Ki nyeri a Nagy-Szín-Pad-ot?
Avagy miért ne higyj a lájkoknak, rajongószámoknak, hallgatottságnak!
2013-ban, pontosan 5 évvel ezelőtt írtam legelőször a lájkok vásárlásáról, de újra és újra más köntösben felbukkan a téma, amikor a külső számok helyezéseket és eredményeket döntenek el. Így előbb a DJ versenyekhez majd influencer kampányokhoz kapcsolódva írtam a témában cikket, ezúttal pedig a Recorder blogbejegyzése miatt ragadtam virtuális tollat.
A most megjelent cikkben ugyanis a Nagyszínpad verseny indulóinak esélyét latolgatták lájkok, videómegtekintések és hallgatottság alapján.
Az alábbi cikkben azt próbálom bemutatni, hogy miért NEM JÓ, ha lájkok, hallgatottság, nézettség és ilyen egyéb, külső mutatószámok alapján ítélsz meg valamit.
Minden eladó!
A legelső és talán legfontosabb, hogy a közösségi média térben minden, de minden eladó és megvehető. Már 2013-ban is voltak magyar lájkfarmok és lájkcsere csoportok, napjainkban pedig minden tinédzser tudja, hogyan kell Instagram vagy egyéb követőket gyorsan, hatékonyan no meg költségkímélő módon (é. ingyen!) szerezni alkalmazások és álprofilok segítségével…
Nem mutatok egy oldalt sem - de ha szeretnéd, kattints a bevezetőben található linkre, meg amúgy is - ott a Google, írd be bátran a buy + {adott közösségi média felület} + {follower / view / like / listens / egyéb} szavakat és szókapcsolatokat és láss csodát: 1000 Facebook vagy Instagram követő csak 15 USD, 1000 Youtube nézettség akciósan csak 8 USD, 100 LinkedIn követő 23 USD, 1000 Soundcloud hallgatottság 5 USD míg 1000 Spotify hallgatottság 30 USD - és még folytathatnánk a sort. Az ár sokkal olcsóbb, ha belépsz egy (vagy több) likecsere csoportba, ahol ugyan Excel táblában mérik, hogy teljesíted-e a kirendelt kvótát, pénz nélkül, csak a saját "munkáddal" fizetsz a dolgokért.
De hogy miért nem jó az ilyen like? Röviden, mert nem valódi érdeklődésből fakad még akkor sem, ha valódi személy van mögötte - aki egyébként még további 120 valódi profillal rendelkezik... Amúgy sem feltétlenül jó a nagy rajongóbázis, de erről már korábban is írtam egy blogbejegyzésben.
Aktív rajongók
A közösségi média térben sokkal, de sokkal fontosabb, hogy a rajongóinkat mennyire tudjuk megszólítani és megtartani. Ennek prezentálására több mutató is alkalmas, a Facebookon a Beszélnek róla (PTAT) mutató ugyan már nem látható az oldalakon, de különböző audit szoftverek segítségével lehívható.
De ott van a Google Trends ingyenes lehetősége is, amivel meg tudjuk nézni, hogy hányan keresnek rá az adott márkára / celebre / zenekarra, s mindez pillanatnyi megmozdulás (hype) az éterben vagy valós, hosszan tartó keresettség. A Trends adatait ugyanis 2004-ig visszamenőleg le tudjuk hívni.
Persze minden mutatónak meg van a fonákja is, egyik mutató sem tökéletes, de őszintén szólva, Te kit tekintesz valódi barátnak, aki ott van a Facebook oldaladon, vagy azt, aki rendszeresen Rád ír, megkérdezve, hogy hogy vagy? Ugyanígy ki az igazi vásárló, érdeklődő, zenekarrajongó? Aki csak ott van az oldalon, vagy aki valóban érdeklődik is a tartalmad iránt?
No ezt mutatja meg az Engagement mutatója is. Ők az elkötelezett rajongók. Facebook esetében ezt egyébként meg lehet nézni az elemzések menüpontban is az Aktív személyek statisztikájánál.
No és akkor nézzük a Nagy-Szín-Pad versenyzőinek adatait!
Nagyszínpad versenyzők
A Nagyszínpad versenyben idén 8 zenekar méri össze tudását és rajongóbázis aktivizálási képességeit.
No de nézzük, hogy idén ki mekkora rajongóbázis mozgósítási tényezővel számolhat!
Rajongószám tekintetében - ha ByeAlex és Slepp oldalát nézzük ByeAlex oldalával szemben - akkor a Soulwave nyer, akit az Apey & The Pea követ. A PTAT mutató esetében is ők vezetnek, azonban a legkisebb rajongószámmal rendelkező JETLAG kerül a harmadik helyre!
A PTAT mutató azt mutatja, hogy az elmúlt hét napban - a verseny előtt 8 nappal vagyunk, tehát ez elég jó mutató tud lenni - hány ember lépett interakcióba az adott zenekar Facebook oldalán. Mivel ez nem százalékos arány, hanem konkrét létszám adat (fő) emiatt igencsak fontos visszajelzés, ha összehasonlítjuk a rajongószámmal.
Ezt az arányszámot mutatja egyébként az Engagement százalékos mutatója, amit toronymagasan a JETLAG vezet (12%-kal), amit az Apey & the Pie követ messze lemaradva (6%), míg a Soulwave az utolsó helyen kullog 3%-kal.
A rajongói oldalak aktivitásmutatóját nézve a JETLAG, Antonia Vai és az NB vezet 57%-kal, őket a Soulwave követi 50%-os rátával. Az aktivitás mutatója az oldal által megosztott tartalmak és bejegyzések mennyiségét, változatosságát, a posztok hosszát összesítve méri.
A zenekarok keresettsége
Annak idején, amikor több éven keresztül a Veszprémi Egyetemi Napok szervezője voltam, először mindig furcsán néztek rám, amikor a Google Trends elemző szoftvere segítségével döntöttem egy-egy zenekar bookingja felől, aztán elmagyaráztam az okokat... :) A Trends megmutatja ugyanis 2004-ig visszamenőleg egy-egy zenekar keresettségének változását, területi eloszlását illetve a kapcsolódó kulcsszavakat (nem mindegy ugyanis, hogy valakit egy botrány miatt keresnek vagy például a dalait, koncertjeit keresik).
Ez alapján a Nagy-Szín-Pad versenyzőiről az alábbiak mondhatók el: ByeAlex keresettsége 2017. szeptember 3-9, október 8-14. között, majd november 19-25. között emelkedett ki, egyébként egyáltalán nem nagyobb, hanem hasonló keresettséget mutat a többi zenekarhoz viszonyítva. Az NB keresettsége sajnos Trends szerint nem értelmezhető, ugyanis NB névvel nem csak a zenekart lehet beazonosítani a Google keresőben.
Hogy honnan érdeklődnek a zenekarok iránt az emberek, azt az alábbi térképeken látjuk. Amíg Antonia Vai-nak és a Belau-nak szinte kizárólagosan a fővárosban van rajongóbázisa, addig az Amigodnak Pest megyében, ByeAlex és a Jetlag iránti érdeklődés szinte az egész országra kiterjed.
Kérdés, hogy melyik zenekarnak mennyire sikerül a rajongóbázisát aktivizálni. Organikus módon azonban egyértelműen a jelenleg a JETLAG van jelentős fölényben ha az aktivitások és a rajongóbázis érdeklődését vesszük alapul.
És ne feledkezzünk meg a Nagy-Szín-Pad történetében 2014-ről, amikor a zenekarok és a közönség meglepetésére is a Mary Popkids toronymagasan megnyerte a versenyt. Ahogy az Index akkoriban írt erről, az mindent elmond az akkori piacbefolyásoló megoldásról:
-
A kampányt teljesen kimaxoló, ezzel a végső győzelmet is megszerző Mary PopKids pedig odáig ment, hogy kisbabás, mémes, és más hasonló képekkel való abszolút floodolás mellett a félmillió lájkos Tibi atyával és a kétmillió instagramos követővel rendelkező Palvin Barbivaltámadtak.
Fizetett hirdetés
Persze itt jön az a tényező, hogy hirdetéssel, PR-ral befolyásolhatóak az emberek, ha egy zenekar szán büdzsét erre. Kérdés, hogy mi a versenyben való részvétel elsődleges célja, mit akar kimaxolni a kommunikációban az adott fellépő. Versenykommunikáció esetében ugyanis nagyon nem mindegy, hogy győzni akarunk és a legbiztosabb szavazóbázist aktivizáljuk vagy elérést és imázsnövelést akarunk - akár más koncert- és fesztiválszervezőket becélozva ;) -, hogy lám itt vagyunk a versenyben...
Hirdetések esetében azzal számolni kell, ha a tartalom organikusan kevésbé szólítja meg a közönséget (ahogy az engagement és a PTAT mutatókból látható), akkor a hirdetési egységköltség lesz jelentősen magasabb, azaz ugyanabból az összegből az aktív rajongóbázissal rendelkező zenekar több embert fog tudni mozgósítani, mint egy passzívabb bázissal rendelkező zenekar.
No ennyit röviden és velősen a rajongószámok és hallgatottság helyetti mutatókról. Hajrá versenyzők!
Ha további közösségi média híreket szeretnél kapni,a leggyorsabban és a legvagányabban chatbotunkon keresztül kapod, iratkozz fel ITT!
----------------------
A cikk írója Klausz Melinda, a kozossegi-media.com vezetője.
2006. óta foglalkozik céges közösségi média kommunikációval (igen-igen, az iwiw-en kezdte). 7 közösségi média különböző területeiről szóló szakkönyvet írt, cége a Magyar Marketing Szövetség négy KKV-Marketing Gyémánt díját, a Turizmus szakma 5 #TSMA (Tourism Social Media Awards) szakmai díját kapta meg. Cégeknek átfogó közösségi média kommunikációt végez, illetve posztgarduális képzések és tréningek oktatója.