Használjátok már a legújabb közösségi média oldalt?
Még egy? Kérdezhetitek most joggal, hiszen így sem szenvedünk hiányt a közösségi média platformokban. De mi a helyzet akkor, ha ez az egy és igazi, amire eddig vártunk? Bejegyzésünkben most kicsit utána nézünk a WT:Social nevű oldalnak.
Ha Jimmy Wales neve nem is, de a Wikipédia biztosan ismerősen cseng. A Wikipédia társalapítójának nem is titkolt szándéka, hogy a szinte titokban elindított oldal, lelökje a Facebookot és Twittert a trónról és a helyükbe lépjen. Wales bevallása szerint az motiválta a WT:Social elindítására, hogy elege lett az előbb említett két közösségi média oldal felületességéből. Szerinte a felhasználók is torkig vannak a kattintásvadászattal és az álhírekkel, csak eddig nem volt más oldal, ami a Facebook helyére léphetett volna.
A WT:Social magát egy "hírekre összpontosító" helyként definiálja és hogy biztosan elkerüljék a fake news-okat a tagok képesek lesznek a "félrevezető" címsorokat szerkeszteni. Itt eszünkbe juthat a Quora, ami hasonló elvek alapján engedi szerkeszteni a bejegyzéseket. És habár ez a szerkesztési elv működik a Wikipédiánál, mivel eddig példa nélküli a közösségi média oldalakon, nem tudhatjuk, hogy mi fog kisülni ebből a lépésből. A cikkeket, amiket a felhasználók ismerősei osztanak meg/posztolnak időrendi sorban fogják majd látni, a legfrissebb lesz a legelső. Ezzel a lépéssel is szeretnének szembe menni a Facebookkal, ami algoritmusok alapján választja ki azt a bejegyzést, ami leginkább tetszhet nekünk érdeklődésünket véve alapul. "Felhatalmazást adunk arra, hogy mindenki saját maga dönthessen arról, hogy milyen tartalmat szeretne látni és közvetlenül módosítsa a megtévesztő címsorokat, vagy jelölje meg a problémás üzeneteket" - olvasható a WT: Social bevezetésében. "Olyan környezetet fogunk elősegíteni, ahol a rossz szereplők el lesznek távolítva, azért, mert ez a helyes és nem pedig azért, mert muszáj." A Financial Times egy nemrégiben készített interjújában Wales "problémásnak" írta le a közösségi média óriások által támogatott hirdetésvezérelt üzleti modellt. "Ezzel a modellel az a baj, hogy a legnagyobb nyertes az alacsony színvonalú tartalom" - mondta.
A WT:Socialnak nincs köze a Wikipédiához, de ahhoz hasonlóan a felhasználók adományaira épít. Egyelőre Amerikában kezd népszerűvé válni az októberben indult oldal, amely jelenleg körülbelül 250 000 taggal (2019. novemberi adat) rendelkezik. A platform hitvallása, hogy ők soha nem fogják eladni a felhasználói adatokat, és a hirdetések helyett "az egyedi adományozók nagylelkűségére" támaszkodnak. Azokat, akik feliratkoznak, felveszik egy várólistára és megkérik őket, hogy hívják ismerőseiket is az oldal használatára vagy ehelyett elő is fizethetnek a közösségi platformra. Az előfizetés az Egyesült Királyságban £ 10 / hó vagy 80 £ / év (€ 12 / € 90 Európában, $ 13 / $ 100 az Egyesült Államokban).
Az oldal fizetőssé tétele nem egy közösségi média szakértőben vetett fel kételyeket. csak, hogy egyet idézzünk: "Az emberek hozzászoktak, hogy a közösségi média ingyenes. Azt hiszem, a vállalkozások fizetnek majd érte, de az emberek annyira hozzászoktak, hogy ingyenes híreket kapnak kézhez bármikor, hogy nekik nem éri majd meg." Más szakértők szerint a közösségi média oldalnak nagyon gyorsan kell növekedni ahhoz, hogy tényleg kihívója lehessen a Facebooknak ezt pedig csak egy csomó beleölt pénzzel lehet elérni. Igen ám, de ha azt nézzük, hogy a hasonló alapokon működő Wikipédia már több, mint egy évtizede él és virul, akkor igazán bizakodók lehetünk ezzel az adományozási rendszerrel kapcsolatban.
Az innovatív üzleti modell mellett a WT: Social szorosan együttműködik a közösséggel, hasonlóan a Wikipediához. Az oldal jelenleg adminisztrátorokat és moderátorokat toboroz, akik aktívan figyelemmel kísérhetik a jogsértéseket és a hamis híreket, ezáltal hozzájárulva a platformon benyújtott tartalom minőségéhez. Ezenkívül, mivel a WT: Social a Laravel (PHP) és a Vue.js fájlra épül, a nyílt forráskódú fejlesztők már a kezdetektől kezdve bevonhatják és támogathatják a fejlesztési erőfeszítéseket. Ez rendkívül fontos lehet, ha például egy helyi eseményt szeretne valaki bejelenteni anélkül, hogy zavarná például a teljes kapcsolathálóját.
Ennek a mindenképpen érdekes közösségi média fórumnak a jövője bár bizonytalan, de szerintünk elindítja a közösségi média platformok új generációját. 2019-ben (lassan 2020-ban), amikor mindenkinek elege van az álhírekből, az adatlopásokból, a Facebook megoldásképtelenségéből és felhasználóik kihasználásából kell egy új megoldás, ahol az emberek kapcsolódhatnak és közösséget alkothatnak. Lehet, hogy a WT:Social lesz az?
Forrás:
https://www.bbc.com/news/technology-50460243
https://mariopeshev.com/wtsocial-and-the-new-age-of-social-networks/