2025. jún 17.

Organikus vs. fizetett közösségi média

írta: Sáringer Viktória
Organikus vs. fizetett közösségi média

nevtelen_terv_50.pngNem tudod, mikor érdemes fizetni a posztjaidért, és mikor elég az organikus elérés? Cikkünk segít eligazodni! A közösségi média mai zsúfolt világában egyre nehezebb kitűnni. A hirdetési költségek folyamatosan emelkednek, miközben a büdzsék mértéke csökkenhet. Jelenleg az organikus és a fizetett közösségi média tudatos, kiegyensúlyozott használata nem extra, hanem alapfeltétel, ha a cél a figyelem megragadása, a versenytársak közül való kitűnés és a jobb ROI, vagyis a befeketett munka és költségek megtérülése.

Mi is az organikus közösségi média?

Az organikus közösségi média alapvetően nem mást, mint ingyenes tartalmakat jelent: szöveges posztokat, képeket vagy videókat, amelyeket fizetett hirdetés nélkül osztasz meg oldalaidon. Ebben az esetben a felületek algoritmusai segítenek eljuttatni az üzeneted a célközönséghez. Itt is van befektetett erőforrás, de az nem direkt módon pénzben nyilvánul meg, hanem inkább közvetett (például a posztokért felelős kolléga fizetése, a fotós díjai, stb.).

Előnyök:

  • Költséghatékony.
  • Segít építeni a kapcsolatot és a bizalmat: az emberek jobban megbíznak az olyan tartalmakban, amelyek nem hirdetésnek tűnnek.
  • Az UGC (felhasználók által készített tartalom) különösen hatásos: egy felmérés szerint a vásárlók 79%-a jobban hisz az ilyen tartalmaknak, mint a márkák által készítetteknek (13%) vagy az influencerek tartalmainak (8%).

Kihívások:

  • Nehéz észrevehetőnek lenni, mert az algoritmusok sokszor előnyben részesítik a fizetett tartalmakat.
  • Az adatok szerint 2020–2023 között az organikus elérés kb. 62%-kal csökkent, ami szintén a fizetett posztok felé mozdítja a mérleget.

Mi takarnak a fizetett közösségi média posztok?

Ezek olyan tartalmakat jelentenek, amelyek esetében fizetsz annak érdekében, hogy szélesebb, célzottabb közönséghez jussanak el. Ide tartoznak a hirdetésként futó posztok, az influencerekkel kötött fizetett együttműködések, vagy a posztok kiemelése egyes felületeken.

Előnyök:

  • Pontos célzási lehetőségek (érdeklődés, demográfia, viselkedés alapján).
  • Átkattintásra ösztönző formátumok (gombok, linkek, űrlapok).
  • Részletes analitika a teljesítmény méréséhez.
  • Gyors, széles elérés, függetlenül attól, hogy az algoritmus mit favorizál.

Kihívások:

  • Költséges: a Search Engine Land szerint 2024-ben a fizetett közösségi média költések 13%-kal nőttek.
  • Átgondolt stratégia kell: a fizetett tartalomnak támogatnia kell, nem helyettesítenie az organikus jelenlétet.

Fő különbségek

Míg az organikus megosztások ingyenesek és az algoritmus, a megfelelő közzétételi idő és a kreatív vizuális és szöveges tartalom függvényében terjednek, úgy a fizetett bejegyzések, hirdetések direkt módon pénzbe kerülnek, viszont könnyebben elérhető velük a célközönség. A platformok utóbbi esetben jobban besegítenek a terjesztésben, de itt is fontos a megfelelő tartalom, hiszen hiába látják sokan a hirdetést, ha nem kelti fel a figyelmet és nem vált ki érdeklődést.

Organikus posztoknál olyan faktorok is beleszólhatnak a terjedés mértékébe, mint az elköteleződés, vagyis hogy hányan aktívak a tartalomnál (hozzászólás, megosztás, reakció, stb.). Ha a követők jól reagálnak a posztra, akkor jó esély van, hogy egyre szélesebb körben kezd majd terjedni a megosztás. Fizetett hirdetések esetében mindenképp terjed a tartalom, viszont a sikert itt is befolyásolják olyan tényezők, mint a megfelelő kreatív, a jól megfogalmazott szöveg, a pontos célzási beállítások és a költségvetés. Ha ezekre odafigyelünk, vagy felkérünk egy szakértőt a beállításokra, akkor gyors, azonnali elérésekre tehetünk szert.

Működhet az egyik a másik nélkül?

Tulajdonképpen igen, hiszen nagyon is lehetséges csak organikus posztokkal kommunikálni, de arra is van bőven példa, hogy egyes cégek csak hirdetnek. Azonban inkább az a kérdés, hogy érdemes-e csak az egyiket választani? A tapasztalatok azt mutatják, hogy nem. A legjobb eredményhez a kettő kombinációja vezet.

Az organikus és fizetett közösségi média egymás kiegészítői, nem pedig versenytársai. Az organikus posztok hosszútávon építik a közönséggel a kapcsolatot, segítenek a márkaismertség növelésében és a célközönség bizalmának elnyerésében. A fizetett tartalmak nagyszerű lehetőséget biztosítanak a gyors elérésre, azonnali konverzióra és az időszakos vagy aktuális ajánlatok kiemelésére.

Hogyan hozd ki a legtöbbet a jelenlétedből?

Először is organikus posztokkal építs kapcsolatot, mutasd meg márkád emberi oldalát, ossz meg kulisszatitkokat, pillanatokat vagy edukatív tartalmakat! Aztán fizetett hirdetésekkel erősíts rá a legjobban teljesítő posztokra, promóciókra vagy eseményekre, és célozd meg velük azokat, akiket organikusan nem érsz el. Szükség esetén használj A/B tesztelést is, hogy megtudd, melyik kreatív vagy szöveg működik a legjobban.

Tanulj a visszajelzésekből!

A közösségi média világa nem fekete-fehér. A valódi hatékonyság nem abban rejlik, hogy kizárólag az egyik vagy másik utat választod, hanem abban, hogy megtalálod a számodra ideális egyensúlyt. Gondolkozz hosszú távon, kísérletezz, tanulj a visszajelzésekből, és építs olyan jelenlétet, ami hozzásegít az üzleti célok eléréséhez.

melinda_3.PNGLégy jelen a célcsoportodhoz leginkább illeszkedő social media felületeken, hozd ki a legtöbbet oldalaidból, hirdetéseidből és applikációidból! Ebben segítünk az iWiW és MyVIP óta. Érdekelnek a részletek? Kattints: https://www.kozossegi-media.com/

Forrás: https://sproutsocial.com/insights/organic-vs-paid-social-media/

Szólj hozzá

marketing tartalom hirdetés tipp stratégia ötletek tippek tanácsok organikus fizetett hirdetés közösségi média kiemelés posztok posztolás organikus elérés stratégiakészítés organikus növelés organikus poszt