2020. dec 04.

A vásárlás jövője már most megérkezett

írta: Sáringer Viktória
A vásárlás jövője már most megérkezett

buy-3692440_1920.jpgA koronavírus járvány világszerte megváltoztatta a vásárlási szokásokat, a fogyasztói viselkedést. Országonként, régiónként eltérő szabályozások, korlátozások, karantén, kijárási tilalom, a nem feltétlen szükséges üzletek bezárása, a szolgáltatások szüneteltetése mind hozzájárultak ahhoz, hogy az e-kereskedelem még sosem látott fontosságú szerephez jutott. Emellett az is lényeges tényező, hogy két különböző szektorra osztódtak a termékek: szükséges és nem szükséges.

Szükséges, létfontosságú kategória


shopping-4974313_1920.jpgA szükséges kategóriába sorolhatjuk például az ételt és italt, tisztítószereket, személyes higiéniához szükséges termékeket. Ezekre a kereslet hirtelen kiugróan megnőtt, és sokan kezdtek el előre betárazni, minél többet beszerezni a szükséges, létfontosságú termékekből arra az esetre, ha esetleg még szigorúbb szabályok kerülnek bevezetésre.

A járvány kezdetekor erre szinte minden országban volt példa, így hazánkban is megfigyelhető volt, hogy egyes boltok polcairól eltűntek az alapvető élelmiszerek, tisztítószerek, mert míg egyesek felvásároltak a szükségesnél jóval többet, másoknak nem jutott. Ez pedig tovább gerjesztette a folyamatot és akinek nem jutott, legközelebb szintén betárazott, hogy többet ne járjon így. Az USA-ban összességében nézve az étel és ital eladások növekedését 11.3%-ra, az egészségügyi, személyes higiéniához tartozó termékek eladásának növekedését 4.7%-ra becsülik.

Nem életbevágó – nem is kell?


Ezzel szemben a nem létfontosságú, kevésbé szükséges termékek, mint például bútorok, elektronikai eszközök, ruhaneműk eladásai kihívást jelentettek. Ugyanis senki sem tudta, tudhatja, hogy meddig tart ez a helyzet, milyen következményekkel jár – ilyenkor pedig az ember nem szívesen éli fel az összes tartalékát, ha van, illetve inkább megpróbál spórolni, amennyit tud, felkészülve a még rosszabbra.

Lássunk tisztán!


Mivel az új vásárlási trendek komoly hatással vannak a fogyasztókra, a márkáknak fontos megérteniük az emberek megváltozott vásárlási szokásait és újdonsült igényeit, hogy sikereket érhessenek el. Az egyik leghangsúlyosabb, hogy hogyan változott meg a fogyasztók vásárlási döntéséhez kapcsolódó folyamat, illetve az érték definíciója.

A vásárlási döntés


A vásárlás újradefiniálásakor figyelembe kell venni, hogy a prioritások erősen megváltoztak, és ez még a korábbinál komplexebbé teszi a vásárlási döntést. Az egyik dolog, amit a fogyasztók elkezdtek felismerni a koronavírus járvány hatására, hogy az, hogy hol vásárolnak, többet jelent nekik, mint korábban. Itt sok szempont képbe kerül, nem csupán a biztonság érzése, hanem mondjuk a fizetési lehetőségek is. Például a fogyasztók szívesebben vásárolnak olyan üzletben, ahol megfelelően felkészültek a vírus terjedését akadályozó intézkedésekkel, és ezeket láthatóan be is tartják, illetve betartatják. Ahol nem érzi magát biztonságban a vásárló, oda nem valószínű, hogy visszatér legközelebb. Fontos a bolti dolgozók megfelelő védőfelszerelés viselése, hogy legyen kártyás fizetési lehetőség, a távolságtartás a bolton belül is megvalósuljon. Ezek mind a latba nyomnak, amikor arról van szó, hová menjen el személyesen vásárolni a fogyasztó.

fb_report.PNG Forrás: https://www.facebook.com/business/news/insights/the-future-of-shopping-has-come-early-perspectives-from-the-industry?content_id=b3qFIbeirtQmTWf

online-2900303_1920.jpgRégebben a fogyasztók vásárlási szokásai elsősorban azon múltak, hogy mi az, ami azonnal elérhető az üzletben. A választék szűkös volt, és az árral együtt a helyi üzleteken múlott, hogy mennyi és milyen árú termék közül lehetett választani. Ezzel a vásárlási döntés csupán pár egyszerű lépésre rövidült. Viszont az elmúlt években ez nagyban megváltozott, főleg a digitális eszközök, a mobiltelefon, az internet térnyerésével.

Napjainkra az online vásárlás már teljesen természetessé vált, a koronavírus helyzet miatt pedig még az eddiginél is kiemeltebb helyet foglalhat el. A kutatók évek óta dolgoznak azon, hogy irányt adjanak, milyen módon fog a jövőben fejlődni az e-kereskedelem, azonban erre a hirtelen növekedésre senki sem számított, mint amit a járvány idézett elő. Feltételezhető, hogy idén világszerte 19%-kal fog megnőni a mobilon történő vásárlások száma.

Az online vásárlás miatt több információ és választási lehetőség áll rendelkezésünkre, ami összetettebbé teszi a vásárlási döntést. Mikor azon gondolkodunk, hol is vásároljunk, legyen szó személyes vásárlásról vagy online vásárlásról, a legfontosabb faktor az ár lesz. A fogyasztók 74%-a állítja, hogy a céljuk a mindennapi termékeket is a legjobb áron beszerezni, 61% pedig aktívan keresi az akciókat, kuponokat, kedvezményes lehetőségeket.

Összefogás


A korábban leírtakon felül egy nem teljesen új, de korábban ekkora népszerűségnek még nem örvendő irány jelent meg. Ez pedig nem más, mint hogy támogassuk a hazai, helyi cégeket, vállalkozókat. Vásároljunk kicsiben, hiszen a kisvállalkozásokat viseli meg a legjobban a jelenlegi járványhelyzet. Ennek hatására alakultak csoportok a Facebook-on, ahol hazai vállalkozók mutathatják be termékeiket, létrejött Instagramon egy matrica, aminek segítségével a Sztoriban influencerek, követett személyek népszerűsíthetik a kedvelt vállalkozásokat.

 

Forrás: https://www.facebook.com/business/news/insights/the-future-of-shopping-has-come-early-perspectives-from-the-industry?content_id=b3qFIbeirtQmTWf

 

Szólj hozzá

online vásárlás koronavírus