2021. jún 08.

Instagram vagy Facebook – melyiket válaszd?

írta: Sáringer Viktória
Instagram vagy Facebook – melyiket válaszd?

pexels-plann-4549418.jpgA Facebook évek óta a közösségi média oldalak királya, ami nem is meglepő, hiszen havonta 2,6 billió felhasználója van globálisan. De nem szabad megfeledkeznünk az Instagramról sem, aminek havi 1 billió aktív felhasználója van és bizony sok esetben egy megtérülő befektetés.

Igazából az, hogy melyiket érdemes választanod, vagy melyikre érdemes koncentrálnod hirdetések szempontjából, nagyban függ attól, kiket szeretnél elérni, célközönséged melyik felületen aktív. A másik nagyon fontos szempont, hogy milyen tartalmak válnak be a legjobban és ezek hol alkalmazhatók a legjobban.

Facebook

A Facebook-ot Mark Zuckerberg alapította 2004-ben, azóta pedig az egyik vezető közösségi média platformmá vált. 2012-ben a felhasználói bázis átlépte az egy billiót, amivel bezsebelte a világ legnagyobb közösségi hálója címet. A Facebook felhasználói ismerősnek jelölhetik egymást, üzeneteket válthatnak, követhetnek oldalakat, beléphetnek csoportokba, véleményt fejezhetnek ki különböző módokon (például reakció, komment, oldal értékelése) illetve tartalmat tehetnek közzé, tartalmat fogyaszthatnak. Képek, videók, cikkek, linkek, gondolatok, élő adások – sok lehetőség közül választhatnak mind magánszemélyek, mind márkák.

A Facebook-nak van üzleti célokra alkalmas szeglete is, így például elemzéseket nézhetünk, üzeneteket és kommenteket kezelhetünk, a Creator Studio-ban bejegyzéseket időzíthetünk,  a Shop funkcióval vásárlási felületet hozhatunk létre, a Hirdetéskezelőben pedig nevéhez méltóan fizetett tartalmakkal operálhatunk.

pexels-cottonbro-4612137.jpgInstagram

Az Instagram 2010-ben debütált mobil applikációként, ami képek és videók megosztására alkalmas. Már az első nap 25.000 felhasználó töltötte le és 2011-re el is érte a havi 10 millió aktív használót. A többi közösségi platformmal ellentétben az Insta központi eleme mindig is képek megosztása volt. Napjainkra már egyre több új funkció érhető el: egy posztban több kép megosztása, videók, IGTV tartalmak, élő adások, vásárlási felület termékcímkékkel, együttműködések megjelölése, szerkesztési lehetőségek az appon belül, történetek, effektusok, Reels és még sorolhatnánk. Ezenfelül már számítógépről is elérhető az Instagram, így az okostelefonnal nem rendelkezők is megnézhetik egy-egy személy vagy cég Insta-profilját. Elemzési szempontból is sokat fejlődött az Instagram az elmúlt években, így üzleti profilról már tájékozódhatunk követőinkről és bejegyzéseink eredményeiről.

Az Instagram 2012 óta a Facebook tulajdonában áll, így habár egy külön alkalmazás, mégis nagyszerű lehetőségeket tartogat, hogy olyan közösségi média kommunikációt folytassunk, ami mindkét felületen egyszerre folyik. Már oszthatunk meg bejegyzést a két platformon egy füst alatt, illetve a Facebook Hirdetéskezelőjében indított reklámoknál is beállítható megjelenési helyként az Instagram.

pexels-dennis-magati-862848.jpgFacebook vagy Instagram?

A Facebook-nak átlagosan több napi felhasználója van, és a legtöbb esetben a Facebook hirdetések kattintási költsége alacsonyabbra jön ki. Ugyanakkor az Instagram egy hatékonyabb platform a 30 alatti felhasználók elérésére, emellett pedig a márkák iránti aktivitás is magasabb szokott lenni itt.

Funkciók

Hasonlítsuk össze, hogy milyen tartalomtípusok és kommunikációs lehetőségek érhetők el az egyes felületeken!

A Facebook-on és Instagram-on is elérhető:

  • Képes posztok
  • Videós posztok
  • Történetek (Stories)
  • Élő videók, élő adások
  • Specifikus business oldalak, profilok
  • Vásárlási funkció
  • Vásárlást elősegítő bejegyzések termékcímkékkel
  • Hashtag-ek
  • Üzenetküldés és -fogadás

A Facebook-on ezen felül van:

  • Csoportok (nyilvános/titkos, nyitott/zárt)
  • Marketplace (eladási felület)
  • Események létrehozhatók
  • Adománygyűjtés

Ha egy márka a közösséget helyezi előtérbe és sokszor él személyes események, rendezvények szervezésével, tartásával és hirdetésével, akkor a Facebook esemény és csoport lehetőségei vonzóbbak lehetnek, míg amennyiben a cég elsősorban a vizuálisan kellemes termékeket szeretné bemutatni, az Instagram-on ez letisztultabb, átláthatóbb formában valósulhat meg.

Felhasználók

A Facebook-nak több felhasználója van, mint az Instagramnak, ez tény. Azonban nem teljesen egyezik meg a bázis és bizony az aktivitás az, ami mérvadó. Vizsgáljuk meg, hogy célcsoportunk, a személyek, akiket el szeretnénk érni közösségi média kommunikációnk során, mely platformon töltenek el több időt, hol aktívabbak. Ez országonként eltérő, így a saját célpiacunkat vegyük górcső alá!

Elérés

A Facebook győzedelmeskedik a felhasználók számát tekintve, de az elérési arányban az Instagram az aranyérmes. A Facebook-on csak a felhasználók 32%-a lép interakcióba a márkákkal, míg az Instagramon ez az érték 68%. Az se feledjük el, hogy a Facebook algoritmusa nemrégiben változott, ami miatt csökkenést vehettünk észre organikus elérésünkben. Ennek valószínűleg az az oka, hogy a platform szeretné, ha inkább hirdetésekhez folyamodnánk cégként, illetve a személyek közötti interakciót előtérbe helyezi az oldalakkal szemben.

A Facebook-on a cégek mindössze közösségük 6%-át érik el organikus posztjaikkal, néha még ennél is kevesebbet. Az Instagramon egyelőre ez a szám magasabb.

Hirdetések

Nézzük, melyik platform kínál jobb hirdetési lehetőségeket! A Facebook hirdetései több formában is elérhetők: választhatunk többek között tradicionális fotós vagy videós hirdetést, de például Messengeren is elérhetjük az embereket. Az Instagram-on is van bőven választási lehetőségünk, de azért picit kevesebb, mint a Facebook-on.

Az egyik érdekes kérdés, hogy melyik platform költséghatékonyabb. Íme egy táblázat, ami egy kis betekintést nyújt a két felület hirdetési költségeibe!

tablazat.PNG

Ne feledd, hogy ezek a számok átlagok! És azt sem, hogy az eredmények nagyban függenek attól, hogy megfelelően van-e beállítva a hirdetés. Lehet, hogy úgy érzed, túl drága, ha egy ügynökség kezeli a hirdetéseidet, de végsősoron akár jobban is járhatsz, ha ezt az utat választod. Egy Facebook-hirdetést beállítani nem olyan bonyolult, az interneten ingyenesen is megtanulhatjuk pár oktató anyag, videó segítségével. De jól is kell azt a hirdetést elkészíteni és beállítani! A megfelelő tartalom, üzenet, minőség, célzás, időzítés mind-mind fontos szerepet játszik a sikerek elérésben. Egy szakértő kevesebb pénzből jobb eredményeket generálhat, így összességében költséghatékonyabb legalább a hirdetések kezelésére megbízni egy hozzáértő, megbízható és elismert céget, szakembert.

Forrás: https://fanbooster.com/blog/instagram-or-facebook/

Szólj hozzá

marketing hirdetés hirdetések elemzés adatok összehasonlítás célközönség aktivitás elérés posztok üzleti lehetőségek közösségi média marketing üzleti eszközök