2025. jún 02.

A BookTok átalakította a könyvpiacot!

írta: Sáringer Viktória
A BookTok átalakította a könyvpiacot!

nevtelen_terv_9.pngTe is észrevetted, hogy egyre több könyv borítóján ott virít, hogy BookTok-kedvenc? Ez nem véletlen: az utóbbi években a TikTok (azon belül is a BookTok nevű közösség) valósággal felforgatta a könyvpiacot. Olyan, mintha hirtelen az olvasás nagyon menővé vált volna: könyvek kelnek el több millió példányban, szerzők válhatnak sztárokká, és egy-egy ismeretlen regény néhány hét alatt kerül a bestsellerlisták élére – mindezt anélkül, hogy egy fillért is költöttek volna klasszikus reklámkampányra. Elég pár meggyőző ajánló a TikTok könyves influencereitől, és már kapkodják is el a köteteket.

Mit is takar ez a könyves közösség?

A BookTok egyszerre szórakoztató, érzelmes, szenvedélyes és szinte már hihetetlen, mennyire hatékony marketingeszköz. Itt az olvasók nem csupán könyveket ajánlanak, sokkal inkább élményeket osztanak meg. Egy sírós videó egy szívszaggató befejezésről, egy lelkes bemutató az épp olvasott romantikus fantasy regényről, vagy egy rövid jelenetújrajátszás, és máris több százezren kattannak rá a könyvre.

Ez a közeg nemcsak új trendeket teremt, hanem újraértelmezi a könyvmarketinget is. A fókusz a hagyományos reklámokról áttevődött a közösségi élményekre, az őszinte ajánlásokra és az érzelmi kapcsolódásra. Mert a mai olvasók már nemcsak olvasni akarnak, hanem kapcsolódni is szeretnének másokkal, a történetekkel, sőt, magukkal az írókkal is. Mondhatjuk, hogy ez az influencer marketing egy specifikus szeglete, ahol minden az olvasás és könyvek körül forog, amiről rövid videókban kommunikálnak a TikTok tartalomgyártói.

Ez a cikk azt mutatja meg, hogyan lett a BookTok a könyvpiac egyik legnagyobb mozgatórugója, és miért éri meg mind a szerzőknek, mind a kiadóknak odafigyelni rá!

Miben segíthet a BookTok?

A BookTok erős hatással van a könyvpiacra és alapjaiban formálja át a könyvek értékesítését. Egyetlen virális videó is elég ahhoz, hogy egy régi könyv újra a bestsellerlisták élére kerüljön, Bizony, pusztán annak köszönhetően, hogy a TikTok közössége felfedezte és elkezdte ajánlani. Ez a platform teljesen új alapokra helyezte a könyvek marketingét, hiszen nem a hagyományos reklámok vagy kritikák mozgatják az eladásokat, hanem az olvasók személyes és hiteles ajánlásai. Így a felhasználói tartalom (UGC) és az influencer marketing került fókuszba.

A BookTok egyik legnagyobb előnye, hogy globális elérést biztosít, méghozzá minimális költséggel. Egy-egy videó hatására a könyvek világszerte ismertek lehetnek, ami különösen kedvez a kisebb kiadóknak és független szerzőknek. Emellett teret ad a rétegműfajoknak is, így a romantikus fantasy, a dark academia vagy az LGBT+ történetek mind nagy népszerűségnek örvendenek ezen a platformon. A TikTok köré épült könyves közösség nemcsak ajánlásokat oszt meg, hanem aktívan beszélget a történetekről, fanartokat készít, kihívásokat indít és interaktívan kapcsolódik a könyvekhez. Ez az elköteleződés hosszabb élettartamot ad a könyveknek, hiszen akár évekkel a megjelenésük után is visszakerülhetnek a köztudatba és új lendületet kaphatnak. Ráadásul folyamatosan fenn is tarthatják az érdeklődést egy-egy kötet kapcsán, így nem veszik el a könyv a tömeges fogyasztás tengerében.

A könyvpiacot mindig is a nagyobb kiadók irányították, azonban most ez egy picit megváltozott. Már nem feltétlen csak azok a könyvek kerülnek a kirakatba, amiket a kiadók szeretnének a figyelmünkbe ajánlani (vagy aminek promóciójáért a szerzők fizettek), hanem azok is, amik a BookTok-nak hála népszerűvé váltak. Muszáj a kiadóknak is alkalmazkodni a megváltozott igényekhez, ha meg akarják tartani a vásárlóikat.

Olvasni igenis menő!

A jelenség egy különösen nagy előnye, hogy a BookTok rengeteg fiatalt ösztönzött arra, hogy (újra) elkezdjenek olvasni. Azok is szívesebben nyúlnak könyvekhez, akik korábban nem voltak rendszeres olvasók, hiszen most ez vált „menővé”. És a rengeteg alkotónak és széleskörű ajánlásnak hála olyan műfajokat is felfedezhettek az emberek, amiknek eddig a létezéséről sem tudtak, viszont kiderült, hogy nagyon is szívesen olvassák. Míg sokan az olvasást a klasszikusokkal és az iskolában vett tananyaggal azonosíthatták, egy egészen új és színes világ nyílt meg, amit az alkotók kreatív és dinamikus videós formában mutatnak be.

Ebben a példában az alkotó a legutóbbi olvasmányait mutatja be videójában:

@_beatrixszabo_

Január 📚 ig: _szabo.beatrix_

♬ eredeti hang - Szabó Beatrix

Itt pedig a könyv esztétikája és hangulata alapján győz meg a videó készítője, hogy olvasd el a kötetet:

@skyereadss “One must always be careful of books and what is inside them, for words have the power to change us.” #booktok #books #aesthetic #escapism #fantasy ♬ je te laisserai des mots by Patrick Watson - brownbarbie.101

A sikerhez tehát a felület saját stílusa is hozzátesz: a TikTok rövid videós formátuma miatt az olvasók érdekes módon mutathatják be kedvenc könyveiket. Lehet szó érzelmes reakcióvideókról, gyors könyvajánlókról, fanartról vagy épp humoros megközelítésről. Ez az interaktivitás sokkal szórakoztatóbbá teszi az olvasást és közelebb hozza az emberekhez.

Közvetlen kapcsolat

Az is hozzájárul a sikerhez, hogy a rajongás keretei megváltoztak. A BookTok lehetőséget teremt arra, hogy az írók közvetlen kapcsolatba lépjenek olvasóikkal és ugyanez igaz fordítva is. Egy szerző reagálhat egy őt érintő videóra, válaszolhat a kommentekre, vagy akár kulisszatitkokat oszthat meg a következő könyvéről, ami hatalmas pluszt ad az olvasói élményhez.

Itt például Rezeda Réka írónő mutatja be TikTok-közönségének, hogyan készült kötete újranyomása, így betekintést adva a kulisszák mögé:

@rezedareka Nézzétek, mi készül Szegeden! 😍 Nagyon szépen köszönöm a Generál Nyomda csapatának, akik hihetetlenül kedvesek és elképesztően rugalmasak: nem csak megengedték, hogy megnézzem, hogyan készül a Bábmester utánnyomása, de előre legyártottak néhány tucat példányt az éldekorált kiadásból, hogy készíthessek róla képeket. 🥰 Az éldekorált verzió előrendelhető, a "sima" kiadás pedig újra kapható a Könyvmolyképző Kiadónál. 😊 www.konyvmolykepzo.hu Borító: @Vörös Zsófia Tördelés: Szegedi Marinka @Könyvmolyképző @Vörös pöttyös? Szeretem. #bábmester #nyomda #nyomdalátogatás #könyv #éldekor #élfestés #könyvmolyképző #vöröspöttyös #booktokhungary #hungarianbooktok #magyarbooktok #könyvtok ♬ Blooming Spring - Leva

Ebben a videóban pedig Diana Hunt szerzőnő válaszol egy olvasója kérdésére:

@dianahunt_iro Válasz @👾 részére ❤️🖤#foryou #nekedbe #fypシ #viral #könyv #darkacademiaaesthetic #darkacademia #school #könyvajanló #december #nekedbelegyen #forupage #graphicdesign #book #bookdesign #cover #bookcover #blackbook ♬ Luminary - Joel Sunny

Az olvasók megjelölhetik a szerzőket tartalmaikban, vagy írhatnak nekik közvetlen módon. A szerzőknek pedig fontos a személyes brand építése, hiszen ez is része annak, ami miatt keresettek maradhatnak köteteik és újabb megjelenéseiket is elkapkodhatják követőik.

Egy új megjelenésű könyv a BookTok segítségével hatalmas várakozást generálhat már a megjelenés előtt, ami az előrendelésekben is megnyilvánulhat. Ez az alkotó például rendszeresen készít videókat arról, milyen könyvmegjelenésekre számíthatnak az olvasás rajongói:

@bookswithszandrea Ti melyik könyvet várjátok legjobban 2025-ben? 🙈🙈 #booktok #booktokhungary #könyvtok #olvasnijó #olvasás #fyp #könyvek #könyvhíradó ♬ eredeti hang - books with szandrea 🐈‍⬛

És bizony, direkt hazai példákat hoztunk, hogy ezzel is szemléltessük, hogy ez nem egy kizárólag külföldön létező jelenség, hanem hazánkban is rengeteg rajongója van a könyves TikTok-tartalmaknak és sok magyar szerző használja ki a felület adta lehetőségeket, hogy kommunikáljon közönségével.

A BookTok befolyása tagadhatatlan

A BookTok hatalmas hatással van a könyvpiacra, hiszen a TikTok közössége képes pillanatok alatt bestsellerré tenni egy-egy kötetet. Az olvasók személyes ajánlásai, érzelmes reakciói és kreatív tartalmai virálisan terjednek, ami jelentős növekedést eredményez az eladásokban. Sok régebbi könyv is új életre kel a platformon, köszönhetően a rajongók lelkes megosztásainak. A kiadók és szerzők egyre tudatosabban építik be a TikTok stratégiákat marketingkampányaikba, hiszen egy jól elkészített videó akár hetekre a slágerlisták élére repíthet egy könyvet. Ez a közösség nemcsak fogyasztó, hanem aktív formálója is az irodalmi trendeknek, bizonyítva a közösségi média erejét a könyvpiacon.

sajat_oldal_5.pngHa Te is megisernéd a legújabb trendeket és közösségi felületeket, ne hagyd ki most megjelent kötetünket: A közösségi média új korszaka 510 oldalon keresztül, a gyakorlatban kalauzol el a trendek és újgenerációs platformok világában. Megtalálod a Libri és Líra üzletek polcain, illetve weboldalunkon is: https://www.kozossegi-media.com/koenyveink

 

 

Forrás: https://www.blueticksocial.com/blog/the-rise-of-booktok-how-tiktok-transformed-publishing-and-digital-marketing

 

Szólj hozzá

marketing könyv ugc közösségi média influencer influencer marketing felhasználói tartalmak booktok