2020. nov 16.

Így indítsd el saját YouTube-csatornádat! – 10 tipp

írta: Sáringer Viktória
Így indítsd el saját YouTube-csatornádat! – 10 tipp

coffee-3080834_1280.jpgSzeretnéd elindítani Te is saját csatornádat a YouTube-on, de nem tudod hogyan? Segítünk! A YouTube egy nagyszerű felület, ahol bárki létrehozhat egy saját profilt, aminek segítségével tartalmat oszthat meg, tetszik-nem tetszik reakciókat nyomhat bárkinek a nyilvános videójára, elmentheti különböző célokra, listákra a YouTube-on elérhető tartalmakat, feliratkozhat csatornákra, közösséget hozhat létre, és így tovább.

Ezek közül talán a legérdekesebb funkció szémunkra most nem a tartalomfogyasztás, hanem a tartalom megosztásának lehetősége. Bármilyen jellegű videót megoszthatsz nyilvánosan a YouTube-on, amennyiben nem szeged meg az irányelveket. Sőt, ha elegendő feliratkozóra, nézettségre teszel szert és rendszeresen posztolsz, még pénzt is kereshetsz a YouTube által. Hogy hogyan? Egy idő után a YouTube lehetővé teszi, hogy beállítsd, hogy reklámok is megjelenhetnek a videódon. A bevétel attól függ, hogy hányan nézik meg ezeket a reklámokat, mikor kattintanak tovább róla.

Lássuk is tippjeinket saját csatornád beindításához!

1. Vágj bele most!

Nagyon sokan törik a fejüket azon, hogy belevágjanak-e, létrehozzák-e csatornájukat. Azt javasoljuk, hogy ne hezitálj! Ha már egy ideje gondolkozol rajta, vannak ötleteid és úgy érzed kitartásod is van, próbáld ki! Nem veszíthetsz semmit, maximum, ha nem jön be, abbahagyod. Hajlamosak vagyunk arra, hogy halogassunk, várjunk valamire (majd ha már profin tudok vágni, ha lesz pénzem egy jobb kamerára, stb.), azonban az idő szalad és a YouTube most éli virágkorát. Naponta több százan kezdenek bele a YouTube-ra való tartalomgyártásba, akik lehet, hogy épp lecsapnak potenciális közönségedre vagy megvalósítják azokat az ötleteket, amiket Te is szerettél volna.

2. Szerezz gyakorlatot!

A próbálkozás nem kerül semmibe. Döntsd el, milyen típusú videót szeretnél feltölteni, gondold át, mikor mi fog történni, elhangzani. Ezután ülj le, nyomd meg a felvétel gombot és próbáld ki magad! Nem muszáj, hogy rögtön az első felvétel kikerüljön a YouTube-ra, de valahol el kell kezdeni és egy kis gyakorlást is igényel, hogy magabiztosan tudjunk beszélni a kamera előtt, megfelelően állítsuk be a fényeket, eltaláljuk a megfelelő hangzást. Az utómunka, szerkesztés, vágás szintén nem egyszerű, így ebbe is bele kell jönni, hogy jó legyen a végső tartalom. Ha elkezdesz próbálkozni, arra is hamar fény derül, hogyha ezt mégsem Neked találták ki. Amennyiben már az elején nyűg kétszer felvenni valamit és órákig ülni a szerkesztő program előtt, valószínűleg hosszú távon sem fogod megkedvelni ezt az egészet. Így is belevághatsz, de ha nem vagy lelkes és elhivatott, azt észre fogják venni az emberek.

3. Ismerd meg a Youtube felületét!

pexels-cottonbro-5077064.jpgNézz körül, milyen lehetőségek állnak rendelkezésedre, ismerd ki a felületet! Tapasztalatra lesz szükséged, hogy mindent jól csinálj. Fontos, hogy az irányelvekkel és szabályokkal tisztában légy, különben könnyen bajba kerülhetsz! Például óvatosan a zenék felhasználásával, mert ha nincs erre jogosultságod, letilthatják a videódat. Ugyanígy más tartalomgyártók anyagainak felhasználásával is légy óvatos, mert emiatt könnyen elvehetik a bevételedet, vagy akár le is tiltathatják csatornádat. És arra is ügyelj, hogy mit mondasz ugyanis egy YouTube-videó akár a bíróságon is felhasználható, ha nem fogalmazol elég óvatosan. Egyes külföldi, influencer és sztár pletykákat feldolgozó csatornák kerültek már peres ügybe, mert nem hangsúlyozták ki eléggé az információk kapcsán, hogy éppen csak vádakról vagy rágalmazásról van szó és még nem tisztázott a valóság.

4. Alakíts ki egy stratégiát!

A rendszeresség fontos és megkönnyíted a saját dolgod is, hogyha egy adott tervhez tartod magad. Ha mondjuk minden héten vasárnap délután posztolsz, akkor követőid is tudni fogják, mire számítsanak Tőled és Számodra is ott a határidő, amihez tartani kell magadat, nem tudod elhalogatni a feladatot.

Ezenkívül tanácsos egy stratégiát kialakítanod.

pexels-cottonbro-5081404.jpgEhhez gondold át az alábbi kérdéseket:

  • Mit akarsz elérni csatornáddal a YouTube-on, mik a rövid és hosszú távú céljaid? Ne csak számokban gondolkozz, hogy hány feliratkozóra vagy milyen nézettségre vágysz. Gondold át, hogy mit tudsz nyújtani az embereknek, ami miatt szívesen néznek majd Téged!
  • Ki a célközönséged? Légy minél specifikusabb! Milyen korcsoportot akarsz megszólítani? Az egyik nemhez inkább szólnak a tartalmaid? Például csak lányos témákat tervezel, vagy nemtől függetlenül, bárki nézheti csatornádat? Mi iránt érdeklődnek a nézőid? Milyen demográfiai adataik vannak? Tudnod kell, hogy ki fog nézni Téged és ehhez kell alakítanod a tartalmadat. Ha felnőttként gyártasz tartalmat gyerekeknek, akkor nyilván teljesen más berendezkedés és hangnem szükséges, mintha üzletemberekhez szólnál.
  • Miért kéne célközönségednek néznie a tartalmadat? Miben leszel más, mint a milliónyi másik csatorna, amit választhatnának? Mi a plusz benned, mi a te előnyöd?
  • Hogyan fogod átadni tartalmad? Milyen gyakran? Mennyi időd, kapacitásod, energiád van erre? Milyen felületeken fogod tartani a kapcsolatot a követőkkel? Mik a célközönséged tartalomfogyasztási szokásai? Mit preferál az a csoport, akikhez szólni szeretnél?

5. Határold be, miről fog szólni csatornád!

A felhasználók nagyrésze szereti pontosan tudni, mire is irakozik fel. Számtalan csatorna van, amire ráaggatják a vlogger vagy lifestyle jelzőt, mert annyi mindennel foglalkozik, hogy lehetetlen lenne egy pár fogalommal letisztázni, mit várhat el a néző. Ezzel sincs gond, mert valaki szereti a változatos tartalmakat, de a legtöbben az ilyen jellegű csatornákra azért irakoznak fel, akié a csatorna és nem a konkrét, specifikus tartalom miatt. Kezdőként, még ismertség nélkül jobb taktika, ha pontosan behatárolod mit várhatnak el Tőled.

6. Fektess be!

pexels-seej-nguyen-755416.jpgHa komolyan gondolod, hogy karriert szeretnél építeni YouTube-csatornádból, akkor nem csak energiát és időt, de pénzt is ajánlatos belefektetned. A megfelelő minőségű kép és audió kiemelten fontos. A minimum, amire szükséged van:

  • Egy fényforrás, aminek segítségével sötétben vagy borús időben is videózhatsz. Illetve még napsütésnél is jó, ha rásegítesz egy kicsit a természetes fényre, hogy ne változzon folyamatosan a fényviszony a videó közben.
  • A legfontosabb a jó hangzás! A rossz minőségű látványvilág egy dolog, de a recsegő, érthetetlen hangzás teljesen elrontja az élményt.
  • Jó minőségű felvételt produkáló kamera. És most nem kell csak és kizárólag videókamerára, szuper drága fényképezőre gondolnod, mert egyes telefonok tudása is elég ahhoz, hogy profi minőségű videókat tudj felvenni vele.
  • Kameraállvány. Ha telefonon filmezel, ha kamerán, fontos, hogy stabilizált képet tudj felvenni, így egy jó állvány vagy tartóeszköz nélkülözhetetlen.

7. Figyelj az elemzésekre, visszajelzésekre!

Mint minden közösségi felületnél, itt is hangsúlyos, hogy odafigyelj az elemzési adatokra, a felhasználók visszajelzéseire és ebből kitapasztald, milyen tartalomtípusok tetszenek az embereknek, mi az, amit nem szeretnek, sikerült-e elérni célközönséged, hogyan válhatnak videóid még jobbá, milyen építő kritikái vannak a nézőidnek.

A kattintási arány elárulja, mennyire megnyerő a választott cím és borítókép, elég érdekes-e, hogy ráklikkeljenek a felhasználók. A nézési idő esetében pedig érvényes az általános mondás, miszerint minél több, annál jobb. Itt a videó hosszához érdemes viszonyítanod, hogy végignézik-e az emberek, hol hagyják abba a nézést. Azt is ki kell tapasztalni, hogy a Te célközönséged inkább a rövidebb vagy hosszabb videókat preferálja. Vannak vloggerek, akik 4-5 perces videókat tesznek fel követőiknek, míg mások akár egy óra hosszas tartalmakat is megosztanak. Ezeknek a nézettsége lehet nagyon hasonló, hiszen míg az egyik célközönség a pörgős, rövid videókat preferálja, a másik lehet, hogy a hosszú, podcastként is hallgatható videókat kedveli.

8. Kommentek

A videódhoz érkező észrevételekre, kommentekre reagálj, építs ki kapcsolatot a követőiddel! Arra is lehetőséged adódik, hogy szűrd a hozzászólásokat, mondjuk egy-egy szó megadásával, amit nem jelenít meg a YouTube videód alatt, míg jóvá nem hagyod, így kikerülheted, hogy a bántó, trágár vagy rasszista kommentek akadálytalanul megjelenjenek tartalmad alatt.

9. Igazold vissza csatornádat még ma!

Fontos, hogy visszaigazolja a YouTube a csatornádat, mert így elérhetővé válik egy nagyon fontos eszköz a felületen: saját, testreszabott kezdőképeket állíthatsz be. Így nem kell feltétlenül a videóból választanod egy képkockát, hanem akár egy kollázst vagy külön készült fényképet is feltölthetsz.

A vidIQ videójában pontosan láthatod, hogyan tudod megerősíteni fiókodat:

 

10. Válassz egy érdekes borítóképet!

Ha a YouTube ajánlja valakinek videódat, és elnyeri a néző tetszését, nagy eséllyel nem egyből fog a feliratkozás gombra nyomni, hanem először ránéz csatornád profiljára. Itt láthatja, milyen videóid vannak, mit írsz magadról bemutatkozásodban és persze felül egy borítóképet is. Általában a profilképet gondosan választják meg az emberek, a borítóképre azonban már kevesebb figyelem irányul. Ez hiba, hiszen ahogy oldaladra lépnek a felhasználók, az az első, ami odavonzza a tekintetet! Ne egy stock-fotót töltsd fel ide, aminek semmi köze sincs mondandódhoz, hanem egy egyedi, témába vágó, lehetőleg saját tartalmat mutass a lehetséges feliratkozóknak.

 

Forrás: https://vidiq.com/blog/post/how-to-start-youtube-channel-10-brilliant-tips/

Szólj hozzá

tartalom tipp videó siker ötletek tippek