Találd meg a legjobb közösségi platformot márkád számára!
Manapság már azt érezhetjük, hogy minden hónapban más közösségi oldal a trendi, hetente feltűnik valamilyen új felület. Márkaként pedig elgondolkozunk: készítsünk TikTok-profilt? Regisztráljunk a Clubhouse-ra? Válasszuk inkább a Flive-ot? Egy tökéletes világban lenne kapacitásunk arra, hogy mindenhol fent legyünk és rendszeres, átgondolt kommunikációt folytassunk, azonban ez a való életben a legtöbb esetben nem kivitelezhető. Sőt, néhány esetben felesleges is. Ugyanis nem feltétlen az a lényeg, hogy mindenhol ott legyünk – hanem az, hogy azokon a helyeken legyünk aktívak, ahol célközönségünk is az.
Mielőtt belevágnánk az új közösségi profilok gyártásába, picit álljunk meg. Közösségi média stratégiánk és egy kis kutatás segít, hogy megtaláljuk azokat a platformokat, ahol tényleg érdemes jelen lennünk.
Első és legfontosabb kérdés: Szükséges, hogy a márkádnak legyen közösségi oldala?
A rövid válasz az, hogy igen. A hosszabb válasz esetében pedig azt mondhatjuk, hogy attól függ. No, de mégis mitől? Számtalan faktor létezik, amely befolyásolja online marketingtevékenységünket. Ha a céljaid, a közönséged és a KPI-k a közösségi média nélkül is igazodnak egymáshoz, akkor lehet, hogy jól elleszel nélküle.
De ha növelni szeretnéd a márkaismertséget, vagy új és jelenlegi ügyfeleket szeretnél elérni, akkor fontolj meg legalább egy közösségi média csatornát.
Egy friss Sprout Social Index™ jelentés kimutatta, hogy a fogyasztók a legszívesebben a közösségi médiát használják visszajelzések megosztására egy termékről (31%), és ügyfélszolgálati problémával vagy kérdéssel is itt keresik fel a márkákat (33%). Marketing szempontjából a közösségi médiát adatgyűjtésre is remekül használhatjuk, ráadásul számos módon. A tanulmány eredményei között olvasható az is, hogy a marketing szakemberek 88%-a számolt be arról, hogy közösségi média stratégiájuk pozitívan befolyásolta az értékesítést, és 90%-uk egyetért azzal, hogy a közösségi média segít abban, hogy megelőzze versenytársait.
Tehát a hosszú válasz arra a kérdésre, hogy szüksége van-e vállalkozásának közösségi média csatornára: igen, ha közösséget akarsz építeni, növelni szeretnéd a márka ismertségét, felpörgetni az eladásokat és folyamatosan figyelemmel kísérni a versenytársakat.
Nézzük meg, mit kell figyelembe venni a közösségi média felület kiválasztásakor.
Mik a céljaid?
A különböző platformok különböző előnyöket kínálnak. Egyes platformok alkalmasabbak bizonyos célok elérésére, így mindenképp tanácsos mérlegelni, mi is az a fő cél, amiért éppen dolgozunk és ennek megfelelően alakítani a közösségi média stratégiát is.
A legfőbb célok a közösségi médiában a következők:
- növelni a márka ismertségét (70%)
- potenciális ügyfelek megtalálása (59%)
- a közönség elkötelezettségének, aktivitásának növelése (48%).
Milyen források állnak rendelkezésre?
Legyünk őszinték: a közösségi média időbe és energiába kerül. Posztgyártás, tartalommarketing, időzítés, stratégiák készítése és követése, új funkciók, amikkel lépést kell tartani, ügyfélkezelés és így tovább.
A következő kérdéseken kell elgondolkodnunk:
- Rendelkezésünkre áll egy közösségi média csapat? Ha nem, akkor ki fogja ellátni ezeket a feladatokat?
- Van elég embered arra, ahányan szükségesek a közösségi platformok kezelésére?
- Mennyi időt szánnál egy-egy felület menedzselésére? A tanulási folyamatot is számoljuk ide, ugyanis minden új platformot meg kell tanulni megfelelően használni, a lehetőségeket kimaximalizálva.
- Ki fogja elkészíteni a tartalmakat és ki menedzseli ezeket?
Mint ahogy látod, a közösségi média kommunikáció nem egyszerű, amit csak rábízol valakire a cégnél pluszban és le van tudva. Sok esetben akár egy új embert is fel kell venni vagy kiszervezni a munkát egy ügynökségnek, hogy biztosan gördülékenyen menjenek a dolgok és lekerüljön a válladról a teher.
Milyen tartalomtípusaid vannak?
Néhány cégnek már van egy teljes média könyvtára, tele anyagokkal, tartalmakkal. Az itt található információk, szövegek, vizuális tartalmak remekül átemelhetők a közösségi média térben vagy alakítgathatunk rajta, hogy az adott felülethez illesszük a tartalmat. Azonban még ilyenkor is szükséged van új tartalmakra és bizony a tartalomgyártás sem sétagalopp. Ideális esetben egy egész csapat dolgozik ezen, hiszen egy közösségi média menedzser nem termékfotós, nem profi videós és a grafika is egy sokrétű, külön szakma, így bizony egy személy nem végezheti 5 másik szakember munkáját is. Ezt vedd figyelembe, mielőtt úgy döntesz, hogy minden platformon aktív akar lenni céged.
A legfontosabb tartalomtípusok a következők: képek, videók, szövegek, sztorik és élő videók. Számba kell venni, melyik típusból mennyi tartalmad van, ugyanis egyes platformokon a videó állja meg a helyét, míg máshol a képek és szövegek kerülnek fókuszba.
Hol van a közönséged?
Jó eséllyel célcsoportod is aktív a közösségi oldalakon és bizony nem árt tudni, melyik felületeken vannak fel, hol követnek márkákat. A weboldalad elemzései is segíthetnek, hiszen ez megmutatja, honnan érkeznek a felhasználók, honnan kattintanak át.
Vedd figyelembe szektorodat!
A szektorok között közösségi média trendek esetén is vannak különbségek – a megfelelő csatorna kiválasztása függ attól is, mivel foglalkozol. Ehhez egy kis kutatást kell végezned a szektoron belül, ahol tevékenykedsz – nézz rá versenytársaidra vagy akár külföldi, hasonló cégekre is!
Forrás: https://sproutsocial.com/insights/social-media-channels/