2025. júl 03.

Ezért ne bízz vakon a mesterséges intelligenciában!

írta: Sáringer Viktória
Ezért ne bízz vakon a mesterséges intelligenciában!

nevtelen_terv_52_1.pngMindenhonnan azt hallani, hogy folyamatosan fejlődik a mesterséges intelligencia: már minden korosztály hallott az AI-ról, szinte az összes közösségi felületen megjelent valamilyen formában, nyilvános és könnyen hozzáférhető, és millióan használják világszerte. Olyan félelmek is léteznek, hogy a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás munkahelyeket fog megszűntetni és vannak, akik a jövőt az AI minél erőteljesebb alkalmazásában látják. Azonban ne feledjük el, hogy ez még egy fejlődő terület, így habár sok előnnyel járhat, de ugyanúgy rengeteg hibalehetőséget is tartogat! Nem szabad teljesen vakon rábízni magunkat a mesterséges intelligenciára, mert bizony könnyen bajba kerülhetünk a munkahelyen vagy az élet egyéb területein. Fontos, hogy az emberi faktor nem hiányozhat, vagyis át kell nézni és kritikusan leellenőrizni a mesterséges intelligencia megoldásait, hogy biztosak lehessünk abban, nincs hiba.

Hogy bemutassuk, miért is olyan fontos ez, gyűjtöttünk pár elég komoly, az AI-hoz kapcsolódó bakit.

Elégedetlen vásárlók és túl sok hiba a mekinél

Egészen meglepő, de több éves együttműködés után az IBM-mel, a McDonald’s 2024. nyarán mondott nemet a mesterséges intelligencia használatára a drive thru rendelésfelvételeknél. Ennek oka a sok hiba, amiről természetesen a vásárlók sem hallgattak. Számos videó került ki a közösségi médiába, amelyeken zavart és frusztrált vásárlókat mutatnak, akik megpróbálják rávenni a mesterséges intelligenciát, hogy megértse a rendelésüket.

Az egyik TikTok videóban két ember ismételten könyörgött a mesterséges intelligenciának, hogy hagyja abba, miközben az egyre több Chicken Nuggets-et adott a rendelésükhöz, végül elérve a 260-at. A vásárlói visszajelzések és a sok hiba hatására a vállalat emiatt úgy döntött, inkább mellőzi az AI-t erről a területről.

Az étterem több mint 100 amerikai drive thru étteremben tesztelte a mesterséges intelligenciát, és teljesen nem is zárkóznak el ettől a lehetőségtől: a jövőben egy hangalapú rendelési megoldás bevezetésén gondolkoznak.

A Grok AI hamisan vandalizmussal vádolt egy NBA-sztárt

Egy 2024 áprilisi X-bejegyzésben Grok, az Elon Musk X-éhez (Twitter) tartozó chatbot, hamisan azzal vádolta meg az NBA-sztárt, Klay Thompsont, hogy téglákat dobált be több ház ablakán Sacramentóban, Kaliforniában.

Néhány kommentelő feltételezte, hogy a Grok rosszul értelmezte a Golden State Warriors sztárjáról szóló történetet, hiszen a „throwing bricks” (magyarul téglákat dobott lenne a direkt fordítása) egy népszerű kosaras kifejezés, ami egy elhibázott dobásra utal. Jó eséllyel tehát az AI szó szerint vette a tégladobálást, mivel nem ismerte fel a mondást, vagy szakmai kifejezést, szlenget. Ez pedig egy elég kellemetlen félreértéshez vezetett.

Nyilván így már érhető, miért is írt ilyen információt a mesterséges rendszer, de közben mégis aggályokat vet fel a felelősség kérdésével kapcsolatban. Jól tudjuk, hogy ma már egy fél információval is elkezd cikkezni a sajtó anélkül, hogy ellenőriznék a valódiságot vagy az információk helyességét, a helyreigazítások pedig már túl későn és kevésbé láthatóan szoktak megjelenni. Emiatt komoly károkat okozhat a megítélésben egy ilyen baki. Konkrétan ez az eset rágalmazás, ami nem mutat jól egy sportoló nevéhez kapcsolva.

Megszegnéd a törvényt, ha az AI mondja?

2024-ben a The Markup arról számolt be, hogy a Microsoft által működtetett MyCity AI helytelen információkat adott a vállalkozóknak, amelyek törvényszegéshez vezethettek volna.

A MyCity célja az volt, hogy információkat nyújtson a New York-i lakosoknak a városban történő vállalkozások indításával és működtetésével, valamint a lakhatási politikával és a munkavállalói jogokkal kapcsolatban. A MyCity állítólag azt közölte az érdeklődőkkel, hogy a vállalkozók levonhatják a munkavállalóik borravalójából a részesedést, elbocsáthatják a szexuális zaklatásra panaszkodó munkavállalókat, és olyan ételeket szolgálhatnak fel, amelyeket a rágcsálók már megkóstoltak. Azt is állította, hogy a lakásokat bérbeadók a jövedelemforrás alapján diszkriminálhatnak.

A hibákra a The Markup figyelt fel és kijelenthetjük, hogy nem is kicsi félretájékoztatásokról van szó. Ám a jelentés ellenére a New York-i polgármester megvédte a projektet és a chatbot továbbra is online maradt. Remélhetőleg a hibákat kijavítva.

Az Air Canada kártérítést fizet a mesterséges rendszer hazugságai miatt

2024 elején az Air Canadát kártérítés megfizetésére kötelezték egy utas számára, miután virtuális asszisztense helytelen információkat adott neki egy különösen nehéz időszakban. Jake Moffatt nagymamája 2023 novemberében bekövetkezett halálát követően konzultált az Air Canada virtuális asszisztensével a gyászdíjakról. A chatbot azt mondta neki, hogy vásárolhat egy normál árú repülőjegyet Vancouverből Torontóba, és a vásárlástól számított 90 napon belül igényelhet gyászkedvezményt. Ezt a tanácsot követve Moffatt vásárolt egy 794,98 kanadai dolláros egyirányú repülőjegyet Torontóba és egy 845,38 kanadai dolláros oda-vissza repülőjegyet Vancouverbe. De amikor Moffatt benyújtotta a visszatérítési kérelmét, a légitársaság elutasította, mondván, hogy a gyászdíjakat a jegyvásárlás után nem lehet igényelni.

Moffatt a kanadai bírósághoz fordult az Air Canada ellen, azt állítva, hogy a légitársaság gondatlanul járt el és nem megfelelő információkat adott át a virtuális asszisztensen keresztül. Christopher Rivers, a bíróság tagja szerint az Air Canada azzal érvelt, hogy nem vonható felelősségre a chatbotja által szolgáltatott információkért. Mivel végül arra jutottak, hogy a légitársaság feladata lett volna a chatbot megfelelő beállítása és az arról való gondoskodás, hogy jó információkat adjon meg, Moffatt kártérítést kapott a légitársaságtól.

Összefoglaló

A mesterséges intelligencia izgalmas lehetőségeket rejt, de a fenti példák is jól mutatják, hogy a technológia még nem tévedhetetlen. A félreértések, hibás értelmezések és pontatlan információk nemcsak kellemetlenséget, de komoly károkat is okozhatnak – legyen szó vállalati döntésekről, jogi következményekről vagy éppen egy emberi tragédiát követő utazásról. Éppen ezért kulcsfontosságú, hogy mindig megőrizzük a kritikai gondolkodásunkat, és ne hagyatkozzunk vakon az AI által kínált válaszokra. A mesterséges intelligencia lehet kiváló társ, de az emberi kontroll továbbra is nélkülözhetetlen. A technológia nem helyettesíti a gondolkodást, csak támogatja azt. Ezért érdemes megtanulni, hogyan használjuk jól és felelősségteljesen.

ai_konyv_11.pngSzeretnéd megtanulni, hogyan használd a mesterséges intelligenciát hatékonyan és biztonságosan az üzleti életedben? Az AI marketing című könyv gyakorlati útmutatóként segít eligazodni a modern marketing világában. Megmutatja, hogyan alkalmazhatók az AI-eszközök a mindennapi munkában, legyen szó szövegírásról, kampányoptimalizálásról vagy személyre szabott ügyfélélmény kialakításáról. Konkrét promptokat, esettanulmányokat és működő példákat találsz benne, kezdőknek és haladóknak egyaránt. Ne csak nézője légy az AI-forradalomnak, használd tudatosan a fejlődés lehetőségeit: https://www.kozossegi-media.com/koenyveink

Forrás:

https://www.cio.com/article/190888/5-famous-analytics-and-ai-disasters.html

https://www.computerworld.com/article/1617775/twitter-complaint-tracking-bot-reveals-most-griped-about-tech-products.html

Szólj hozzá

érdekes ai botrány aktuális konfliktuskezelés mesterséges intellingencia