Hogyan változott a Facebook algoritmusa 2004-től napjainkig?
2019 végén a Facebook posztok átlagos elérése 2,2%-kal csökkent, ami azt jelenti, hogy a cégek észszerűen számíthattak arra, hogy ezeket a posztokat oldaluk követőinek mindössze 5,5%-a látja. A hatalmas követőkkel bíró nagy márkák pedig még alacsonyabb átlagokat várhatnak el.
Igaz, hogy a Facebook algoritmus nem az egyetlen tényező, amely befolyásolja az elérést, de határozottan az egyik legfontosabb. Ami azt jelenti, hogy azoknak a marketingszakembereknek, akik nem naprakészek, valószínűleg több idejükbe telhet hatékony posztokat készíteni a célközönség számára.
A Facebook az algoritmus segítségével határozhatja meg, mely bejegyzéseket lássák a felhasználók, és milyen sorrendben, minden egyes alkalommal, amikor megnézik a hírcsatornájukat. 2018 óta az algoritmus gyors ütemben fejlődik, 2020-tól viszont a Facebook arra összpontosít, hogy platformját átláthatóbbá tegye a felhasználók számára, és hogy maguk a felhasználók adhassanak közvetlenebb irányítást az általuk látott módon. A közösségi oldal például az elmúlt időszakban több felmérést is készített különböző adatok és vélemények összegyűjtésére, közvetlenül a felhasználóktól.
Ahhoz, hogy megértsük az egyes változásokat, nézzük meg a Facebook algoritmusának rövid történetét egészen 2004-től napjainkig.
2004 - 2009:
A Facebook 2004-ben született, de hírcsatornája csak 2006-tól, a Like gomb pedig 2007 óta van jelen a platformon, így algoritmusa 2009-ig teljesen más szempontok alapján működött. A platform ugyanis innentől fogva mutatott új rendezési sorrendet a hírcsatornán, mégpedig az egyes hozzászólások népszerűsége alapján. (Tehát viszlát fordított időrendi sorrend.)
2009 - 2019:
Az elmúlt egy évtized alatt a színfalak mögött további eszmefuttatások eredményezték annak az újdonságnak a bevezetését, amelyet felhasználók milliárdjai a mai napig magukénak éreznek: személyre szabott hírcsatornák, melyeket egy olyan szoftver segítségével készítettek el, ami több tízezer adatpontot elemez, annak érdekében, hogy maximalizálja az emberek által a platformon töltött időt. Mert több képernyő előtt töltött idő = több hirdetés látható = több pénz a Facebook részvényeseinek.
2015:
2015-ben a Facebook bevezette az úgynevezett „See First” funkciót, hogy a felhasználók választhassák meg, mely oldalakat szeretnék látni legfelül a hírcsatornájukban. Továbbá megkezdték az olyan oldalak osztályozását is, amelyek nagy mennyiségű, túlzott mértékben promóciós tartalommal bírtak, azaz hirdetéseket tartalmaztak, de organikus posztként.
2016:
2016-ban a Facebook elkezdte priorizálni a felhasználók barátait és családtagjait, valamint az informatív és szórakoztató tartalmakat. Megkezdte a bejegyzés értékének mérését is a felhasználók által eltöltött idő alapján. Továbbá az élő videókat is prioritásként kezdték kezelni, mivel háromszor annyit kerestek vele, mint a szokásos videók esetében.
2017:
2017-ben nagy változást jelentettek a like gomb mellett a mérésre alkalmas reakciók bevezetése (azaz a szív és a dühös emoji) is. Ezek segítségével a felhasználók már kifejezhetik az egyes posztoknál, ha valami nagyon tetszik nekik, vagy épp nagyon nem. Emellett pedig megkezdték a videók mérését is a teljesítési arány alapján.
2018:
2018 januárjában azonban - részben a széles körű kritikára reagálva - Mark Zuckerberg bejelentette a Facebook hírcsatornájának olyan változtatásait, amelyek prioritást élveztek. A változtatás célja az volt, hogy javítsa az időt, amelyet az emberek a Facebookon töltöttek, és ne a mennyiséget vegye alapul, hanem nagyobb felelősséget vállaljon azért, hogy a platform hogyan befolyásolja a felhasználói kényelmet.
Rövid távon persze a cégeknek komoly aggodalmaik voltak amiatt, hogy szerves tartalmaikra már nem lesz olyan érdeklődés, mint a barátok, a család és a csoportok bejegyzéseire. Az algoritmust úgy állították be, hogy prioritássá tegye azokat a hozzászólásokat, amelyek sok, nagy értékű elkötelezettséget eredményeztek (pl. megjegyzések, reakciók, megjegyzésekre adott válaszok, stb.). Más szavakkal: az elkötelezettség eléréséhez a vállalatoknak elkötelezettséget kellett keresniük.
2019:
Egy évvel később, 2019 márciusában megállapították, hogy míg az elkötelezettség 50%-kal nőtt évről évre, az algoritmus változásai a megosztottságot és a felháborodást is megnövelték. Ezzel egyidejűleg az algoritmus a megbízhatatlan forrásokból származó híreket is jutalmazta.
A Facebook algoritmus valószínűleg egy állandó, folyamatban lévő munka marad. Mi számít tehát ma egy cégnek, aki optimalizálni akarja a posztjai organikus elérhetőségét? Hogyan működik a Facebook algoritmusa 2020-ban? Az algoritmus jelenleg az egyes felhasználók által megtekintett posztokat olyan sorrendben rangsorolja, hogy az különféle tényezők alapján mennyire lehet élvezetes a felhasználók számára, pl. rangsorolási jelek figyelembe vételével.
A Facebook kijelentette, hogy 2020-tól kezdve arra összpontosít, hogy segítse megértetni a felhasználókkal az algoritmus működését, hogy ezáltal jobb visszajelzést kapjon.
A rangsorolási jelek adatpontok a platformon lévő többi felhasználó jelenlegi és múltbeli viselkedéséről is. Például: Megosztja ezt a bejegyzést a barátaival? Milyen gyakran lájkolja a főnöke posztjait? Gyakran néz élő videót? Mi a kedvenc csoportja? Elméletileg hány bejegyzés áll rendelkezésére jelenleg? Ezek mennyire újak? Az algoritmus tehát megannyi tényezőt mérlegel, mielőtt úgy dönt, hogy megmutatja neked azt a posztot, amit éppen látsz.
A Facebook a rangsorolás három fő kategóriáját említi:
- Kivel lép általában interakcióba a felhasználó
- A bejegyzés típusa (pl. videó, link, fotó, stb.)
- A hozzászólás népszerűsége
2019 márciusában a Facebook új eszközt vezetett be, amely nagyobb átláthatóságot és felhasználói felügyeletet biztosít a hírcsatornában. A „Miért látom ezt a bejegyzést?” gomb pontosan úgy működik, ahogy azt mondja: segít az embereknek megérteni, hogy az algoritmus miért jelenítette meg számukra azt a bejegyzést. Ez azt is lehetővé teszi, hogy a felhasználók közvetlenül tudassák az algoritmussal, mi fontos - vagy nem olyan fontos, vagy egyenesen bosszantó - számukra. Azaz, megmondhatják a Facebook-nak, hogy kevesebb bejegyzést akarnak egy adott személytől, vagy többet szeretnének látni egy adott oldalról.
Ezután 2019 májusában a Facebook kérdőív útján kérdéseket tett fel közvetlenül a felhasználóknak, hogy több összefüggést kapjon arról, hogy mi a releváns tartalom számukra. A felmérésben információkat kértek a felhasználóktól az alábbiakkal kapcsolatban:
- kik a közeli barátaik,
- milyen típusú posztokat (linkeket, fényképeket és videókat) találnak érdekesnek,
- mennyire fontos számukra egy adott Facebook csoport, amelyhez csatlakoztak,
- mennyire érdekli őket az általuk követett oldalak tartalma.
A Facebook ezeket a válaszokat felhasználta az algoritmus frissítésére az általuk kiemelt mintákkal. Például az olyan oldalak és csoportok, amelyeket a leginkább jelentőségteljesnek minősítettek, gyakran azok, amelyeket sokáig követtek, amelyekkel gyakran foglalkoztak, és amelyek sok hozzászólással és tevékenységgel rendelkeztek.
Tehát mit jelent ez azokra a vállalkozásokra nézve, akik nem akarnak minden egyes bejegyzést Facebook-hirdetéssé alakítani? Tarts velünk a következő blogposztunkban, ahol 9 stratégiai tippet olvashatsz arról, hogyan működj együtt a Facebook algoritmussal 2020-ban!