Hozz ki többet közösségi média felületeidből elemzéssel!
Megkérdezhetünk bárkit, aki egy kicsit is beleásta magát a közösségi média marketing témakörébe és biztosan fogunk olyan tanácsot kapni, hogy figyeljük a visszajelzéseket, kövessük az elemzéseket, statisztikákat és a mérőszámok fényében módosítsunk stratégiánkon, tökéletesítsük kommunikációnkat. Ez már így sem hangzik egyszerűnek, a valóságban pedig bizony nem is könnyű értelmezni a különböző mérőszámokat és mutatókat.
Lehet, hogy hozzászólásaid és kedveléseid hónapról hónapra szaporodnak, és az új kampány hashtag-ét több mint 1000 alkalommal használták már a követők, de mégis mit jelentenek ezek a számok? És ha már megfejtetted, pontosan mit is jelentenek ezek a visszajelzések, hogyan tudod az előnyödre fordítani őket? Hogyan tudod az adatokat jól átláthatóan prezentálni cégen belül vagy akár a követők felé?
Most ezt a témát járjuk körül cikkünkben.
Fontos a kontextus
A The Sprout Social Index™ szerint a márkák számára a közösségi média adatok leggyakrabban az értékesítési stratégia, a termékfejlesztés és a tartalomstratégia területén kerülnek felhasználásra.
A megfelelő kontextus nélkül azonban a közösségi média elemzések és az egyéb mutatók külön-külön léteznek és nem alkotnak egy egészet, nem adnak átfogó képet. Valahogy össze kell kötni őket.
Kvantitatív adattörténet
A közösségi médiában a kvantitatív adatok a mutatók mögött álló számokra utalnak, mint például az elkötelezettség, a tudatosság, a hang érvényesülése, a megtérülés és az ügyfélszolgálat.
Ezek a számok azt mutatják, pontosan, számszerűen, mennyire is vagyunk sikeresek a közösségi média térben.
Ide tartoznak a következő fontos elemek:
- új kedvelések, megjegyzések vagy megosztások a tartalmak alatt
- az elért aktivitás
- a versenytársakhoz képest megemlített vagy címkézett bejegyzések
- a közösségi média hatására létrejövő vásárlások, konkrét konverzió
- megjegyzések és kérdések a márkával kapcsolatban, amelyekre csapatod válaszol
Ez csak néhány példa a teljesítménymutatókra. A számok azonban megtévesztőek lehetnek. Egy virális bejegyzés vagy egy márkaválság egy hónapig az egekbe emelheti a számokat (pozitív és negatív irányba is), ami irreális elvárásokat támaszthat az olyan kulcsfontosságú teljesítménymutatókkal (KPI-k) kapcsolatban, mint a megjelenítések vagy elköteleződések, ha nem helyezed kontextusba az adatokat.
Bad data presenting: "Here are all my numbers. I'm very clever. Got it?"
— Tessa Davis (@TessaRDavis) November 23, 2022
Good data presenting: "Here's the story my numbers tell and THIS is why you should care about it".
Data storytelling is the difference between audience action and audience confusion.
Analitika és mérőszámok bemutatása: miért fontos?
A vezetők és más érdekelt felek szeretik a mennyiségi adatokat. Különösen élvezik a közösségi média számainak profitra fordítását, vagy a mutatók növekedését, amelyek korrelálnak a konverziók számának növekedésével. Bár lehet, hogy először kvantitatív adatokat szeretnének látni, a minőségi adatok ugyanolyan fontosak a teljes történet bemutatásához.
Az adatok egyszerűen nem létezhetnek egyéb tényezők nélküli légüres térben. Ne feledd, hogy a minőségi adatok potenciális befolyásoló tényezőket tartalmaznak, amelyek valószínűleg hozzájárulnak a teljesítménymutatókhoz. Plusz a minőségi adatok támogathatják a meggyőzést.