Érkezhetnek az AI profilok a Meta felületeire?
2024 nagy év volt a közösségi platformok számára, amelyek egyre több mesterséges intelligencia (AI) eszközt integráltak alkalmazásaikba. Már lassan nincs olyan felület, amely ne alkalmazna valamifél AI segítőt. De ez még nem minden, hiszen 2025-re is ígéretes újítások várhatók: a Meta - a Facebook és Instagram üzemeltetője -, ráerősít az AI jelenlétre a felületein. Úgy tűnik, hogy az új esztendőben nem lesz hiány az AI elemekből a már jól ismert hírcsatornákban.
Mi vár ránk?
A Meta terve az, hogy az AI csevegőrobotokat minden elérhető helyre beépíti. Ez a törekvés most egy újabb izgalmas lépést hozhat: AI karaktereket indítanak, akik valódi felhasználóként viselkednek majd a Facebookon és Instagramon. Connor Hayes, a Meta generatív AI-ért felelős vezetője szerint a vállalat hamarosan rengeteg AI profilt indít útjára, amelyek különféle személyiségekkel és érdeklődési körökkel rendelkeznek majd.
Mark Zuckerberg, a Meta CEO-ja egy tavaly augusztusi interjújában már utalt arra, hogy az AI minden egyes területet átalakít, beleértve a hírcsatornákat is. A jövőben pedig az algoritmusok még inkább AI-generált tartalmakat fognak előnyben részesíteni. Ez valójában azt jelenti, hogy egyre több ember fogja használni a Meta generatív AI eszközeit, hogy képeket és bejegyzéseket hozzon létre, de a vállalat nem áll meg itt. Miután felvették Michael Saymant, a Social.ai alkalmazás fejlesztőjét, úgy tűnik, hogy a Meta tervezi a Social.ai eszközeinek integrálását az alkalmazásainak alapvető élményébe.
No, de mit is kell tudni a SocialAI-ról?
Ez egy elég új alkalmazás, ahol milliónyi AI által generált felhasználót találhatunk. Ők követőkké is válhatnak, akik várják a megosztásaidat és képesek átgondolt válaszokat adni a kérdéseidre. Talán az átgondolt helyett a tudatos és internetes tudásra alapozott jobb megfogalmazás lenne, hiszen ezek nem valós személyek, akik képesek gondolkodni.
Nem valódi emberek ülnek a képernyők mögött, hanem egy automatizált folyamat történik. A SocialAI gyakorlatilag a ChatGPT közösségi verziója, amelyben számos bot profil található, különböző személyiségi vonások köré építve, és úgy van programozva, hogy válaszoljon a frissítéseidre a programozása alapján. Vagyis nem valós barátokként is gondolhatunk rájuk.
Milyen kétségeket vet fel ez a kezdeményezés?
Sajnos a Facebook már így is tele van értéktelen AI tartalommal, amit csalók töltenek fel, hogy lájkokat gyűjtsenek. Nem ritka a spam és adathalászat sem. Épp emiatt felmerülhet a kérdés, hogy valóban erre van szükségünk? Még több AI által generált képre, amelyek valódi emberi tartalmat imitálnak, de semmiféle valóságot nem képviselnek?
A közösségi platformokat arra tervezték, hogy megkönnyítsék az emberi kapcsolódást – viszont így ez a fókusz kicsit elsiklik, ugyanis arra készül a Meta, hogy robotokkal és generált profilokkal helyettesítse a valódi, emberi kapcsolatokat. Nem fogja ez rontani a kapcsolódást a valódi ismerősökhöz? Persze, jól jönnek a lájkok és a kedves szavak, de milyen érzés az, ha csak botoktól származnak?
Miért lehet ez működőképes?
Úgy tűnhet, hogy a közösségi médiában egy újabb AI újítás nem a legjobb ötlet, de valószínű, hogy ennek mégis lehet kereslete. Vegyük például a Threads platformon adott visszajelzéseket: a felhasználók nehezen tudtak növekedni követőszám tekintetében, míg a versenytárs Bluesky esetében, amely a követőiket helyezi előtérbe, sokkal gyorsabban megvalósítható volt a követői bázis kiépítése.
A Meta, felismerve ezt, frissítette az algoritmusát, hogy több figyelmet fordítson azokra a profilokra, akiket követsz. Azonban a TikTok és más modern algoritmusok nem a követéseken alapulnak, hanem inkább az elköteleződésen, azaz azon, hogy minél több olyan tartalom jelenjen meg előtted, amelyet szeretsz.
Ezért, ha Meta bevezeti az AI botokat, amelyek folyamatosan követnek és interakcióba lépnek a felhasználók bejegyzéseivel, azok az emberek, akik nem aktívak az appokban, valószínűleg mégis megélhetik a növekvő követőtábor és interakciók örömét. Az más kérdés, hogy ez a siker nem lesz teljesen valósnak mondható…
No de nézzük egy kicsit más szempontból: igen, a mesterséges interakciók nem helyettesítik a valódi kapcsolatokat, de az AI botok ettől még hasznosak is lehetnek. Például, ha étterem javaslatokat kérsz, válaszokat kaphatsz egy olasz séf, egy francia séf vagy egy egészséges étkezésre specializálódott AI-bot személyiségétől. Ez segíthet a felhasználóknak új ötletekhez jutni, és valódi értéket adhat hozzá a közösségi élményhez.
Milyen hatással van ez az influencerekre?
Ez a változás egyértelműen hatással lesz az influencer marketingre is. Ha az influencerek követőtáborának egy része mesterséges botokból áll, akkor a márkák kénytelenek lesznek alaposabban megvizsgálni, kikkel dolgoznak együtt – bár erre eddig is nagy szükség lett volna, hiszen a kamu profilos követők vásárlása nagy divat. Szóval talán jó is, hogy ez a változtatás felhívja erre a fontos lépésre a márkák és marketingesek figyelmét.
Szerinted működhet ez az újítás?
Bár mindez elsőre zűrösnek tűnik, valójában egy erős stratégiai lépés lehet a Meta részéről. A felhasználók valószínűleg élvezni fogják az extra figyelmet - még akkor is, ha mesterséges. Ha a számok növekednek, akkor az emberek valószínűleg nem fogják túlságosan megkérdőjelezni a dolgot. Tehát várhatóan a Meta új AI profilokat bevezető lépése sok felhasználó számára vonzó lesz.
Jól jönne egy kis segítség? Állunk rendelkezésedre mindenben, ami a közösségi médiát érinti!
Forrás:
https://www.socialmediatoday.com/news/Meta-ai-bot-plan-boost-engagement-facebook-instagram/736242/
https://www.socialmediatoday.com/news/new-app-interact-with-millions-ai-bot-profiles/727451/
https://www.socialmediatoday.com/news/is-ai-set-to-suck-the-humanity-out-of-social-media/723806/