Hogyan mérd az elköteleződést a közösségi médiában?
A közösségi médiában jelen lenni már nem elég: elköteleződésre van szükség! Hiába nő a követőszámod vagy az elérésed, ha a közönséged nem reagál a tartalmaidra, nem kattint, nem oszt meg, nem kommentel. Az elköteleződés (engagement), az a mutató, ami igazán láttatja, mennyire hatékony a közösségi média kommunikációd.
Cikkünkben sorra vesszük a legfontosabb teljesítménymutatókat (KPI-k), amelyek alapján mérheted és javíthatod közösségi média stratégiád.
Kattintások
Ismerős, amikor egy izgalmas bevezető sort olvasol az Instagramon, és kíváncsi vagy a teljes szövegre, ezért a „Tovább” gombra klikkelsz? Már meg is adtad a kattintást az alkotónak, amit látni is fog az analitikában, illetve amit érzékelni fog az algoritmus oly módon, hogy érdeklődést fejeztél ki. Manapság ez a művelet már nemcsak linkekre vonatkozik: a közösségi médiában a kattintás lehet a teljes szöveg megnyitása, egy képsorozat végiglapozása, egy fotó nagyobban való megnézése, a kommentekre való klikkelés az elolvasáshoz, vagy akár a profilra való ellátogatás is. A kattintások csendes, de erőteljes jelek arra, hogy a tartalmad valóban megragadta a figyelmet. Az elemzésekben figyeld, mely posztoknál nő a kattintásszám, mert ezek mutatják az igazi érdeklődést.
Reakciók
A jól ismert dupla koppintás az Instagramon, vagy a szívecske Facebookon nem véletlenül olyan népszerű. Bár a kedvelések ma már sok platformon nem láthatók nyilvánosan, az analitikákban továbbra is fontos szerepük van. A kedvelések a legegyszerűbb formái az interakciónak: semmibe se kerülnek, seperc alatt megvagy vele (sokszor akár tudatalatt is ráklikkelhetsz), de mégis pozitív visszajelzést adnak. Különösen hasznos KPI a márkaismertségi kampányoknál, amikor a cél nem feltétlenül a vásárlás, hanem az első benyomás kialakítása. Mivel az algoritmus felé is jó üzenet ez is, ahogy a legtöbb aktivitás, így ha támogatnál egy alkotót vagy céget, a posztjaikra való reagálással könnyedén megteheted.
Megosztások
Ezt úgy is felfoghatod, hogy a közönséged a nagyköveteddé válik. Amikor valaki úgy érzi, hogy a posztod értékes, vicces vagy fontos annyira, hogy továbbküldje, megossza ismerőseivel, akkor az a legnagyobb dicséret. A megosztás platformtól függően más néven jelenik meg: Pinteresten mentés, X-en (régebbenTwitter) retweet vagy repost, Instagramon sztoriban vagy üzenetben való továbbküldés, Facebookon a profiloldalon való közzététel. Ezek a megosztások segítenek abban, hogy tartalmad organikusan terjedjen. Egy kampány valódi sikerét sokszor nem a kedvelések, hanem a megosztások aránya mutatja meg. Ha el tudod érni, hogy minél többen megosszák a bejegyzést, akkor garantáltan remek eredményeket fogsz találni az elemzéseknél.
Kommentek
A kommentelés nemcsak számszerű adat, hanem lehetőség is a párbeszédre. Akár egy poszt alá érkezik, akár élő videó alatt születik, a komment az egyik legértékesebb interakciós forma. Ha sok a hozzászólásod, az azt jelenti, hogy a tartalmad gondolatokat ébresztett. Emellett a kommentek alkalmat adnak a közönséggel való közvetlen kapcsolatépítésre is. Ne feledd: a közösségi média kétirányú kommunikációs csatorna, így bátran válaszolj!
Említések
Az említések azt mutatják meg, hogy a márkád témává vált. Valaki megemlítheti a neved egy posztban, egy sztoriban vagy egy hozzászólásban, általában a @ jel megadása után, taggeléssel. Ezeket nem mindig könnyű nyomon követni, főleg ha nem jelölnek meg, csak leírják a márkaneved. Ilyenkor hasznos egy monitoring eszköz (social listening), amellyel kulcsszavak alapján követheted a rólad szóló beszélgetéseket. Az említések száma és hangulata (pozitív, negatív vagy semleges) fontos mutatója annak, hogyan vélekednek rólad az emberek. A taggelt posztoknál pedig találhatsz felhasználói tartalmakat (UGC), amik színesíthetik kommunikációdat és pozitív üzenetet küldenek az érdeklődőknek egy őszinte ajánlás formájában.
Profilmegtekintések
Amikor valakit eléggé érdekel egy tartalom, gyakran a profilodra is átkattint. A profilmegtekintések száma ezért kiváló indikátor arra, hogy hányan szerettek volna többet megtudni rólad vagy a márkádról. Ez a szám különösen hasznos kampányok idején, hiszen mutatja, mennyire volt hatásos a vizuális megjelenésed vagy a posztod szövege. Fontos, hogy a profilod mindig naprakész legyen, hiszen sokszor ez az első benyomás, és egy-egy kampány során sok új látogató is érkezhet.
Te melyik közösségi média mutatót tartod a legfontosabbnak?
Az elérés megmutatja, hány ember látta a tartalmadat, az elköteleződés viszont azt, hogy kik azok, akik valóban reagáltak is rá. A közösségi média mutatói az engagement területén – mint a kattintások, megosztások, kommentek vagy profilmegtekintések – nélkülözhetetlenek egy sikeres stratégiához. Ha ezekre figyelsz, nemcsak konkrét, számszerű eredményeid javulnak, de közönséged is aktívabbá válik. Mert a valódi cél nem az, hogy sokan lássanak, hanem az, hogy kapcsolódjanak is hozzád.
Szeretnéd te is kihasználni a közösségi média erejét? Ha úgy érzed, itt az ideje, hogy a termékeid is reflektorfénybe kerüljenek, mi segítünk! Cégünk olyan egyedi és hatékony kampányokat dolgoz ki, amelyek nemcsak növelik az eladásokat, hanem valóban elérik és megszólítják a célközönségedet is. Tudj meg többet itt: https://www.kozossegi-media.com/
Forrás: https://sproutsocial.com/insights/social-media-kpis/