Üzleti siker az adatok segítségével!
A közösségi médiában minden adat fontos! A kinyert információk feltárhatják a fogyasztói magatartás rejtélyeit, ezáltal lehetővé téve a márkák számára a trendek előrejelzését és az okosabb közösségi médiát érintő döntések meghozatalát. És ez bizony többről szól, mint számok sokaságáról: valódi, kézzelfogható üzleti hatása is lehet az adatok felhasználásának!
Egy felmérés szerint a cégvezetők egyetértenek abban, hogy a közösségi média adatai és betekintései elengedhetetlenek a trendek felderítéséhez, a versenytársak elemzéséhez, a proaktív válságkezeléshez és még sok máshoz is.
A közösségi média adatgyűjtő eszközei megkönnyítették az erőfeszítéseket és elősegítették az eredményességet. Hiszen mi sem egyszerűbb, mint a már előre összegyűjtött adatokat kiolvasni, ugye? Már szinte minden közösségi felület kínál saját statisztikákat, adatokat, amikkel akár visszamenőleg vagy időszakosan is ellenőrizhetjük az elért eredményeket, a felhasználói bázis összetételét és további fontos és hasznos mérőszámokat is.
A közösségi oldalak saját elemzési felületein kívül vannak olyan szoftverek és weboldalak, melyek szolgáltatásai között ennél jóval profibb és részletesebb elemzésekhez és adatokhoz is hozzájuthatunk, ám ez a legtöbb esetben nem ingyenes.
Az adatok kiolvasása egy dolog, de ezt a hasznunkra is kell fordítani! A közösségi médiáért felelős csapatok a szerzett információkkal növelhetik a relevanciát és közelebb juthatnak a kitűzött üzleti célokhoz.
Miért fontosak a közösségi média adatok?
A The 2023 State of Social Media Report szerint a legfontosabb üzleti prioritások a mai gazdasági környezetben a következők:
- a márka hírnevének és hűségének kialakítása,
- az ügyfelek mélyebb megismerése,
- a versenyképes pozíció javítása,
- a csökkentett költségvetéssel való előrelépés
- és a jövőbeli trendek előrejelzése.
A közösségi média adatok mindezen eredményeket javíthatják, segítve a márkákat az élen maradni az egyre erősödő versenykörülmények között. Többről van szó, mint csak a teljesítményadatokról. Ha belemerülünk az iparágba, a közösségi versenyképesség és kulturális betekintések segítségével olyan eszközökhöz és tudáshoz juthatunk, amik által kitűnhetünk a zsúfolt közösségi média térben a többi cég közül.
A termékfejlesztéstől az ügyfélszolgálatig a közösségi média adatok elemzése választ adhat a márka legfontosabb kérdéseire azzal kapcsolatban, hogy miként kezelje a helyzeteket, milyen újításokat vezessen be és hogyan érjen el sikereket a fogyasztók körében.
Növeljük a márkahűséget!
A közösségi média adatok lehetővé teszik a vállalkozások számára, hogy mélyebb kapcsolatokat építsenek ki közönségükkel, illetve a termékeket és szolgáltatásokat a „kívánságokról” a „szükségletek” szintjére emeljék. Nem meglepő, hogy a cégvezetők szinte egyöntetűen (94%) egyetértenek abban, hogy a közösségi média adatok és betekintések pozitív hatással vannak a márka hírnevének és lojalitásának építésére.
Még az összetett és szigorúan szabályozott iparágakban navigáló marketingszakemberek is támaszkodhatnak a közösségi média adatokra, hogy segítsenek humanizálni egy márkát és formálni a megítélését!
Vegyük például a Plaid-et. A San Francisco-i székhelyű vállalat megkönnyíti az emberek számára, hogy biztonságosan összekapcsolják pénzügyi számláikat kedvenc alkalmazásaikkal és szolgáltatásaikkal. A márka sikere az érdekelt felek rengeteg oktatásán múlott – mind a fogyasztók, mind pedig a technológiát nem ismerő pénzügyi intézmények számára.
Matthew McConnell, a Plaid közösségi média vezetője szerint a közösségi média kulcsszerepet játszik a márka megítélésében: "Hasznos tartalmakkal szeretnénk felruházni követőinket, hogy segítsenek a Plaid hírének terjesztésében."
A Plaid és a Social Sprout együttműködése révén pedig egy olyan adatok által vezérelt, visszajelzésekre összpontosító rendszert is létre tudtak hozni, ami támogatja a pontosabb üzeneteket, növelve a márka ismertségét és hírnevét.
A cég figyelmet fordít arra, hogy melyik tartalom teljesít a legjobban a közzétettek közül. És persze azt is vizsgálják, ha valami nem működik jól… Viszont ezt nem szabad kudarcként megélni! Ez egy lehetőség a fejlődésre. A mélyére kell ásni, hogy mi lehet az oka, hogy egy adott tartalom nem működik. Ilyenkor nem csak a tartalmi összetevőket (például szöveg, emoji használat vagy kép), hanem a körülményeket is sorra kell venni, mint mondjuk a megosztás ideje.
Használjuk a közösségi adatokat, hogy megértsük az ügyfeleket!
Ha a közösségi média adatok elemzése a márka teljesítménymutatóira korlátozódik, akkor nem használjuk ki a közösségi szolgáltatások teljes értékét. A közösségi meghallgatással (social listening) a márkák megismerhetik iparáguk, versenytársaik és ami a legfontosabb, a közönségük körül zajló fontosabb beszélgetéseket.
Nézzünk is egy példát! A Goally egy technológiai vállalat, amely olyan családokhoz szól, ahol a neurodiverzitás is jelen van. Céljuk ezen családok életének megkönnyítése. Ők is használnak social listening eszközt, hogy lépést tartsanak azzal, mi is fontos az általuk támogatott családoknak.
Kaelyn Brooks, a Goally digitális marketingszakértője az iparági és a márka állapot elemzésen keresztül felszínre hozta a tanulási zavarokkal küzdő gyermekeket nevelő szülők általános igényét: látni akarják, hogy gyermekeik önállósodnak, függetlenebbé válnak.
Ez pedig egy olyan információ, ami megerősíti a vállalat elképzeléseit: a probléma valós és kidolgozhatnak olyan megoldást, ami a mindennapokat egyszerűbbé teszi. Ez a téma sokak által nem, vagy csak kevésbé ismert, így a cég arra is használja közösségi oldalait, hogy biztos és valós információkkal lássa el az embereket.
Például TikTok oldalukon az emberek feltehetik kérdéseiket és biztos forrásból kaphatnak választ.
@goallyapps Remember this as Valentines Day approaches 💙 (… even our whole team can’t forget it after filming this in the middle of the office 😉) #neurodivergent #valentinesday #autismawareness #lovelanguagetiktok ♬ muerto gang - qubelly🗽
Forrás: https://sproutsocial.com/insights/social-data-in-action/