2020. aug 05.

Tippek a vizuális nehézségek áthidalásához

írta: petrapenovac
Tippek a vizuális nehézségek áthidalásához

pexels-photo-975668.jpegLegtöbbünknek a közösségi felületek használata a mindennapi rutin részét képezi, hiszen lényegében ezzel kelünk és ezzel fekszünk. Olyanok vannak, akiknek ez több puszta szórakozásnál is, hiszen a közösségi média marketing felértékelődése miatt a social media oldalak már munkafelületet is jelentenek. Ám nem mindenki számára ennyire egyszerű ezen platformok használata, bizony sokan nehézségekbe ütköznek.

A vizualitás szerepe egyre növekszik ezeken a felületeken, hiszen a különböző multimédia- és látványelemekkel sokkal könnyebb megragadni az emberek figyelmét. De nem csak erről van szó – a Föld lakosságának bizony igen nagy része érintett abban, hogy az öt érzéke közül valamelyik gyengébb, ez pedig sokak esetében a látás. Az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint 2,2 milliárd ember él látáskárosodással. Sokuknak valamilyen segédprogramra is szükségük van, hogy zavartalanul élvezhessék az online felületek nyújtotta élményeket. Bizonyos vizuális elemek remekül mutatnak, ám nem mindegy, hogyan alkalmazod őket. Hoztunk néhány ötletet, amivel tehetsz azért, hogy oldalad tartalmai gördülékenyen hozzáférhetők legyenek.

Beszédes emojik

Az emojik 1999-es megjelenésük óta egyre nagyobb szerepet játszanak az online platformokon, különösen a közösségi médiában és az e-mail marketingben. A Quintly kutatása szerint 2019-ben az Instagramon közzétett posztok felénél használtak valamilyen hangulatjelet a leírásban. A felmérés azt is igazolta, hogy a több emoji használata magasabb elköteleződést eredményez. Arról azonban nem szabad megfeledkezni, hogy ha valaki szövegolvasó segédprogramot használ, akkor az emotikonok szöveggel meghatározott elnevezését hallja. Így a sok emoji egymás után jelentősen lassítja és megnehezíti ezek szöveges értelmezését. Ezért nem árthat, ha csak mértékkel használsz emojikat, lehetőleg inkább a szöveg végén. Az Emojipedia oldalán minden hangulatjel szöveges meghatározását megtalálod, ami segíthet a megfelelő használatban.

Hashtag-ek beépítése

A kiemelt kulcsszavak szövegben történő elhelyezése is körültekintést igényel. Amellett, hogy sokkal jobban néz ki, ha a szöveg utáni felsorakoztatás helyett beilleszted őket a mondatokba, még a szövegolvasót használók számára is megkönnyíted az értelmezést. Ezek a programok ugyanis a hastag-eket ugyanúgy olvassák ki, mint minden más szót. Amivel még inkább igényesebbé teheted a kulcsszavakat, ha a több szót tömörítő hastag-ek esetében nagybetűkkel jelölöd az egyes szavak kezdetét. Ez a programnak is segít elkülöníteni a tagokat, így biztosan nem csúszik félre a kiejtés.

Egy kép többet mond minden szónál

pexels-photo-3762940.jpegEz a mondás jelen esetben csak akkor igaz, ha biztosítod, hogy az adott fotó a szövegolvasó számára is könnyen értelmezhető legyen. A Facebook, Instagram és LinkedIn felületén is elérhető az az opció, hogy alternatív szöveget adj meg egy fotóhoz, amit a program fel tud olvasni. A Facebook felületén ráadásul automatikusan is generálódik egy ilyen szöveg, de ez a legtöbb esetben nem teljesen pontos. A feltöltött képeknél ezt természetesen meg lehet változtatni, a „Helyettesítő szöveg módosítása” opcióval, de minél pontosabban leírható egy kép, annál kevesebb dolgod lesz a korrektúrával.

Óvatosan az egyedi betűtípusokkal!

A közösségi médiában egyre inkább kezd divattá válni, hogy az emberek egyedi betűtípusokat használnak a posztjaikban. Ez persze esztétikai szempontból sokat dob a tartalmon, de bizony problémákat is okozhat. A dőlt, félkövér és ezekhez hasonlóan csinosított betűk nem olvashatók a segédporgramok által és az egyedi betűtípusokra is ugyanez igaz. Ha tehát arra törekedsz, hogy a bejegyzéseid mindenki számára elérhetőek legyenek, maradj inkább a platform által kínált alapértelmezett betűtípusál.

Feliratozz!

És tekintsünk egy másik tényezőt is, hiszen sajnos halláskárosodással is sokan élnek, akiknek szintén segíthetsz abban, hogy a legjobb élményt kapják a közösségi oldaladon. Biztosan észrevetted már, hogy a GIF-ek és videók (különösen azok, amikben párbeszéd szerepel) általában feliratozva vannak. Ez rengeteget segít, hiszen akár teljesen lenémítva is fogyaszthatóvá teszi az adott tartalmat, így nem árt neked is kipróbálnod! Ezzel mindenki számára élvezhető marad a videó, akár hallási nehézségekkel küzdenek, akár lenémítva nézik azt – hiszen a legtöbben hang nélkül görgetik végig a közösségi oldalakat.

Számos egyszerű praktika van, ami Neked nem kerül különösebb erőfeszítésbe, másoknak viszont sokat könnyít a közösségi média használaton. Próbáld ki ezeket az apróságokat, sosem tudhatod, hány embernek teszed ezzel gördülékenyebbé a mindennapjait!

 

Forrás: https://sproutsocial.com/insights/social-media-accessibility/

Szólj hozzá

tipp tippek