Akadálymentes közösségi média kommunikáció, hogy mindenkit elérj!
Gondoltál már arra, hogy a posztjaidnak nem csak kreatívnak és jól időzítettnek kell lennie, de teljesen hozzáférhetőnek is mindenki számára? Hogy hiába szerkesztettél gyönyörű és sokatmondó Instagram képet, egy látássérült felhasználó nem tudja élvezni a kreatív vizuális tartalmat? Vagy hogy hiába mondasz el egy remek szöveget TikTok videódban, egy siket vagy halláskárosodott felhasználó nehezen, vagy egyáltalán nem fogja tudni értelmezni a lényeget, ha lemarad a feliratozás?
A közösségi média mindenkié – de csak akkor, ha mi, tartalomkészítők és márkák is elősegítjük ezt! A közösségi média akadálymentesítése nem csupán jófejség vagy egy plusz pipálható pont a marketing stratégiában. Ez felelősség, lehetőség és versenyelőny is egyszerre. Ebben a cikkben arról lesz szó, miért fontos a közösségi média akadálymentessége, mit csinálnak jól a profik, és hogyan tudsz Te is egyszerű lépések alkalmazásával sokkal elérhetőbb tartalmakat készíteni.
Mit takar az akadálymentes közösségi média kommunikáció?
Az akadálymentesség lényege, hogy a digitális tartalmakat (így a közösségi médiát is) mindenki használni tudja, függetlenül attól, hogy van-e valamilyen fogyatékossága. Ez érintheti a látást, hallást, mozgást vagy a kognitív funkciókat. Gondolj csak bele: a világon több mint 1 milliárd ember él valamilyen fogyatékossággal. Ha a posztjaid nem akadálymentesek, akkor emberek millióinak akadályozod meg, hogy hozzáférjenek mondandódhoz.
Nagyon jó üzenet, ha egy márka vagy alkotó arra is figyelmet fordít, hogy a tartalom széles körben, mindenkinek hozzáférhető legyen. Ez számot ad az emberségből és arról is, hogy mindenki számít. Az akadálymentes tartalom emellett növeli az elérést, javítja a SEO-t és javítja a márka megítélését is. Egy jól feliratozott videó például nemcsak a siket felhasználóknak segít, hanem azoknak is, akik hang nélkül nézik, például munkahelyen vagy utazás közben. És mivel fontos lépés a hozzáférhetőség, ezért a közösségi felületek algoritmusai is szívesen szokták kiajánlani például a felirattal ellátott videókat.
Mik a leggyakoribb hibák és mit tehetsz ellenük?
1.Nincs helyettesítő szöveg a képhez
A weboldalak esetében a leggyakrabban előforduló hiba a képekről hiányzó helyettesítő (alt) szöveg, amely a kezdőlapok 54,5%-án fordult elő. Kezdőlaponként körülbelül 12 képről hiányzott ez. A leginkább megdöbbentő, hogy ezeknek majdnem a fele linkhez kötött kép volt, ami azt jelenti, hogy a segítő technológia felhasználói nem tudták megmondani, hogy mire való a link, miért kéne ráklikkelni.
Ahol már van helyettesítő szöveg, ott sem tökéletes azért a helyzet: az alt szöveggel rendelkező képek közel 15%-a kétes vagy ismétlődő leírást tartalmazott, ami nem hasznos annak, aki nem látja a képeket. Ez tehát azt jelenti, hogy a segítő technológia felhasználói nem megfelelő tájékoztatást kaptak a tartalmakról. És ez a helyzet nem csak általánosan az online térre és a weblapokra jellemző, de a közösségi médiára is.
Bizony, a közösségi felületek legtöbbjén meg lehet adni helyettesítő leírást a feltöltött tartalomról. Ez akkor is jól jöhet, ha valakinek nem elég jó az internet hozzáférése, így nem tölt be a fotó, de mégis megjelenik a felirat, hogy mit is kéne látni. A látásproblémákkal küzdőknek pedig elengedhetetlen, hiszen így elérhetővé válik számukra is a tartalom leírása, amit fel tud nekik olvasni a rendszer. Ha nincs leírás, akkor a kép csak egy üres hely lesz, vagy pedig egy automatikusan generált leírás, amiről jól tudjuk, hogy nem szokott annyira jól sikerülni.
Épp ezért hasznos, ha te magad készítesz leírást a képeidhez és ezeket megosztod, így hozzáférhetővé téve a vizuális tartalmat. Lehetőleg rövid, informatív tartalmat írj, amivel el tudják képzelni, hogy mit szerettél volna a képpel megmutatni.
No, de mégis hogyan fogalmazd meg a helyettesítő szöveget?
Kérdezd meg magadtól: Mi az, ami létfontosságú a képről? Gondold át, mit szeretnél elérni a közösségi média tartalmaiddal és olyan szöveget fogalmazz meg, ami tömören összefoglalja a lényeget, leíró, segíti a célok elérését és megfelelően tájékoztatja a felhasználókat.
Felmerülhet a kérdés, hogy mennyire legyen rövid a megfogalmazás. A 125 karakter egy általános irányelv, de amennyiben szükséges, ne félj hosszabban írni, hogy világosabb képet festhess a grafikákról vagy a képekről. Egy marketing céllal közzétett kép esetében több információ megadására lehet szükség az üzenet teljeskörű átadásához.
Felesleges beleírni, hogy „Ez egy kép, amin x és y látszik.” Tudja mindenki, hogy egy kép van ott, nem kell minden alkalommal újra és újra megemlíteni.
Érdemes kulcsszavakat is használni, hiszen ez a szöveg szerepet játszik a keresőoptimalizálásban is. Természetesen csakis releváns kulcsszavakat tegyél bele a szövegbe! Emellett a kontextus megadása is jó ötlet lehet, ami megmagyarázza, hogy a szöveg és a hozzá választott kép hogyan és miért is függ össze.
Hozunk példát is! Tegyük fel, hogy van egy marketing kép egy újrahasznosított anyagokból készült hátizsákról, amit a márkád épp most dob piacra. A fotón egy fiatal nő áll városi környezetben, a hátán a hátizsákkal, egy napfényes reggelen.
Ennek a képnek a kreatív megfogalmazása a fotó elkészítéséhez lehet részletes: „Egy fiatal nő áll egy modern városi utcán, reggeli napfényben. A hátán egy letisztult, sötétzöld hátizsák látható, amely újrahasznosított anyagokból készült. A nő farmerdzsekit és fehér tornacipőt visel, magabiztosan néz oldalra. A kép a fenntarthatóság és a városi életstílus üzenetét közvetíti.”
Viszont a segítő szöveg, amely a hozzáférhetőséget és akadálymentességet biztosítja, egy sokkal rövidebb és tömörebb változat legyen: „Fiatal nő áll az utcán egy újrahasznosított anyagokból készült zöld hátizsákkal.”
Ez a megfogalmazás rövid és lényegretörő, miközben kiemeli a terméket, a felesleges kontextust viszont kihagyja. Ez alapján már jól el lehet képzelni a képet.
Miért jobb ez, mint a képre szerkesztett szöveg?
Gyakran esnek alkotók abba a hibába, hogy a képre teszik rá a szöveget és úgy érzik, ezzel megoldották a gondot. Azonban ez sajnos nem igaz, mert a képernyőolvasók a képként feltöltött szövegeket és a képre égetett betűket nem tudják kezelni. Így a látássérült felhasználók számára ugyanolyan hozzáférhetetlen marad a kép, mintha nem is lenne rajta a szöveg.
Természetesen nincs baj azzal, ha pár szót rá szeretnél írni a képre, viszont ne feledd, hogy ettől még szükség van a helyettesítő szöveg megadására is.
Miért nem elég az automatikusan létrehozott szöveg?
A legtöbb felületen, például az Instagramon is van automatikus algoritmus, ami alkot egy helyettesítő szöveget a vizuális tartalmakhoz a gyengénlátó felhasználók számára. Ez a funkció objektumfelismerő technológia használatával hoz létre vizuális leírást a fényképekről. Már ez is nagy segítség és egy remek opció a felületektől, de mint minden automatikus funkciónál, itt is vannak hibalehetőségek és pontatlanságok. A saját, megfelelően megfogalmazott szöveg közelébe sem ér, így márkaként érdemes erre is figyelmet fordítani és inkább magunknak megírni a helyettesítő szövegeket ahelyett, hogy az automatikára hagyjuk a feladatot, és bízunk a szerencsében, hogy jól sikerül.
Attól nem kell tartani, hogy ez felesleges plusz információkat jelent azoknak a felhasználóknak, akiknek nincsen látásproblémájuk. A helyettesítő leírás csak akkor hangzik el, ha valaki képernyőolvasóval használja a felületet.
Az viszont nagyszerű hír, hogy az AI újításai még tovább egyszerűsíthetik a helyettesítő szövegekkel kapcsolatos munkafolyamatokat és bizony elég jó verziókat fogalmazhatnak meg, így nekünk már csak ellenőrizni kell megosztás előtt.
2. Nincs felirat a videón
Nagyon sokan néznek videót hang nélkül! Ennek ellenére egy 2024-es jelentés szerint a weboldalak 61%-án hiányoznak a videókról a feliratok, ami megnehezíti a siket vagy nagyothalló felhasználók számára a tartalom megértését. Ám a feliratozott videók nemcsak a hallássérült felhasználók számára hasznosak, hanem azoknak is, akik zajos környezetben vagy csendes helyen (pl. munkahelyen) nézik a videókat hang nélkül. Így ez egy olyan alapelvárás, amivel csak nyerhetsz.
Használj automatikus feliratozást vagy írd meg Te magad a szöveget, a lényeg, hogy legyen szövegezés a videóhoz! Szerencsére a legtöbb platform ma már segít ebben, ahogy az AI is.
Íme néhány bevált gyakorlat a feliratozáshoz:
Minden hang számít
A feliratozás egyrészről leírja, ami elhangzik a videóban hangos szóval vagy égetett felirattal. De a helyettesítő szövegek olyan információkat is tartalmazhatnak, amik további kontextust és részletezést nyújtanak a tartalomhoz, mondjuk milyen háttérhangok vannak (nevetés, kiabálás stb.) vagy milyen zene megy (lassú, pörgős rock stb.).
Legyen elérhető!
Ügyelj arra, hogy a feliratokat ne takarja el a platform. Vannak fix elhelyezések például a TikTok-on: mindig ugyanott jelenik meg a profilkép, a felhasználónév, a felső sáv a Neked oldallal és így tovább. Természetesen le lehet tisztítani a képernyőt, de ezt nem várhatjuk el senkitől. Biztosra kell menni és úgy elhelyezni a feliratozást, hogy az jól látható legyen!
Számít a kontraszt
Készíts olyan feliratot, ami jól látható és elüt a háttértől! Legyen akkora kontraszt, hogy könnyen olvasható legyen. Válassz a betűk mögé hátteret vagy körvonalat, ha szükséges. A lényeg, hogy ne olvadjanak bele a háttérbe.
Ez a kép segít, hogy jobban átlátsd, mennyit is számít a kontraszt:
Csak óvatosan az emojikkal!
A képernyőolvasók általában szó szerint felolvassák az összes emojit („sárga arc, amely mosolyog nyitott szemmel…”), és a hashtagek sem mindig érthetők, ha egybeírt szavakból állnak. Így erre figyelni kell, amikor szöveget írunk, és ha szükséges, akár mi magunk is hallgassuk meg képernyőolvasóval, hogy értelmes és érhető-e a szövegezésünk.
Általános tipp, hogy használj mértékkel emojikat és a keresőcímkéknél alkalmazz nagybetűs tagolást, pl. #EzAGyőztesTartalom.
Az akadálymentes közösségi média kommunikáció mindenkinek előnyös
Tedd bejegyzéseidet hozzáférhetőbbé és befogadóbbá! Az első lépés a legfontosabb. Minél hamarabb kezded el beépíteni az akadálymentesítést és az inkluzív gyakorlatokat a közösségi média stratégiádba, annál jobb.
Légy jelen a célcsoportodhoz leginkább illeszkedő social media felületeken, hozd ki a legtöbbet oldalaidból, hirdetéseidből és applikációidból! Ebben segítünk az iWiW és MyVIP óta. Érdekelnek a részletek? Kattints: https://www.kozossegi-media.com/
Forrás:
https://sproutsocial.com/insights/social-media-accessibility/
https://medium.com/design-domination/2024-state-of-website-accessibility-a652f38a839d
https://www.internationalbunch.com/post/only-25-of-publishers-use-alt-text-in-social-media
https://www.idownloadblog.com/2023/02/15/how-to-add-alt-text-on-instagram/
https://help.instagram.com/503708446705527