2019. nov 07.

Minden az IGTV-ről...

írta: Sáringer Viktória
Minden az IGTV-ről...

igtv_1.jpgMár biztosan hallottál az IGTV-ről, ami lehetővé teszi, hogy hosszabb videós tartalmakat is megosszunk az Instagramon. Ha szeretnéd kihasználni az alkalmazás adta összes marketinglehetőséget, akkor nem szabad az IGTV funkcióról sem megfeledkezni.

Miért érdemes megfontolnod az IGTV használatát?

A Cisco cikke szerint 2021 végére az internetes forgalom 80%-át lefedi azon felhasználók száma, akik internetes videókat néznek illetve hoznak létre. A SimilarWeb kutatása megállapította, hogy a felhasználók jelenleg 53 percet töltenek naponta Instagram-tartalmak böngészésével. Az egyetlen közösségi média felület, ahol az emberek több időt töltenek el, az a Facebook, átlagosan 58 perces eredménnyel.
Az Instagram jó eredménye nagyban köszönhető a fiatalabb korosztálynak, akik több időt töltenek az okostelefonjukon, mint amennyit a TV előtt ülnek. A 18 és 24 év közöttiek több mint fele a közösségi média oldalakon keresztül tartja a lépést kedvenc sorozataival is. A 25 és 54 év közötti korosztály több mint egyharmada is ugyanezen a véleményen van.

Mit takar az IGTV?

Az Instagram 2018. júniusában vezette be az IGTV-t, amit a YouTube vetélytársának szántak. Az IGTV lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy feltöltsék saját videójukat vagy mások tartalmait nézzék 60 másodperces hosszúságtól kezdve egészen az egy órás hosszig. Ehhez nem kell elhagyni az alkalmazást, linkre kattintani, ami kivezet: az applikáción belül lehet videókat nézni kényelmesen, egyszerűen, gyorsan és természetesen abba sem lehet hagyni, hiszen egymás után ugranak be az újabb és újabb hasonló videók, amikről az algoritmus a korábbi tevékenységünk után úgy gondolja, érdekelhet minket. Szóval senki se csodálkozzon, ha megnéz egy-két vicces macskás videóösszeállítást az IGTV-n és pár óra múlva arra eszmél, hogy még mindig cuki, humoros állatos videókat nézeget.

Hogy állnak hozzá a cégek az IGTV-hez?

A Social Media Examiner 2019-es kutatása szerint a cégek több mint 50%-a készít videókat Facebookra és Youtube-ra, 38% használja az Instagram történetek funkcióját és 26% él az IGTV adta lehetőségekkel.igtv_2.jpg
Általánosságban elmondható, hogy a márkáknál lassan került be az IGTV a marketing mixbe. A G2 felmérése szerint csak a cégek 16%-a állította, hogy használja az IGTV-t. Ez a szám egy kicsit magasabb azoknál a B2C (Business to Consumer) cégeknél, akiknek a követőtáborát a fiatalabb korosztály teszi ki, mint például a sportruházattal vagy kozmetikával foglalkozó márkák: Adidas, Nike, Sephora. Ezek a márkák szívesen élnek a lehetőségekkel, hogy úgynevezett mikro-influencereket - vagyis olyan véleményvezéreket, akiknek a követőbázisa 10 és 50 ezer követő között van – alkalmazzanak IGTV-re készült videóikban.

Kiknek ajánlott beépíteni az IGTV-t a marketing tervezetébe?

A válasz: nem mindenkinek. Sajnos az IGTV nem működik mindegyik cégnél. Olvasd végig az alábbi kritériumokat, amik ha jellemzők cégedre, érdemes belevágnod az IGTV kipróbálásába, alkalmazásába:

  • Olyan termékeket vagy szolgáltatásokat értékesítesz, amik vizuálisan megnyerők, mutatósak és meggyőzők. Például: ruha, ékszer, jóga felszerelés, sport eszközök, fitness órák
  • A célközönséged nagyrésze 40 évnél fiatalabb
  • Már rendelkezel számottevő Instagram követőbázissal

Ha például gyógyászati eszközökkel, életbiztosításokkal foglalkozol és a célközönséged 60-80 éves, akkor nem valószínű, hogy az IGTV be fog válni céged számára, hiszen ez a korosztály nem nagyon használja az Instagramot, így hiába a sok erőfeszítés, nem fog hozzájuk eljutni üzeneted.

Amennyiben úgy gondolod, célközönséged vevő lenne az IGTV videók nézésére, kezdj bele lassan: készíts egy bevezető videót, majd 2-4 videót a következő pár hétben és elemezd az eredményeket.

Milyen funkciókkal segít az Instagram, hogy felturbózd nézettségedet?

Az egyik legjobb lehetőség a videó előnézete. Ez nem jelent mást, mint hogy egy 60 másodperces előzetes (a bármilyen hosszúságú IGTV videód első 60 másodperce) kikerülhet a Képfolyamba. Vagyis láthatóvá teheted profilodon is, de kikerül a Kezdőoldalra is követőidnél vagy a Felfedezés oldalon is megjelentetheti az algoritmus. Ugyanúgy van jelölve, mint egy sima Instagram videó, de amint elkezdődik, alul látható lesz a lehetőség, hogy IGTV-n is megtekinthető. Ha erre kattint a felhasználó, egyből átugrik az IGTV-re és nagyobban nézheti a videódat teljes hosszában. Végig is nézheti a 60 másodpercet, aminek a végén ki fogja írni az app, hogy a folytatáshoz kattintani kell, ami szintén az IGTV-re vezet. Aki már megnézte az első percet, valószínűleg a továbbiakra is kíváncsi lesz és kattintani fog.

Beválik? Jöjjön egy sokkoló eredmény: A márkák, akik használják az IGTV előnézeti funkcióját, 300%-kal megnövelték a nézettségüket a korábbiakhoz képest. Nézzük a Sephora példáját: általában 60-80 ezer között mozgott az IGTV videók nézettsége, majd elkezdték használni az előnézeti lehetőséget és ez a szám hirtelen 1 millióra ugrott.

Tippek IGTV videó készítéséhez

A korábbi példa után egyértelmű, hogy ki kell használni az előnézeti videó adta lehetőségeket. Készíts egy egyperces előzetest minden IGTV-s tartalmadhoz. A legtöbb felhasználó általában hang nélkül nézi az Instagram videóit, így érdemes feliratot használnod, amennyiben mondandód van a vizuális történetmesélés mellett. Esetleg a címben írd le a legfontosabb tudnivalókat a videó alatt.
Habár akár egy órás videókat is megoszthatsz, nem valószínű, hogy ezt sokan végignézik, akármilyen jó legyen a felbontás, a zene, a tartalom. Egyszerűen a mai világban már nincs erre idejük és igényük az embereknek, főleg a fiatalabb korosztálynak, akik elsősorban fent vannak az Instagramon. Próbáld meg IGTV videóidat rövidnek, tartalmasnak elkészíteni. A legtöbb videó kevesebb, mint 3 perces.

Ahhoz, hogy olyan videót alkoss, amit végig akarnak nézni a felhasználók, találj ki egy jó történetet. A felvétel, szerkesztés, formázás mit sem ér, ha nem köti le a nézőket az első pár másodperc, már tovább is tekernek.
Gyakran alkalmazott technika egy meghökkentő borítókép használata is, ami miatt rákattintanak az emberek videódra, de a figyelmüket ezután is fent kell tartanod. Például sminkvideóknál gyakran szerepel a borítóképen egy furcsa technika, ami felkelti a kíváncsiságot és kattintásra ösztönzi a nézőket, majd az első pár másodpercben megmutatják a végső sminket, ami ha tetszik a felhasználónak, végig fogja nézni a videót, hogy lássa, hogyan készült el. A végére talán el is felejti, hogy clickbait, vagyis kattintásvadászat áldozata lett, mert a kép, amiért kattintott nem is szerepelt a videóban vagy csak egy tört másodperc erejéig, képként villant be.

Érdemes IGTV videóidat úgy felvenned, hogy jól mutasson, ha nézőid telefonjukat állva tartják. A legtöbb IGTV videó alapból így készül, hiszen az utólagos formázás elronthatja a végeredményt. A legtermészetesebb eredményre kell törekedned, hogy minél több nézőt és minél jobb elérést mutathass fel.
Használj egy tartót telefonodhoz, ne a kezedben legyen, amíg felveszed az IGTV videódat, mert a remegő képnél kevés dolog van, ami zavaróbb. A fényekre is figyelj, amennyiben személy szerepel a videón, például egy interjún, ügyelj rá, hogy ne vetődjenek árnyékok az arcára az erős, rossz irányú megvilágítástól.

igtv_3.jpgYoutube vs. IGTV

Felmerülhet a kérdés, hogy az IGTV használata jobban megéri-e, mint a Youtube. Szerintünk érdemes mindkét közösségi média felületre videókat készítened, de most hasonlítsuk össze néhány márka példáján, milyen eredményeket értek el a Youtube-felületén illetve az IGTV-n!

NatGeo: „Uncharted” videó promó Gordon Ramsey-vel

IGTV (július 29): 7300 néző, 140 kedvelés, 1,92% elérési arány
Youtube (augusztus 9): 296000 néző, 5700 kedvelés, 1,92% elérési arány

Mint láthatjuk, a Youtube videót negyvenszer annyian nézték meg, mint az IGTV videót, de az elérési arány mégis megegyezett.

Netflix: Stranger Things videók

Youtube, Stranger Things 3 Trailer: több, mint 35 millió megtekintés és 1,3 millió kedvelés, az elérési arány 3,71%
IGTV, a két korábbi évadból összevágott videó: több, mint 2,9 millió néző, 692 ezret meghaladó kedvelés, 23,86%-os elérési arány

Figyeljük meg a hatalmas különbséget a kedvelések között! Igen, a Youtube videó sikere hatalmas nézettségben, de a nézők kevesebb, mint 4%-a kedvelte csupán a tartalmat, míg az IGTV esetében több mint 23% nyomott a kedvelésre.
Ez mögött az az ok is állhat, hogy Youtube-on csak bejelentkezett felhasználók kedvelhetik a videókat, sokan pedig úgy használják a felületet, hogy nincsenek bejelentkezve. Ez az Instagramnál lehetetlen, muszáj bejelentkezve lennünk az IGTV videóinak megtekintéséhez és kedvelni is egyszerűbb: csupán két kattintás a képernyőre, nem kell keresnünk a „Like” gombot.

The Food Network: Palacsinta kóstoló videó (Mindkét platformra ugyanaz a videó került ki, csak más formátumban, az adott közösségi oldalt igényire szabva – álló illetve fekvő helyzetben)

Youtube: 5000 néző, 194 kedvelés, 3.88% elérési arány
IGTV: 187000 néző, 13170 kedvelés, 7,04% elérési arány

Az IGTV-n sokkal jobb eredményeket tudott elérni ugyanaz a videó! Hihetetlen, ugye?

Mi a véleményed? A Te cégednek érdemes lenne belevágnia az IGTV videók készítésébe?

Forrás:

https://www.socialmediaexaminer.com/igtv-for-business-new-research-for-marketers/

https://newsroom.cisco.com/press-release-content?type=webcontent&articleId=1853168

https://www.vox.com/2018/6/25/17501224/instagram-facebook-snapchat-time-spent-growth-data

https://www.emarketer.com/content/video-ads-in-social-media-2018

https://www.socialmediaexaminer.com/social-media-marketing-industry-report-2019/

https://learn.g2.com/state-of-social-media-marketing-2019

Szólj hozzá

youtube igtv