlenségek az Egyesült Államokban kiemelten hangsúlyos témává váltak. Számtalan amerikai állampolgár felemelte szavát, és pénzügyileg is a mozgalom mellé állt. A tiltakozások 2000 várost érintettek, mind az 50 államban megjelentek, és bizony a közösségi médiában is. A social media platformokon a legelterjedtebb formátum a figyelem felhívására a Slideshow, Képgaléria típusú tartalmak készítése, mely edukálja az embereket. Itt a fókuszban az áll, hogy rávilágítsanak az adott problémára, és ismertessék követőikkel, ismerőseikkel az emberek, hogy mit tehetünk, hogy segítsünk.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Madison Beer (@madisonbeer) által megosztott bejegyzés

Az influencerek, közszereplők, hírességek is az ügy mellé álltak, és mind a Facebook, mind az Instagram-profiljaikon kifejezték álláspontjukat, és követőiket is arra biztatták, hogy segítsenek, hogy a tiltakozások elérjék céljaikat, és közelebb kerüljön a társadalom az egyenlőséghez.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Madison Beer (@madisonbeer) által megosztott bejegyzés

Hogy ne csak szavakban, de tettekben is kifejezzék elhivatottságukat az emberek, több kezdeményezés is indult arra, hogy az egyes cégek alkalmazzanak sötétbőrű munkaerőt is ugyanúgy, mint ahogy fehéreket, elkezdték vásárlással támogatni a fekete tulajdonban lévő üzleteket, cégeket, adományozások kezdődtek egyes ügyek irányába. Az adományozások a Facebook és Instagram felületén, 2020 májusa és júliusa között közel 50 millió dollárt gyűjtöttek.

Életmód szempontjából egy vezető irányzat, hogy az emberek alaposabban megismerjék környezetüket.

jonathan-hanna-hvsbya7hx2q-unsplash.jpgAz emberek nagyrésze arra kényszerült, hogy jóval több időt töltsön otthon. Nagy-Britanniában megközelítőleg az emberek 42%-a fogott bele a kertészkedésbe ebben az időszakban, hogy kieresszék a gőzt, és hogy a szó szoros értelmében élvezhessék munkájuk gyümölcsét (és sok esetben zöldségét is). Ennek hatására persze a sok újonc számtalan olyan dologra keresett rá, mely a kertészkedéshez, veteményezéshez, konyhakerthez kapcsolódik. Érdekesség például, hogy 2020 áprilisában a „hogyan növesszünk avokádót” keresés százszor gyakrabban történt meg, mint tavaly ugyanolyankor. Az üzletekben és webshopokban is nyoma maradt a hirtelen megnőtt érdeklődnék a kertészkedés iránt: akkora kereslet lett hirtelen a vetőmagokra, hogy sok helyen teljesen elfogytak a termékek, és nem tudták kielégíteni a vásárlói igényeket. Ugyanis ekkora igény még a korábbi években nem volt tapasztalható, mint 2020 tavaszán, a koronavírus miatti első korlátozások idején.

charles-deluvio-zq1tgdfxoke-unsplash.jpgA technológia sok régióban megszokottnak, természetesnek tekinthető, ám 2020-ban egészen új helyeken is megjelent. Sőt, úgy is mondhatjuk, hogy sokan rákényszerültek az online módszerek megtalálására, miután a személyes kontaktok számának csökkentése kötelezővé vált.

A többi régióhoz hasonlítva Ausztráliában elég lassan népszerűsödött az online vásárlás. Az ország földrajzából adódóan ugyanis a kiszállítások hatékony megoldása nem egyszerű. Mióta 2017-ben az Amazon belépett az ausztrál piacra, az e-kereskedelem iránti érdeklődés jelentősen megnövekedett. 2020 márciusa és áprilisa között az e-kereskedelemben elköltött összegek 29%-kal megnőttek. 2020 júliusa és augusztusa között az ausztrál online vásárlók majdnem fele használt olyan online vásárlási felületet, amit korábban még soha. Az új vásárlási trendek között fontos megemlíteni a feliratkozásokat, rendszeresen kiszállított termékeket. Ez egy előfizetéses megoldás, ahol a vásárló havonta új termékeket próbálhat ki. A kínálat elég változatos, vannak dobozok, amik különleges és változatos italokat, snack-eket, szépségápolási termékeket, vagy vitaminokat rejtenek.

Tehát valamelyest szükségszerűségből, de az ausztrálok elkezdtek egyre jobban alkalmazkodni a hibrid vásárláshoz.

Szabadidő tekintetében fontos szempont, hogy sok megszokott, rendszeres hobbi nem valósulhatott meg a koronavírus helyzet miatt. Emiatt sokan keresték a módot, hogy valahogy mégis el tudják ütni felesleges óráikat, és ne csak céltalan internetezéssel, sorozatozással teljen az idő.

abstract-art-1435027_1280.jpgBrazíliában már a koronavírus előtt is populárissá vált a digitális művészet. 2019-ben São Paulo-ban megnyílt az első múzeum is, mely exkluzív módon a kortárs, digitális műremekekre specializálódott. Nagy lépés, ha múzeumok és egyéb megszokott helyszínek, közösségi terek, szervezetek mutatják be az új médiumokat. Egy művészt ki is választottak, aki bemutathatta a műveit Washington-ban is – különlegesség, hogy anélkül vihette magával műveit, hogy azokat utaztatnia kellett volna, hiszen a digitális térből bárhol megtekinthetők és lehívhatók. Az ilyen események elősegítik a technológia további fejlődését és hogy egyre szélesebb körben ismerjék meg az emberek az újabb lehetőségeket, melyeket a digitális világ kínál.

Forrás: https://www.facebook.com/business/news/insights/2021-topics-and-trends-report?content_id=4leu3Wyqgw62NZJ

Szólj hozzá

trendek trend 2021