Clubhouse Androidosoknak is! - Te már használod?
Te hallottál már a Clubhouse-ról? Ez egy meghíváson alapuló, beszélgetésre koncentráló alkalmazás. Kicsit olyan, mintha belehallgathatnál mások telefonbeszélgetésébe – de persze legálisan.
Tehát konkrétan mások élő időben zajló beszélgetéseinek lehetsz tanúja az app segítségével és természetesen Te is beleszólhatsz, ha szeretnél. Ez egy picit olyan, mint személyesebb módon hallgatni egy podcast-et, hiszen akár részvételre is adódhat lehetőségünk. Olyan ez az applikáció, mint egy audió-chat alapú közösségi háló.
Napjainkban már nehéz elképzelni, hogy sikert arathat vagy menő lehet olyasmi, ami nem tartalmaz képeket, videókat, hanem a hangra koncentrál. Képi anyag csupán annyi van az appon, hogy a felhasználók választhatnak profilképet.
A Clubhouse app 2021 elején még csak iOS-on, vagyis csak iPhone felhasználóknak volt érhető el, de nemrég megjelent az Andoridos változat. Bárki letöltheti, de nem lehet csak úgy egyszerűen beregisztrálni – meghívásra van szükség a csatlakozáshoz. Nem tudni, hogy ez mindig így marad-e, de jelenleg ezzel kitűnik az alkalmazás a többi közül és különlegessé teszi azt, hogy valaki részese lehet. A felhasználók küldhetnek meghívókat: minden új tag két meghívót kap, majd az alkalmazás használatával szerezhetnek még további meghívókat. Már nem csak baráti körünkben kérdezhetünk körbe meghívóért, de bizony az eBay-en is árulják őket, bár ezek között nagy eséllyel a legtöbb csak átverés és a felhasználók pénzére utaznak. Ha sehonnan sem tudunk szerezni meghívót, akkor a legjobb, ha várunk, amíg megnyit a Clubhouse a nagy nyilvánosságnak is, minthogy kétes üzletekbe belemenjünk.
Még így a kezdeti fázisban csak telefonról ajánlott az app használata, mert bár iPad-en is be tudunk lépni, de nincs optimalizálva erre, így vagy egy kis ablak miatt kell erőltetnünk a szemünket, vagy ha rázoomolunk, akkor pedig egy homályosabb verzióval kell beérnünk.
A Clubhouse nem vár el sok adatot a regisztrációnál, de telefonszámunkat és nevünket elkéri. A személy, aki meghív Téged, a telefonszámod segítségével tudja ezt megtenni. Üzenetben kapod meg a linket, ami elirányít a regisztrációs oldalra. Ha nincs kedved a profil létrehozásával bajlódni, akkor szimplán kapcsold össze Twitter profiloddal és behúzza az infókat.
A Clubhouse 2020 márciusában debütált, a koronavírussal majdhogynem egyidőben. Hamar felkapottá vált, hiszen exkluzívnak számít, hogy csak meghívásos alapon lehet bejutni, nem mindenki számára elérhető. Olyasmi, mint egy való életben lévő privát klub, ahová nem engednek be mindenkit.
És a nagy kérdés: mégis mit hallgathatunk a Clubhouse-on? Hogyha végre sikerül bejutni, akkor számtalan lehetőséget kínál az alkalmazás: témaköröket követhetünk és láthatjuk, mely felhasználók érdeklődnek ugyanazon téma iránt és őket is követhetjük. A követések határozzák meg, milyen ajánlásokat kapunk majd az alkalmazástól, hogy milyen beszélgetésekhez csatlakozzunk.
A beszélgetések élőben történnek és ott kell lennünk, hogy halljuk őket, nem minden esetben kerülnek felvételre, mentésre, így nem minden visszahallgatható.
Jelenleg van egy limit, miszerint maximum 5000 ember vehet részt egy Clubhouse szobában, ahol a beszélgetés zajlik, de sok esetben a szemfüles felhasználók élőben közvetítik más felületeken (például YouTube-on) a tartalmat.
Hasonlíthatjuk az élményt a podcast-hez, viszont itt nincsenek extra mikrofonok, hangfelvételek, szerkesztések, utómunkák, személyes kontakt a résztvevők között, hanem mindenki a telefonjába beszél, így az audió nem lesz tökéletes és bizony nem is látják egymást a résztvevők.
Ha közbeszólnánk, akkor van lehetőség ezt jelezni a tartalomgyártónak vagy moderátornak és amennyiben úgy gondolják, megengedhetik, hogy mi is közbeszóljunk telefonunkon keresztül.
És ami tartalomgyártói szempontból nem egy utolsó szempont: lehet pénzt keresni a Clubhouse által? Elméletileg lehet, de még nincs teljesen letisztázva, hogyan fog működni a rendszer, amely a fizetségről gondoskodik. Még a tesztelési fázisok zajlanak. Ami fontos, hogy más felületekkel (pl. YouTube) ellentétben nem reklám központú fizetési sémát terveznek. A felhasználók küldhetnek az applikáción belül juttatásokat a tartalomkészítőknek, aminek a 100%-a, a teljes összeg a tartalomgyártóé lesz.
Az alkalmazás népszerűségéhez hozzátesz, hogy felhasználói között hírességek is megtalálhatók, mint például Kevin Hart, Drake vagy Tiffany Haddish. Tiffany Haddish volt az első személy, aki elérte az 1 milliós követőbázist a platformon.